Ser inget

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Bonvit
Posts: 13
Joined: 2013-11-29 00:08:23
spamtest: JA

Ser inget

Post by Bonvit »

Skywatcher tillbehör.jpg
Skywatcher tillbehör.jpg (651.36 KiB) Viewed 9130 times
Hej.
Jag är ny medlem i denna eminenta klubb.
Och jag tänkte börja min första post med att berätta att jag nyligen har infriat en gammal dröm och skaffat mig ett teleskop, nämligen detta - http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=21 .
Jag köpte till en hel del tillbehör, se bild.
Och jag har nu varit ute 2 gånger och satt upp teleskopet och kollat och bytt okular, filter och annat...
Det tog ett jäkla tag innan jag fattade hur man flyttar teleskopet från en punkt till en annan på stjärnhimlen.
Men jag ser inte ett jota genom kikaren, och ja, skydden är borta ;) .
Men jag byter okular, jag sätter på alltför många, jag skiftar fram och tillbaka, men jag ser ändå inte ett dugg...
Stjärnorna är klarare utan kikare än med!
Sedan så kan jag inte zooma (höger och vänster), alltså jag kan inte finslipa bilden, vilket är ett absolut måste om jag skulle använda tuben som ett långdistansobjektiv till min kamera för landfotograferingar.

Jag gör antagligen fel, men vad gör jag för fel?
Saknar jag något? Eller är det fel på apparaturen?
Det bör tilläggas att jag måste bära glasögon i all min vakna tid, spelar det in?

Tacksam för hjälp!
Mvh // Raymond
Total novis, men mycket nyfiken så en del "dumma" frågor kan förekomma! ;)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Ser inget

Post by Terje »

Det bästa för att lära sig använda teleskopet är att peka på något lagom avlägset objekt på dagen. Ett träd, kyrktorn eller annat är utmärkt sålänge det är 500+ meter bort eller så, då du får i princip samma fokus som på himlen och kan få kläm på fokusering, ögonposition etc under maximalt enkla förhållanden (och utan att bli av med stjärnklara timmar).
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by Cassini »

När jag demat för personer i omgivningen har det hänt flera än en gång att de inte ser något för att de inte har ögat i rätt position. De trycker helt enkelt ögat för nära okularets lins. Har du testat att flytta ögat bakåt i förhållande till okularet? Kör Terjes tips för att vara säker på att du ha rätt fokus, och även hitta rätt ögonposition.
User avatar
Bonvit
Posts: 13
Joined: 2013-11-29 00:08:23
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by Bonvit »

Ok, mycket möjligt att jag höll ögat för nära, men alldeles inpå linsen kommer jag inte hur jag än bär mig åt, då glasögonen tar emot, men jag skall göra ett nytt försök och nästa gång i dagsljus o zooma in vattentornet mitt emot där jag bor, cirka 500 m bort...

Sedan är det alltså inte möjligt med detta teleskop att finzooma. Eller?
De filter och okularen jag har köpt, hur använder jag dem? Alltså vilket funkar till vad och vad betyder de?
De olika färgerna på filtren har nån betydelse - Vad?
Total novis, men mycket nyfiken så en del "dumma" frågor kan förekomma! ;)
mliljedl
Posts: 22
Joined: 2013-09-29 11:14:47
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by mliljedl »

Du kan alltså inte zooma med ett teleskop utan förstoringen ändrar du genom att byta okular. Ditt teleskop har en bränvidd på 500mm och om du då använder 20mm okularet får du 500/20=25 gångers föstoring och 10mm ger 500/10=50 gångers föstoring osv. Sen finns det ju också zoom okular som man kan ändra bränvidden på, så man kan få olika förstoring med samma okular.

Ratten på sidan fokuserar du med... har du använt diagonalen när du testat?

