Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Bilder från galleriet
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by wilt »

Stiligt, bra jobbat!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack alla för uppskattningen för vårt arbete. Jag kan bara upprepa det jag har skrivit tidigare att alla i gruppen har visat ett jätteengagemeng och det har för min del gjort det till det roligaste och mest utmanande astronomiprojekt någonsin. Men nu vill jag bara ägna mig åt avkopplad visuell astronomi ett tag :D

Vi visste hur vi skulle börja det hela men det fanns inget facit för hur vi skulle slutföra det utan lösningarna har vi varit tvungna att komma på undan för undan.
Utmaningarna har varit många bland annat på grund av det dåliga vädret. Länge saknade vi en bild för att få till en hel karta nr 1.
Antingen var vi tvungna att skippa den och gå vidare eller lösa det. Vi hittade ytterligare några ganska dåliga bilder men som åtminstone täppte till hålet. Sedan tog det 2 veckor innan vi var klara med karta nr 2. Under den tiden har System 1, det snabba ekvatorialbandet, åkt en sjättedel varvet runt Jupiter. Men vi jobbade på, väl medvetna om att vi hade en del problem att lösa innan vi skulle kunna få till en mjuk animation.

Alla kartor är framtagna så korrekt som möjligt för det är i första hand ett vetenskapligt projekt.
Därför har vi varit noga med att bygga alla Jupitersekvenser, från början till slut, enbart på våra egna kartor så att det inte uppfattas som glassiga datagenererade simuleringar.

Vi har försökt balansera det vetenskapliga, fototekniska och estetiska så att filmen kan tilltala flera, förhoppningsvis även utanför amatörastronomiska kretser.
För mig är originalsekvensen från Voyager 1 ikonisk, lite som de första bilderna av Armstrong på Månen och borde kunna tilltala alla.

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Martin F »

Mäktigt! Otroligt imponerande jobb ni lagt ner!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Terje »

Strålande slutresultat!
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Pelle »

Ett väldigt imponerande resultat - både animeringen och filmen om dess tillblivelse! Det är extra roligt att se hur samarbetet lyckades överbrygga det usla väder som vi alla drabbades av denna vår! Jag hoppas det blir fler liknande projekt som drar nytta av Sveriges geografiska utbredning och kanske även drar nytta av dom privata remote observatorier som nu byggs upp.
/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by ragge »

Förutom det rent "astronomiska" så får jag säga att ni lyckats väldigt bra med det bildmässigt estetiska. Porträttbilderna av er själva är fint belysta allihop, perfekt frilagda och montaget helproffsigt.
/Ragnar
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Init4theimaging »

En enorm insats och vilket resultat sen :good:
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

:good: :good: :good: :good: :good:
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack igen för alla positiva kommentarer :D
Filmen har hittils setts av över 22.000 personer.
Den verkar ha väckt ett gryende intresse från vissa håll i att skapa ett världsomspännande nätverk för den här typen av kontinuerlig planetövervakning.
Vi får se om någon gör verklighet av det.
Det borde definitivt gå att automatisera många av våra bildbehandligsprocesser vilket är absolut nödvändigh på den nivån.
Förutom det rent "astronomiska" så får jag säga att ni lyckats väldigt bra med det bildmässigt estetiska. Porträttbilderna av er själva är fint belysta allihop, perfekt frilagda och montaget helproffsigt.
/Ragnar
Jag hoppades att ingen skulle genomskåda att det är ett montage :D
Det är bara Göran som jag har träffat ett flertal gånger så vi passade på att ta vår "selfie" vid hans senaste Stockholmsbesök och övriga i gänget har skickat över bilder på sig själva i lite olika poser.
Men jag ser fram emot att vi en dag får träffas på riktigt.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Ny kortversion av filmen

Post by Peter R »

Vi har lagt upp en kort uppföljare https://vimeo.com/98629249 där vi visar Voyager 1 och 3 sida vid sida och där vi har anpassat inflygningsvinkeln och Jupiters fas för att stämma överens.
Problemet vi stötte på är att vår inflygning är 91 dagar lång mot 28 för Voyager 1, dvs mer än 3 gånger längre.
Vi löste det genom att låta vår snurra 3 gånger fortare vilket främst syns på molnbanden i System 1.
Tiden i vår animation är totalt accelererad över 1.000.000 gånger!
Det som är mest påtagligt vid jämförelsen är hur mycket GRS har krympt på de 35 år som skiljer sekvenserna åt.

Om ni tycker att det är grått och trist väder här hemma så kan jag trösta er med att det inte är ett dugg bättre på Jupiter.
Dessutom ser inte molntäcket där ut att vilja lätta på ett bra tag! :D

Trevlig midsommar alla

/*Peter R
filmutdrag 2.jpg
filmutdrag 2.jpg (109.28 KiB) Viewed 5331 times
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Projektet har tydligen rönt stor uppmärksammhet & beundran hos Orion Optics UK:s personal såg jag: "A group of dedicated 7 swedish amateur astronomers have produced this great video featuring the OOUK CT 10.
Everyone at the factory has watched this and are full of admiration for the time and dedication it has taken to complete this idea. Kudos to them all.
Let us know what you think?"
john@orionoptics.co.uk

Självklart instämmer jag i hyllningskören här på forumet, speciellt med tanke på det tjuriga vädret ni haft att brottas med!

Magnus
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Johan »

Vilket fantastiskt arbete! Imponerande att ni fått ihop allt detta material till så jämna och fina sekvenser :good:

//Johan
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Blas »

Imponerande! Vilket fyndigt projekt, jag hoppas detta får stor uppmärksamhet!
En milsten för amatörastronomin!
:good:
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Roger Utas intervjuades i Radio Gotland P4 i morse om vår film och vårt projekt.
Ni kan lyssna och läsa mera här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5890550

/*Peter R
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Voyager 3 Projekt - Peter Rosén

Post by Takashi »

Ett väl genomfört projekt med ett fantastiskt resultat! Kul att ni har sådan spridning geografiskt och i "know-how". Gillade dataanimeringarna också, såg mycket proffsigt ut!