Tacksam för svar

är det ok att ta ut teleskopen nu när det är så kallt? jag observerade månen genom mitt sovrums fönster igår nämligen.Cassini wrote:Jag tror att du inte upplevde att du såg så mycket beror på att det var fullmåne. Berg och kratrar syns otroligt mycket bättre när solens ljus faller med vinkel på månen (som vid till exempel halvmåne). Mitt tips är att du avvaktar tills du observerat vid ett bättre tillfälle.
lacksho wrote:är det ok att ta ut teleskopen nu när det är så kallt? jag observerade månen genom mitt sovrums fönster igår nämligen.
ursäkta alla frågorCassini wrote:lacksho wrote:är det ok att ta ut teleskopen nu när det är så kallt? jag observerade månen genom mitt sovrums fönster igår nämligen.
Absolut! Dock så måste teleskopet "acklimatisera" sig, vilket innebär att materialet i teleskopet ska ha samma temperatur som luften. Annars kommer det uppstå mikroturbulens vilket dramatiskt kan försämra kvalitén. Beroende på material och typ av teleskop tar det lite olika tid men kan du ställa ut den ett par timmar innan så är det bra. Sedan kan det uppstå kondensation så daggkåpa alternativ värmeband kan vara nödvändigt. Det kommer du märka.
Att observera genom fönsterglass är långt ifrån bra. Du tar bort otroligt mycket i skärpa och därmed upplevelse. Du måste ut, och gärna till en mörk plats. Ska du observera stjärnor/galaxer/nebulosor är det även fördelaktigt om det är månfritt.