Observationsrapport från 23/4 2008

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Observationsrapport från 23/4 2008

Post by Jonas »

Hejsan,

Här nere i Skåne har det varit ovanligt fint väder de senaste dagarna och det har det någ varit i en stor del av landet. Det har inte bara varit klart utan även hög transparens. Under de första dagarna var månens sken fortfarande ganska starkt men på Måndagen var det ändå dags tyckte jag. Jag begav mig dock inte till observatoriet utan satte istället upp min gamla Unitronmontering i trädgården och monterade på ett nästan lika gammalt Super Takumar 100mm makroobjektiv försett med deep-sky-filter på min (modifierade) 350D.

Objektet för kvällen var Dubbelhopen, som med ett par av våra björkar i förgrunden, effektfullt belysta av grannens trädgårdsbelysning :P , kunde tänkas bli en ganska trevlig bild tänkte jag.
Jag hoppades kanske inte speciellt mycket av kvällen eftersom jag tidigare inte gjort en seriös test av objektivet. Jag gissade på ganska stor vinjettering och massor med blå och röda troll (eller kromatisk abberation som det också kallas).
Visst blev det en hel del troll men ingen större spridning av ljuset som brukar göra stjärnorna till färgglada plättar. Vinjetteringen höll sig också på mattan så jag blev nöjd. Den bifogade bilden består av 10 stackade exponeringar på ca. 2 minuter vardera. Jag har väl kanske inte lyckats helt men jag är själv relativt nöjd med bilden.

Igår kväll åkte jag och Ola upp till observatoriet i avsikt att fotografera lite. Jag med mitt teleskop och Ola med sin kamera piggyback på detsamma. Så blev det inte och istället kom vi överens om att testa DSI-kameran på mitt 8"-teleskop istället. Efter uppställning och fokusering på Saturnus, tog vi våra första exponeringar men oj vad liten Saturnus blev på skärmen! Det stod helt klart att denna typ av objekt passar bättre för teleskop med lång brännvidd istället för mitt (med 800 mm brännvidd).
Istället provade vi M13 som skalmässigt passade mycket bättre.
Bilderna blev hyfsade men eftersom vi har mycket att lära vad gäller hur man ställer in kameran, var vi nöjda för kvällen.
Personligen kan jag dock tycka att bilder tagna med en DSLR är både enklare och blir bättre - men det kan som sagt kanske skyllas på osäkert handhavande också.
Det som mest stör mig med att jobba med en datoransluten kamera är just själva datorn. Den tar bort tjusningen med att stå under en fin stjärnhimmel genom att framförallt förstöra nattseendet.

Efter att ha burit in alla grejor och stängt observatoriet för kvällen, stod vi utanför och betraktade den fina stjärnhimlen en stund. Det är egentligen minst lika fint som att detaljstudera objekt eller pyssla med fotografering.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Observationer”