Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Mitt kortaste obspass, den 6 november 2013:

20:39:30 UT: Lyfter ut teleskopet på balkongen.
20:39:40 UT: Har V339 Del (Nova Del) i synfältet.
20:39:50 UT: Skattar magnituden till 11.0.
20:40:00 UT: Lyfter in teleskopet.

m v h
Hans Bengtsson
:D

Bra jobbat!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är så att vissa kvällar bestämmer jag mig för att observera en stund (även om det skulle finnas en hel del moln) och andra kvällar bestämmer jag mig för att inte observera (även om himlen skulle vara klar). Igår hade jag bestämt mig för att inte observera, jag hade flera andra saker att göra.

Jag kunde ändå inte undgå att notera att den del av himlen jag ser från balkongen var helt fri från moln. Och då tänkte jag att man ska inte vara så principfast att det blir dumt. Och en observation av novan kan väl inte ta mer än en minut allt som allt? Eller tar det trots allt lite längre tid än så, från utlyftandet av teleskopet till inlyftandet? Kunde inte låta bli att kolla.

Så jag tittade på klockan i samma ögonblick jag tog ut teleskopet och även när jag tog in det. Det blev ganska precis en halvminut. Om jag hade tänkt på att i förväg logga in mig på SVO:s rapporteringsformulär skulle jag även ha hunnit med att rapportera skattningen inom en minut, men det blev några minuter senare. Plus ovanstående inlägg på Astronet ytterligare några minuter därefter.

Någon tid för mörkeranpassning av ögonen blev det förstås inte (jag kom direkt från datorn), inte heller temperaturanpassning av teleskopet. Men novan låg ändå långt över gränsmagnituden när jag använde hög förstoring med zoom-okularet, och observationen var mycket trivial att göra. Jämförelsemagnituderna hade jag i färskt minne från de föregående kvällarna, så jag behövde inte titta på någon karta.

Att observera variabla stjärnor behöver inte vara komplicerat, det kan gå mycket snabbt och vara enkelt, man behöver inte följa alla teoretiska regler som rör mörkeradaption eller temperaturanpassning ifall det handlar om ljusa stjärnor som novan. Ett hantverk där det gäller att vara pragmatisk snarare än teoretisk.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Speed-dating har man ju hört talas om. Nu även speed-observing :green:
Jag har kört mycket fotometri med det egna teleskopet den senaste veckan, mindre strul än vanligt. Jag har följt v0718 Tau som nu verkar vara på väg mot ett maximum som troligen blir starkare än förra gången det begav sig. Som vanligt är det notoriskt svårt att få bilder på denna i B-filter. Seeing och guidning måste vara på topp för att jag ska lyckas fånga den i B. Så småningom blir det nog Astrodon-filter, möjligen släpper de igenom lite mer. Jag vill ha SNR >10, dvs. det ska gå att se stjärnan på bilden innan jag bokför det som en positiv obs. Så här ser kurvan ut nu, lite fladdrigt i augusti. Bilderna ser ok ut, men kanske att den ljusa himlen är med och spökar.:
v0718 Tau.png
v0718 Tau.png (17.62 KiB) Viewed 5121 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det blev rätt många variabler för min del igår kväll (25 november 2013), drygt 70 tror jag. Bra obs-förhållanden i Göteborg. Mest noterbart var att R CrB plötsligt avtagit till magnitud 12.6 (min obs) eller 12.7 (Marcus Jansson). Så sent som 17 november skattade jag den till 11.2 efter ett hastigt tilltagande. Kurvan har således ett spetsigt maximum kring 17 nov. Ingen vet vad som händer härnäst.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Då blir det tredje gången R CBr halker ner igen när man trott att den ska komma upp ur sin rekordlånga fördunkling. Den senaste utvecklingen verkar ni ha varit först med att notera, på AAVSO verkar ingen annan ha rapporterat om detta! Det har väl sin förklaring med att den börjar bli svår att obsa nu, särskilt från sydligare latituder än våra.

Själv körde jag ett pass med drygt 40 variabler i söndags. Såg senare att jag nu passerat 10000 variabelobsar om man lägger ihop mina visuella och fotometeriska.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Man får verkligen lyfta på hatten till de tio tusen obsarna! Jag ser nu av statistiken (det var ett tag sedan jag tittade på den) att också Gustav överskridit detta antal, och även i det fallet måste jag förstås gratulera så hjärtinnerligt. Detta trots att det innebär att ni båda två börjar nafsa mig i bakhasorna i kampen om andraplatsen efter Chris ...