Martin
GSO 10", EQ6 synscan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by Hans Bengtsson »

Har du testat med att trots allt observera utan glasögon? Det är så man normalt sett gör, eftersom teleskopet blir dina "glasögon". Även vid måttlig astigmatism brukar resultatet bli bättre utan glasögon, vid kraftig astigmatism kan det förstås vara annorlunda. Och jag vet förstås inte hur det är i ditt fall.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ser inget

Post by stoffe »

Bonvit wrote: Sedan så kan jag inte zooma (höger och vänster), alltså jag kan inte finslipa bilden, vilket är ett absolut måste om jag skulle använda tuben som ett långdistansobjektiv till min kamera för landfotograferingar.
Kanske menar du med att zooma att vrida in teleskopet så det du vill se centreras i mitten? Enda chansen att zooma in och ut med bilden är att skaffa ett zoom okular. T ex ett 8-24 mm för visuellt observerande, alltså ej för foto. Själv ser jag ingen fördel med detta då du redan har en uppsättning okular med olika brännvidd. Detta har Martin redan påpekat.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bonvit
Posts: 13
Joined: 2013-11-29 00:08:23
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by Bonvit »

Ratt på sidan?
Ratt.JPG
Ratt.JPG (597.61 KiB) Viewed 9036 times
Den ratten som syns på bilden är den enda som finns på hela tuben och med den snurrar man tuben längre, är det en fokusering?
Ok, jag fattar att det då inte finns någon finljustering med zoom och liknande :angry: , inte riktigt vad de sade till mig i butiken... :(

Diagonalen...???

Jag har försökt både med och utan glasögon!
Och mitt synfel uppgår till -2.50 på båda ögonen. Inte alltför kraftigt,,, mao
Total novis, men mycket nyfiken så en del "dumma" frågor kan förekomma! ;)
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Ser inget

Post by Danjel »

Jag är inte bekant med just ditt teleskop, men jag märkte ut det jag uppfattar vara fokus på ditt teleskop. Hoppas du får det att funka.
Attachments
Startravel-102 SynScan AZ
Startravel-102 SynScan AZ
411-4-startravel-102synscan.jpg (54.73 KiB) Viewed 9025 times
User avatar
Bonvit
Posts: 13
Joined: 2013-11-29 00:08:23
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by Bonvit »

Ok, tack.
Då har jag använt diagonalen när jag har prövat att se, anledningen är att det blev en bekvämare ställning att titta med den på. Det är kanske där boven är...?
Det känns som om jag behöver ett högre stativ, allternativt ställa det på en högre punkt och jag får stå nedanför.
Och fokuseringen är alltså den enda ratten som finns på tuben!

Ok, får ut o kolla igen...
Total novis, men mycket nyfiken så en del "dumma" frågor kan förekomma! ;)
User avatar
Bonvit
Posts: 13
Joined: 2013-11-29 00:08:23
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by Bonvit »

Ok, då har jag försökt med följande.
Jag ställde upp teleskopet på balkongen o riktade in mig på vattentornet som står cirka 500 meter bort.
Utan diagonalen såg jag inte ett jota genom något okular... Samma sak med barlow-linsen... Alltså med okularen direkt på tuben!
Det gick inte att köra med både barlow och diagonalen samtidigt, men var för sig så lyckades jag få in vattentornet med följande okular: Super 20 Wide Angle Long Eye Relief; Plössl 20 mm; Plössl 17 mm; Plössl 12.5 mm.
Plössl 7.5mm och Super 10 mm, såg jag ingenting med, varken löst, barlow, diagonal eller bara i handen.
Fokuseringen skruvade jag ut cirka 1 cm.
Total novis, men mycket nyfiken så en del "dumma" frågor kan förekomma! ;)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ser inget

Post by Peter R »

Hej,
Det är alltid lättare att börja med låg förstoring och vandra uppåt i förstoringsgrad, dvs du börjar med dina okular med längre fokallängd, i ordningen: 20, 17, 12,5, 10, 7,5. Lämna diagonalen och Barlowlinsen åt sidan för tillfället.

Du säger att du "fick in vattentornet", menar du att du fick det skarpt eller bara att du kunde se att det var vattentornet du tittade på?

Vidare skriver du att du skruvade ut fokuseringen ca 1 cm, du skruvade alltså på fokuseringsratten som Danjel pekar ut på bilden, eller hur? När du byter okular måste du naturligtvis fokusera om och tuben ska säkert ut både 2 och 3-4 cm eller ännu mera för att du ska kunna få skarpt med de olika okularen.

