Ny bild i galleriet Objekt: Månmosaik Exponering: 1/4 sek Fotograf: Peter Rosén Kommentar: Månmosaik med 6 bilder.
Jag lägger upp hela månen så småningom om jag får till alla skarvar och övergångar.
Tack Stolpskott. Nu är bilden på hela månen klar och uppladdad.
Mycket detaljer men ochså enormt mycket arbete. Varje gång undrar jag om det är värt att lägga ner så mycket jobb på en enda bild och så börjar jag om några veckor senare :?
Jag märker att jag har inte varit konsekvent när det gäller orienteringen på mina 2 senaste månbilder så jag går nog in och roterar den förra så de ligger åt samma håll.
/*Peter R
Riktigt bra det här! Jag vet också att det är mycket jobb bakom detta. Har själv gjort många mån mosaiker och då med betydligt mindre synfält från kameran.
"Denna bild består av 14 sammanfogade bilder. Kameran (Starlight Xpress MX5c) satt monterad på LX10:an och jag använde 6,3 fokalreduseraren och grönt Månfilter." Grönt månfilter? Vet ej vad jag menade med det
Det var 6 år sedan jag tog denna bild :roll: Aj vad tiden rullar på! Man ser ju att tekniken blivit bättre på dessa år! Kan tänka mig att originalbilden du har är betydligt större. Min är i fullformat!
Mycket trevlig bild minst sagt :mrgreen:
Jag tyckte jag var duktig när jag mosaik'ade min månbild men här ligger jag i lä. Jag hittar inte en enda skarv.
Tack ska ni ha
Ja Robert du är observant. Om jag får till en bättre mosaik framöver så laddar jag upp den och då kommer den blåa kanten att vara borta. Kanske något att syssla med under de kommande ljusa månaderna. Jag såg nämligen att vissa övergångar var lite smetiga så jag tror att jag kan få till det bättre.
Min originalmosaik är på 70 Mb men då har jag krympt alla delbilder till 50%. Gör jag den i full skala så blir den c:a 280 Mb.
Mitt i "Vallis Alpes" löper en liten fåra som sägs vara en bra upplösningstest för 8-tums teleskop. Det kanske bara är fantasier och önsketänkande från min sida men jag tycker mig se en svag antydan till den på mina bästa delbilder, trotts att mitt teleskop bara har lite drygt halva den gränsöppningen. Syns bra på http://the-moon.wikispaces.com/LPOD+May+6%2C+2008 och http://the-moon.wikispaces.com/LPOD+May+12%2C+2008.
Jag har precis fått leverans av en DMK-41 firewire kamera som jag inte har hunnit testa ännu men jag hoppas kunna ta ännu bättre bilder framöver. Den väger betydligt mindre än min Canon Eos-40D så bara det är en stor fördel. Jag får väl återkomma med en test så småningom när jag har kommit igång.