Vilken rekommenderar ni?

Allmän diskussion om teleskop.
amaanda
Posts: 6
Joined: 2014-02-01 20:38:38
spamtest: JA

Vilken rekommenderar ni?

Post by amaanda »

Hej!
Jag är ute efter ett relativt billigt första teleskop, jag är inte så kunnig så jag ber om erfarenheter angående några olika jag har läst om. Först så mejlde jag till Astrosweden och sa att jag har en budget på 1800:- och att jag är mest ute efter ett reflektorteleskop. Jag fråga om vad de tyckte om:

- Astromaster 114EQ
- Skyhawk 1145P
- Heritage -130P FlexTube

Eftersom dessa låg inom min budget. Jag blev rekommenderad Heritage 130P och visst verkar det bra, men jag måste säga att jag gillar inte idéen med dobson...
Nu har jag istället börjat titta på Sky Watcher Explorer 130 och 130P. Dessa är lite över min nuvarande budget, men är det värt att vänta någon månad till och köpa någon av dem? Är det någon märkbar skillnad mellan dessa? Jag vill mest se helheten av allting på ett närmare håll än med bara ögonen, inte intresserad av fotografering ännu.

Vad kan jag se med tex Explorer 130/130P? Hur detaljerat kan jag förvänta mig? Syns stjärnor tydligare, detaljer på månen? Vilka planeter kan man se? Jag förstår att man inte kan se så mycket med ett budget teleskop, men så länge man ser något mer än vad man gör med enbart ögonen så är jag nöjd :)

Vad kan jag se av solen? Förstår att man behöver filter, hur fungerar det?
Hur mycket påverkar ljus runt om kring när man ska observera?
Behöver jag x2 barlow direkt eller nöjer man sig utan det till en början?

Sen kollade jag just nu även lite snabbt på Skymax -90 EQ1.. Vad har ni och säga om den?

Vilken skulle ni rekommendera till mig av de jag skrivit med? Eller har ni någon annan i åtanke?

Det blev många frågor och jag hoppas på att få några svar! :)

Ha de gött!
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by Timaoes »

Hej Amaanda! Ett alternativ till dina teleskop är en astrokikare med ett bra stativ. Enkelt att använda, lätt att flytta och användbart även dagtid. Jag tror det ryms inom budgeten.

Jag började själv med en Skyhawk 1145. Den enda anmärkningen jag hade var att själva EQ-monteringen var meckig att använda. Jag bytte därför upp mig tämligen omgående till ett dobsonteleskop där man slipper rattar och låsskruvar. Betydligt mer användarvänligt. Just därför blir jag lite nyfiken på vad du menar med att du inte gillar idéen med dobson. Fenomenalt bra ide tycker jag. :-)

En sak som du inte säger något om, men som är bra att veta för att ge närmare råd, är hur långt du kommer att behöva transportera teleskopet. Ut genom altandörren, eller längre sträckor. Logistiken är alltid en viktig faktor i sammanhanget.

Generellt gäller att du ser mer av allt med ett teleskop. Det räcker med en vanlig fältkikare för att se alla planeterna (man ser åtminstone Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus för blotta ögat). Men ett litet teleskop kan du se detaljer på Jupiter, Mars och Saturnus. Stjärnorna syns kanske inte tydligare, men du ser betydligt fler. Ju större öppning du har på teleskopet, desto fler stjärnor ser du också. Med ett litet teleskop kommer du kunna se massor av stjärnhopar, en handfull nebulosor och galaxer. Vänta dig dock inte visuella färgbomber. I teleskop går det mesta i gråskala, och även de ljusaste galaxerna är blott suddiga fläckar.

För att observera solen behöver du ett speciellt filter som du sätter över öppningen på teleskopet. (Se till att du vet vad du gör innan du ger dig på detta. Felaktig användning av filter kan ge permanenta ögonskador.) Med filtret installerat kan du se solfläckarna.

Det var några funderingar så här långt. Och tveka inte att fylla på med fler frågor vartefter.

/Johan
amaanda
Posts: 6
Joined: 2014-02-01 20:38:38
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by amaanda »

Hej! Tack för ditt svar! :)¨

Jag vet inte exakt varför det inte känns rätt med Dobson (magkänsla) då behöver man väl ett stadigt bord eller liknande att ställa den på? Ska titta närmre på astonomikikare, men lutar nog mest åt teleskop om man ser fler detaljer med det. Har du någon du rekommenderar?
Har du något annat att anmärka på Skyhawk 1145? Tror du den är bra som första, bortsett från monteringen? Upplevde du att man såg tydligt med den?

Jag kommer nog mest använda det här hemma, lite beroende på hur sikten blir, med tanke på belysningar runt omkring. Kommer även åka iväg ibland, har bil så inga problem med transportering. Men observera solen hemifrån kommer jag ju kunna göra oavsett.

