Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Nearby Sadr
Exponering:
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Området kring Sadr i Svanen, som syns överst.
LRGB 15-10-10-10

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Post by Starsoft »

Härlig bild, det riktigt kliar i fingrarna på mig när jag ser den, jag har förhopppningar om att också få några bilder på molnen i och runt svanen i höst.

Jag ser att du har en Atik HR16 kamera, har du några kommentarer på den?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Jättefint!

Min variant av den är lite rödare. http://www.astropixlar.com/sadr.htm Men jag såg när jag blinka den att din bild visar lättare de mindre stjärnorna när den inte är så röd..(tyvärr hitta jag ingen ny stjärna)

Vet när jah bildbehandla min att den var svårbildbehandlad . Fick ingen rätsida på stjärnornas färger. Visste inte då hur man skulle hantera blå svällande stjärnor. Blir ju nästan sugen på en redux :D


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Post by skafar65 »

Hej Lars

En helt underbar bild! Lite "trolsk", sagoaktig med ett fantastiskt djup! Den ser även på något sätt väldigt naturlig ut. Otroligt mycket detaljer du fått med trots att det "bara" är LRGB. Det där med H-Alpha är nog inte alltid så bra. Stjärnfärger får på "pälsen" på bekostnad av detaljrikedom (som ändå finns i denna)!

En liten fråga. Ringarna runt dom stora stjärnorna, blev det så naturligt eller är det något bildbehandlingsknep?

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Stjärnors färger med h-alfa är inget problem om man bara bildbehandlar det rätt. Men man måste då jobba i lager. Sen är det ju så att lång ha exponering räcker ju inte alltid. Ska man få med ljussvaga stjärnor kräver det ju även en vanlig lum exponering.

En sån här LRGB bild från mina hemtrakter hade aldrig funkat med alla lampor jag har här. Du måste ha en fantastiskt bra natthimmel? Ellerr du kör med ljusföroreningsfilter?


Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för era värmande ord, måste säga jag har skrivit fel L bilden är en H-alfa bild och då brukar jag få dom effekter runt stjärnorna som ni ser på bilden. Jag plåtade den 30/7 och det var ingen dagg eller så i luften utan det var helt torrt hela natten även i gräset, det brukar inte vara så här bra seeing ens på vintern hos oss, då är det ofta fuktigt och otrevligt för teleskopet. Jag har bildbehandlat i Photoshop och använt layer för att lyfta stjärnorna mm. mm
Beträffande min Atik 16HR kamera så är det samma Sony chip som många av oss har i sina kameror Starlight etc. problemet med denna kamera är att det är en USB 1 kamera, med lång nedladdningstid som följd. Atik har kommit med en ny serie USB 2 kameror med samma chip, billigare och lättare. Atik räknas som mycket prisvärda kameror. Det är faktiskt problem att använda ex. Polealign max med denna kamera p.g.a nedladdningshastigheten i 1x1 binning. Kör jag 2x2 binning får oftast Pinpoint problem med analysen, vet katten inte varför. Sist gav jag upp och använde polalign scopet i monteringen istället.

M.v.h

L-G
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nearby Sadr - Lars-Gunnar Wässing

Post by Starsoft »

Jag tog och surfade runt lite på nätet och hittade lite wide-field bilder runt det här området och det är ett verkligt eldorado för astrofotografen, med massor av olika typer av objekt, t.ex. utbredda emissionsnebulosor med sina typiska röda och blå färger, mörka nebulosor, öppna stjärnhopar, planetariska nebulosor och klotformiga stjärnhopar, här kan man ha att göra länge innan man blir klar, bara himlen blir klar :D

Att HR16 har USB 1.1 är en nackdel, men den saknar väl också reglerad kylning vilket jag tycker är ett större problem.

Eftersom jag behöver fler kameror så håller jag på att söka efter alternativ till de astrokameror som finns idag. Även om de har blivit billigare så anser jag att dom fortfarande är för dyra för mig. Sonys chip som sitter i HR16 och motsvarande kameror kostar mig drygt 4 000 kr att köpa in, övriga komponenter kanske 2 000 kr, så kunde jag bara hitta en bra konstruktion på nätet att utgå ifrån så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att tillverka mina egna kameror.

HR16 fanns tidigare som byggsats för ett riktigt bra pris men tyvärr hittar jag ingen dokumentation om den på nätet, kunde jag få tag i dokumentationen till den byggsatsen så bör det vara en enkel sak att byta USB kontrollern till en snabbare och dessutom lägga till reglering på kylningen, då skullle den kameran vara helt perfekt för mina behov.

Så vitt jag har kunnat få reda på så har av någon underlig anledning Atiks nya kameror inte heller dom reglerad kylning, annars verkar dom kamerorna vara utmärkta, med väldigt lågt utläsningsbrus som är en underskattad egenskap.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”