R CrB:
Jag hade trott att uppgången nu var på gång mera ordentligt och blev rejält överraskad över det mycket hastiga avtagandet. Fast å andra sidan skulle den enda överraskningen med R CrB vara om den inte överraskade (cirkelresonemang?). Senaste AAVSO-diagrammet, 50 dygn, återges nedan. Mina obsar har jag med vanlig blygsamhet specialmärkt med ett blått kryss.

Det är väldigt tydligt hur ofta det händer (varje år!) att variabler som annars är flitigt observerade, internationellt sett, helt plötsligt blir kraftigt underobserverade vid den här tiden på året, dvs sådana stjärnor som börjar ligga nära västhorisonten på kvällarna. Det gäller inte bara R CrB utan också klassiska miror som R Ser. Ibland blir jag nästan ensam i AAVSO om att följa stjärnor som från min balkong fortfarande ligger bekvämt och problemfritt till. I det stora hela är just en hygglig västhorisont - som jag har- optimal för en kvällsobservatör som undertecknad.

Gårdagskvällen gav en skörd av 75 olika variabler för min del. Det är en av de mest omfattande samlingarna jag fått ihop under en och samma kväll, tre kvarts variabelmaraton. På 90-talet kom jag över 100 vid ett par tillfällen men jag minns att det var rätt kallt och tröttande att stå ute i terrängen så länge. Att göra 75 från balkongen var däremot en baggis, nära till värme och med några pauser. Just november är en perfekt månad för omfattande variabelpass: det blir mörkt tidigt och kylan är inte störande.

Igår hittade jag förresten en stjärna som inte finns.

Den ligger nära VX Vul och har koordinaterna (J2000.0)
20 57 40.044
+24 50 50.14

Stjärnan ser på AAVSO-kartorna ut att vara av magnitud 13, men det var fullständigt omöjligt för mig att se den när jag skulle skatta VX Vul. Vilket inte var så konstigt. Den finns bara i katalogen UCAC4, inte i andra kataloger, inte på några bilder, inte i verkligheten. Men från UCAC4 har den letat sig in på AAVSO-kartorna. Jag har rapporterat till AAVSO.

m v h
Hans Bengtsson
R CrB. 50 dygn. AAVSO.
R CrB. 50 dygn. AAVSO.
R CrB 50 dygn.png (11.41 KiB) Viewed 5062 times
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

R CrB har varit fascinerande enda sedan första gången jag såg ljuskurvan för den. Den känns väldigt unik, men vet någon här fler exempel som beter sig som R CrB? Eventuellt någon som har länkar till studier som har gjorts av stjärnan? Hade varit kul att läsa.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Det är väldigt tydligt hur ofta det händer (varje år!) att variabler som annars är flitigt observerade, internationellt sett, helt plötsligt blir kraftigt underobserverade vid den här tiden på året, dvs sådana stjärnor som börjar ligga nära västhorisonten på kvällarna. Det gäller inte bara R CrB utan också klassiska miror som R Ser. Ibland blir jag nästan ensam i AAVSO om att följa stjärnor som från min balkong fortfarande ligger bekvämt och problemfritt till. I det stora hela är just en hygglig västhorisont - som jag har- optimal för en kvällsobservatör som undertecknad.
Japp, det fenomenet ser man ibland. Det gäller inte bara västerhorisonten utan norra horisonten; stjärnor nära undre kulmination får färre obsar generellt i AAVSOs arkiv, och mer specifikt är det observatörer i norra Europa och Skandinavien som är överrepresenterade. Det här är inget jag studerat statistiskt utan mer av en magkänsla jag fått av att titta på AAVSOdata. Har fått för mig, till exempel, att det gällt vissa säsonger för R Dra, en av de variabler jag följer.

Förmodligen ser vi en latitudeffekt: en stjärna i nordväst eller norr ligger, när den är ganska nära undre kulmination, högre på himlen för en observatör på latitud 57 grader, jämfört med, säg, 40.

Detta ger ett extra incitament för svenska variabelobservatörer att om möjligt hålla koll på den norra halvan av den horisontnära himmelskupan. Bland aktuella objekt återfinns Nova Del 2013: hur länge kan vi följa den?
Hans Bengtsson wrote: Gårdagskvällen gav en skörd av 75 olika variabler för min del. Det är en av de mest omfattande samlingarna jag fått ihop under en och samma kväll, tre kvarts variabelmaraton. På 90-talet kom jag över 100 vid ett par tillfällen men jag minns att det var rätt kallt och tröttande att stå ute i terrängen så länge. Att göra 75 från balkongen var däremot en baggis, nära till värme och med några pauser. Just november är en perfekt månad för omfattande variabelpass: det blir mörkt tidigt och kylan är inte störande.
Imponerande!! Här är man nöjd när man skrapar ihop ett dussin obsar i kampen mot elementen, och så plockar du 75. Fantastiskt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Ikväll, den 1 december 2013, hade jag tyvärr bara en liten kort stund på mig att observera. I första hand tänkte jag försöka se R CrB som snabbt har avtagit i ljusstyrka. Det blev tyvärr en besvärlig obs. Dålig seeing och ganska låg altitud fick stjärnorna att se suddiga ut vid hög förstoring. Jag kunde utan problem se en 127-stjärna och tyckte mig emellanåt kanske skymta R CrB kring magnitud 13.2. Men alltför osäkert, det blev en negativ obs. Tydligt är i varje fall att R CrB har bleknat ytterligare sedan mitt förra obs-tillfälle.

