Jag är ute efter ett relativt billigt första teleskop, jag är inte så kunnig så jag ber om erfarenheter angående några olika jag har läst om. Först så mejlde jag till Astrosweden och sa att jag har en budget på 1800:- och att jag är mest ute efter ett reflektorteleskop. Jag fråga om vad de tyckte om:
- Astromaster 114EQ
- Skyhawk 1145P
- Heritage -130P FlexTube
Eftersom dessa låg inom min budget. Jag blev rekommenderad Heritage 130P och visst verkar det bra, men jag måste säga att jag gillar inte idéen med dobson...
Nu har jag istället börjat titta på Sky Watcher Explorer 130 och 130P. Dessa är lite över min nuvarande budget, men är det värt att vänta någon månad till och köpa någon av dem? Är det någon märkbar skillnad mellan dessa? Jag vill mest se helheten av allting på ett närmare håll än med bara ögonen, inte intresserad av fotografering ännu.
Vad kan jag se med tex Explorer 130/130P? Hur detaljerat kan jag förvänta mig? Syns stjärnor tydligare, detaljer på månen? Vilka planeter kan man se? Jag förstår att man inte kan se så mycket med ett budget teleskop, men så länge man ser något mer än vad man gör med enbart ögonen så är jag nöjd

Vad kan jag se av solen? Förstår att man behöver filter, hur fungerar det?
Hur mycket påverkar ljus runt om kring när man ska observera?
Behöver jag x2 barlow direkt eller nöjer man sig utan det till en början?
Sen kollade jag just nu även lite snabbt på Skymax -90 EQ1.. Vad har ni och säga om den?
Vilken skulle ni rekommendera till mig av de jag skrivit med? Eller har ni någon annan i åtanke?
Det blev många frågor och jag hoppas på att få några svar!

Ha de gött!