Jag har ett helt tomt rum här hemma där den kan förvaras, så storlek har inte så stor betydelse, men vore ju skönt om det inte väger alldeles för mycket.

// Amanda
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by magnahrl »

Hej på dig och välkommen till denna tålamodsprövande men underbara hobby :good:

Försök till råd: Om jag vore nybörjare (nåja, ibland känns det så trots 45 år i gamet!) skulle jag definetivt hoppa över grejerna du nämner. Bortkastade pengar enl. mig.
Först skulle jag spara ihop en 1000 lapp till. Vet att du inte gillar Dob. men jag skulle alla fall med en dåres envishet föreslå en Sky-Watcher 6"f/8 Skyliner Dobsonian, eller liknande. Kostar nog ca. 2600:- men då får du ett teleskop som verkligen är på riktigt för ett mycket bra pris.

6"f/8 Newton reflektor konceptet är en klassiker redan sedan 50-talet och det finns sannerligen skäl till detta. 6" parabolisk spegel (den är alltså slipad för att ge knivskarpa bilder) är tillräckligt stor för seriöst tittande och fokallängden, 1200mm (f/8) gör det lätt att slipa spegeln till mycket fin exakthet, lätt att ställa in speglarna (kollimering, återkommer till detta), vidare är denna typ av reflektor förlåtande mot okular, dvs du behöver inte köpa dyra sofistikerade sådana och sekundärspegeln kan göras liten vilket ytterligare förbättrar teleskopets prestanda. Speciellt på planeter och månen.
Egentligen otroligt så mycket man får för 2600:- idag. När jag började med observerande var 6" reflektor en önskedröm. 4" reflektor eller 2.4" refraktor var standard.

Nackdelen med en reflektor är du bör lära dig att ställa in speglarna vid behov. Kollimering alltså. Dagens laserkollimmerings hjälpmedel gör det till en barnlek. Kanske har du någon amatörastronom eller förening i din närhet som kan hjälpa dig att komma igång. Annars finns hur mycket som helst info på nätet.

Som Johan nämde gäller försiktighet om du ska titta på solen. Astronomi är i allt väsentligt en totalt ofarlig hobby, utom när det gäller solobservationer -utan riktiga solfilter sabbar du synen på obs ögat. Ta nogsamt reda på vad gäller försiktighet och skulle någon lura på dig ett solfilter man skruvar fast på okularet så kasta det i närmaste återvinning!!!! Risken är stor att det spricker av solvärmen som byggs upp vid okularet.

Lycka till med teleskopköp, vad du nu än väljer!

Magnus

PS Hoppas det inte blev för mycket rabblande av info.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by Jonas »

Hej Amanda,

Jag kan inte annat än hålla med föregående talare och slå ett slag för ett 6" Dobsonteleskop. Förutom de kvaliteter Mgnus nämner, är teleskopet otroligt snabbt att komma igång med när man väl ställt in det. Stativet är en del, tuben en del. Det är bara att lyfta ut den undre delen och sedan lägga i tuben så är du igång.
Jag vet inte var du befinner dig men Stjärnhuset i Kivik har ett par billiga dobbar (en 6:a och en 8:a):
http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html

Magnus, kolla även in Evostar 120ED DS Pro OTA på samma sida!

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by Init4theimaging »

Hej.

Som tidigare ägare av en Astromaster130eq, kan jag bara säga att små billiga rangliga ekvatorial-monteringar gör ingen glad.
Undvik dessa.

Tror du redan fått bästa möjliga rekomendationer här. Det enda jag vill tillägga är att det kan vara skönt att ha möjligheten att sitta på en stol/pall vid teleskopet när du obsar istället för att stå, och då passar en lite mindre dob bra.
Undvik tuber med fokal förhållanden under f/6, du har inga fördelar av detta om du bara ska obsa.

Mvh,
Daniel
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by magnahrl »

Jonas!

Tack för hinten ang. refraktorn. Har kontaktat stjärnhuset.

Magnus
amaanda
Posts: 6
Joined: 2014-02-01 20:38:38
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by amaanda »

Tack så mycket för alla svar! Uppskattas verkligen :) Bara att babbla på, inget mig emot, mer info desto bättre!

Jag misstänkte att de flesta skulle vilja få mig att välja en dob ;)
Men om jag då ska börja med det, då känner jag nog att jag börjar med en http://www.astrosweden.se/heritage-130p ... be/19403-0 för att se hur jag tycker om den. Så får jag köpa en bättre om ett tag i så fall om jag trivs med den konstruktionen. Tror ni den duger? Påverkar den ''öppna'' delen på tuben mycket? Rent teoretiskt så känns ju en heltäckande tub bättre egentligen.. Speciellt om det finns lite belysningar runt om kring? Kan tänka mig att den är rätt så bra om det är helt kolsvart, men då måste jag åka någonstans och även ta med mig ett bord/stol antar jag eftersom den är rätt så liten.