Vore spännande ifall någon med teleskop 25-30 cm eller mer och god västhorisont kunde ta en titt den närmaste tiden. Ingen annan i AAVSO tycks följa stjärnan just nu.

M v h
Hans Bengtsson
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Rapport från en balkong!

Post by Ramsey »

Hej,

Jag tittade efter R CrB både igår och i förrgår med 200 mm Newton, men kunde inte skymta den. Hade hoppats på en positiv obs snart, men det kan ju dröja. Får rapportera dessa negativa obsar så länge:
20131130 17:00UTC R CrB <12.8
20131201 16:30UTC R CrB <13.4

Edit: Vokabulär,
>12.8 ändrades till <12.8,
>13.4 ändrades till <13.4.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Två mycket värdefulla negativa observationer!

För egen del hade jag igår kväll så turbulent luft på balkongen att de ljusare stjärnorna vid R CrB "kokade" och de svagare hoppade runt. Vid ett par sekundsnabba tillfällen tyckte jag mig med indirekt seende kunna ana något vid positionen för R CrB, men det gjorde jag även vid ett par positioner där det definitivt inte fanns någon stjärna. Mycket möjligt att R CrB nu ligger nere vid magnitud 14 eller något sådant.

Risken är överhängande att detaljerna i stjärnans intressanta beteende just nu (med ett spetsigt maximum följt av ett snabbt ras i ljusstyrkan) förblir okända om vi inte från svensk horisont lyckas följa stjärnan så gott det går. Fortfarande inga nya data i AAVSO från observatörer från andra länder.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det har nu kommit ett VSNET-Alert rörande R CrB:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/16664

m v h
Hans Bengtsson
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Rapport från en balkong!

Post by Ramsey »

Det finns en orapporterad punkt till för R CrB. Utdrag ur observationsdagbok:
"20131124: Vid kl 5 när jag kommit ut med grejerna var det helklart. Månen låg och täppte igen R Leo, så jag försökte på R CrB istället. Jag såg den, men inte bra nog att göra en skattning. Det kändes som om det var disigt i högre luftlager, ev. imma på okularet för jag fick liksom inte in fokus. Kanske behöver greja med kollimeringen, den är nog dålig. Jag såg 12.2 och 12.8. Nånstans där i krokarna var R CrB, men det blev ett streck i loggen."

Får anta att jag borde skrivit 12.5+-0.5 istället för ett streck i loggen.
Hursomhelst syntes den inte till ikväll heller:
20131202 16:45UTC R CrB <12.8
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Suveränt att du fortsätter att försöka se R CrB. Jag hade på tok för dålig himmel här i Göteborg ikväll. Gränsmagnituden låg kring 8 ... i teleskopet, i sökaren såg jag nästan ingenting. Inte ens kometen Lovejoy gick att urskilja trots att jag gjorde ett litet försök.

Att du igår kväll kunde se magnitud 13.4 på den låga altitud som R CrB har visar att ditt teleskop är bra, att kollimeringen är bra och att observatören är bra. Men vissa kvällar är atmosfären helt enkelt för dålig på låg höjd över horisonten även om förhållandena är goda högre upp på himlen. Stjärnorna blir då suddiga, särskilt när man ökar förstoringen för att bättra på gränsmagnituden.

Jag vet inte exakt vilken typ av 20 cm Newton som du har men det är alldeles uppenbart att den presterar utmärkt. Teleskopet jag använder är en Celestron 20 cm med sluten tub (made in China). Håller kollimeringen fantastiskt, jag har aldrig någonsin kollimerat den under årens lopp. Gränsmagnituden är fortfarande densamma som när jag köpte teleskopet.

Din obs av R CrB den 24 november tycker jag nog kan rapportera in till SVO, det är förstås ett gränsfall men du kan kanske ange som anmärkning att skattningen är osäker.

m v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Håller med Hans, med tanke på att R Crb har så stor amplitud, att ingen annan verkar följa den just nu och dess överraskande snabba uppgång och fall så är inte några tiondels magnitud hit eller dit så mycket att orda om. Mycket fint fångat!
Thomas Karlsson