När du har lyckats med detta kan du testa med barlowlinsen.
Jag skulle tro att det är en 2x barlow. Det betyder att när du sätter ett okular i ändan av din barlow så fördubblar du förstoringen, 20 mm motsvarar 10 mm. Med din uppsättning behöver du egentligen bara använda det med 10 mm och 7,5 mm okularen eftersom de andra överlappar, vilket då ger motsvarande 5 mm respektive 3,75 mm . Det blir ganska svårt att centrera och fokusera objekt på himmeln med dessa höga förstoringsgrader.

Vad gäller diagonalen så finns det 2 olika konstruktioner:

Ett teleskop ger en upp-och-nervänd bild av det du tittar på. På stjärnhimmeln är detta inte något problem för du kan bara vända stjärnkartan upp-och-ner. Däremot är det inte så lätt om du använder den som utsiktskikare för markobservationer (kyrktorn, fåglar, båtar...). Den diagonalen som du fick med vänder bilden så att du ser allting rättvänt för markobservationer och är ganska onödig när du tittar på stjärnhimmeln.

Den andra typen är en 90°-diagonal som är till för att få en behaglig observationsställning för objekt som befinner sig högt upp på himmeln så du slipper krypa på alla fyra. Den vänder bilden spegelvänt vilket gör att du får spegelvända kartorna för att kunna orientera dig på himmeln.

Vid användande av diagonaler av endera typ så förändras inte förstoringsgraden på det okular du väljer att använda men du måste kanske fokusera om väldigt mycket, flera cm, för att få in skärpan på nytt, jämfört med när du kör utan diagonal
Det känns som om jag behöver ett högre stativ, allternativt ställa det på en högre punkt och jag får stå nedanför.
Detta kan som sagt var lösas med en 90°-diagonal som du i så fall får köpa till.
Men du har säkert sett att du kan förlänga benen genom att lossa låsskruvarna som du ser på varje ben. Det borde då komma upp i normal observationsposition.

/*Peter R
User avatar
Bonvit
Posts: 13
Joined: 2013-11-29 00:08:23
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by Bonvit »

Hej.
Utan barlow 2x eller diagonalen som är på 45 grader, ser jag inte ett skit genom något okular eller bara genom tuben utan nåt fastsatt i det. Jag lyckas inte få syn på någonting överhuvudtaget, varken suddigt eller diffust.
Naturligtvis är det bättre skärpa utan glasögon, men det hjälper inte mycket. Och jag håller ögat ca 1-2 cm från luppen.
Skärpan som jag fick in på vattentornet med 1 cm utskruv var att jag kunde se dörrhandtaget på dörren uppe på taket, det var klart och tydligt. Och det var inte mycket jag behövde skruva på fokuseringen för att på nytt rikta in mig, när jag bytte okular.
Men utan diagonal eller barlow, så syntes ingenting!

Kartor - Har jag inga!
Så blir det spegelvänt, så blir det... ;)

Stativet är utskjutet så långt det går, men jag är nästan 2 meter lång, så vad jag än gör, så blir det att få krypa ihop!

10 mm och 7.5 mm okularen ser jag ingenting genom, oavsett vad jag gör. Inte ens lösa!
Total novis, men mycket nyfiken så en del "dumma" frågor kan förekomma! ;)
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by megrez 90 »

Hmmm! Verkar som du behöver på platsen hjälp!! Var bor du? Kanske någon kan hjälpa dig att förstå teleskopets fuktioner!
Bor du i Göteborg, så kanske jag kan hjälpa!
Galen i refraktorer :)
mliljedl
Posts: 22
Joined: 2013-09-29 11:14:47
spamtest: JA

Re: Ser inget

Post by mliljedl »

Jag tycker att du skall strunta i barlow linsen i detta skede och endast använda diagonalen + 20mm okular och rikta in dig på något föremål på marken och skruva på focuseraren. Och inte bry dig om hur långt du har fokuseraren utskruvad, utan du skruvar ut den tills du får en tydlig bild.
Vore bra om du kunde ta en bild på vilka delar du sätter samman, och hur.

Vad menar du med att du inte kan se något genom okularen 10 och 7,5mm inte ens lösa? Om du ser genom okularen på en lampa t.ex. ser du inte ljus genom okulare då? Du har väl tagit av skydden?

Martin
GSO 10", EQ6 synscan