Jag kollade på de du länkade Jonas, men jag bor 3½ h därifrån.
De flesta verkar vara överens om att en 6'' eller 8'' är bästa alternativet, men känner inte för att lägga ner de pengarna på något som inte känns riktigt rätt. Så jag tänker nu såhär, är det bättre att istället börja med en Heritage 130P eller en Explorer 130P?
Köper jag en heritage nu och trivs med den så kan jag köpa en 6'' eller 8'' nästa gång.

Vad tror ni om det? :)
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by wilt »

5-tumsteleskopet Heritage är mycket instrument för pengarna och ett gott instrument att börja med; som du säger kan man ju ändå skaffa större instrument senare. Och det har faktiskt en fördel gentemot den relativt långbrännviddiga 6-tummaren (f/8) med hel tub: det är ett litet och smidigt instrument eftersom öppningen är mindre, brännvidden kortare och det dessutom är ihopfällbart. Som Johan skrev tidigare är logistiken viktig; om teleskopet är för stort och/eller det skall transporteras långt är risken att man inte använder det så ofta. Det bästa teleskopet är det som används!

Du nämnde även ett Skymax 90. Det har förstås mindre öppning än Heritage, så du ser inte lika mycket med det. Jag har en Skymax 90 som andrateleskop (fast det sitter på en altazimuthmontering, medan du tittade på den ekvatoriella versionen) och är jättenöjd. Litet och kompakt (väsentligt mindre än Heritage) och med mycket bra optik (i varje fall det exemplaret jag fick, man skall ha lite tur när man köper teleskop). Kan vara ett alternativ till Heritage, men jag köpte det som sagt som andrateleskop för resor och liknande och prioriterade därför smidighet över allt annat. Heritage ser du mer med, i varje fall vad gäller nebulosor och galaxer.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by wilt »

Ytterligare ett tips är att försöka ta dig till ett ställe där man kan klämma på teleskop, helst titta genom dem på astronomiska objekt. Alltså en teleskopbutik (AstroSweden i Skara, tex), en astronomiförening eller ett "star party". Just hanterbarheten och transporterbarhet är lite svårt att föreställa sig bara utifrån annonser, det tycker i varje fall jag.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by AstroFriend »

Hej Amanda!
Du kan inte tänka dig ett beg. teleskop om du inte vill lägga ut så mycket pengar?

Finns massor som köper teleskop och ger upp ganska snabbt då moln och kyla inte var riktigt förstått.

Skickar några exempel från blocket:
http://www.blocket.se/orebro/Spectra_Op ... 8.htm?aw=1

http://www.blocket.se/ostergotland/Tele ... 3.htm?aw=1

http://www.blocket.se/vasterbotten/Stja ... 5.htm?aw=1

Finns ju mycket här på astronet under säljes också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
amaanda
Posts: 6
Joined: 2014-02-01 20:38:38
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by amaanda »

Tack för svaren!

Jag skulle gärna åka någonstans för att kolla på olika i verkligheten, vet ni om det finns någonstans mellan Varberg och Göteborg..? Jag bor mitt i mellan ungefär.. Så har en bit till Skara också, svårt att hinna dit innan det stänger osv.
Blocket har jag koll på, men finns inget där som väck något intresse hos mig och de flesta verkar ligga väldigt lång borta.
Så ni tycker inte en Heritage 130P är en bra början? Påverkar den ''öppna'' delen väldigt mycket? :)

mvh
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by stoffe »

Jag tror det bästa för dig är att åka till Värmland Star Party i slutet på denna månad och titta i massor av olika instrument, prata med många andra likasinnade amatörastronomer och få en klar bild av vad du vill ha. Kanske få titta i lite större teleskop oxå om du har lite tur :)

Själv började jag för ett par år sen med ett 8" f/8 teleskop som saknade merparten av de nödvändiga delarna som jag helt enkelt fick konstruera själv :) :good:

Ju större ljusöppning du har på teleskopet desto fler svaga objekt ser du, det blir roligare att observera helt enkelt pga av att man helt enkelt ser mer utav det man tänkt se.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
amaanda
Posts: 6
Joined: 2014-02-01 20:38:38
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by amaanda »

Det hade varit jättekul, bra idé! Men jag har drygt 5 timmar upp dit.. Men ska se om jag kan lösa det den helgen :) tack för tipset.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by wilt »

amaanda wrote:Så ni tycker inte en Heritage 130P är en bra början? Påverkar den ''öppna'' delen väldigt mycket? :)

mvh
Det är nog en bra början! Vad gäller den öppna delen av tuben kan man, om man störs av ströljus eller att sekundärspegeln immar igen, sätta på en mindre kåpa av något slag.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA