M51 - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M51 - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: 4x5 min
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Säsongens första bild blev väl kanske ingen höjdare men jag fick testat utrustningen i varje fall.
Bilden är tagen genom komakorrektor och deepsky-filter vid ISO 800.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M51 - Jonas Carlsson

Post by Bengt »

Hej Jonas1

Nåja även om det inte är din bästa bild så är det ju alltid skönt att ha med sig nåt in från en astroafton. Säsongen verkar ha kommit igång tidigt i år . Tycker det är väldigt ljust fortfarande och de mörka timmarna är nästan lite för få än.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag tror nog det är klokt att köra en foto-omgång lite för tidigt på hösten om man får chansen, även om det är för ljust för att man ska få ett perfekt resultat. Förutsättningarna att lyckas blir nog större då i slutet på Augusti när mörkret kommer, jag märkte när jag testade på M27 häromdagen att det finns en klar risk att man glömt ett och annat från förra säsongen. Sen är det väl väldigt trevligt att obsa utan att behöva ta fram vinterpälsen också.

Men jag tycker M51 verkar vara ett onödigt svårt objekt att prova på den här årstiden?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan Bengt och Anders,

Nä, det är ingen bild jag är stolt över men jag vet att utrustningen i stort sett fungerar i varje fall och det är det viktiga just nu.
Tyvärr är jag fortfarande inte helt nöjd med kollimeringen av S-N-teleskopet. Det visar sig genom att jag får något elongerade stjärnor trots noggrann följning. Jag fick en länk av Roger Persson (regulus på AG) till en noggrann beskrivning av hur man kollimerar ett Schmidt-Newton så jag ska nog ta mig samman och börja om från början och följa instruktionen.

Visst är det fortfarande ljust ute. Att ge sig ut mitt i veckan när man ska upp tidigt dan därpå är det inte tal om men snart är det nog mörkt nog och då är det ju bra att veta att man inte tappat för mycket rutin.

Ha det gott!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Bilder”