M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlström

Post by Robert »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Första testbilden med fieldflattner
Exponering: 3*10 min
Fotograf: Robert Wahlström
Teleskop: Astrophysics AP130GT
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Första testbilden med fieldflattnern.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Teleskop: AP 130GT, TMB 100mm/f8, Takahashi FS-60c, COCO 60mm
Montering: AP900
Kamera: QSI 583wsg, SXV-H9
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by Robert »

Igår gick den mesta tiden åt till att installera och träna FocusMax med nya motorfokuseraen. Det gick smärtfritt och fokuseraren är snabb och tyst. Mycket nöjd med den.
http://www.optcorp.com/si-mkit30-microt ... cuser.html

Det var även första gången jag fotograferade med fieldflattner till en refraktor. Den gjorde verkligen sitt jobb och fick runda stjärnor över hela fältet på kortare exponeringar.
Men när jag guidade hade jag problem med guidern som hoppade fram och tillbaka åt ena hållet. Där av att alla stjärnor är lite ovala. Får felsöka det nästa klara kväll

Har bara använt stretch och curves i PS som bildhenandling. Tog inga flats heller då det bara var test och jag var trött :)
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by Timo »

Kul att du kommer igång så smått.
Du har väl inte en fast montering än, därav guidern ? Annars klarar din montering nog av rätt långa oguidade exponeringar.
Om det nu var din egen montering du använde.
Blir spännande att se fler bilder med AP,n.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by Robert »

Japp jag bör ut allt varje gång så då är det lättare med en guider. Hade jag haft fastmonterat kunde jag lätt kört 10 minuter oguidat.

Har ändrat ganska mycket i min uppsättning så inte konstigt om något blev fel. Blir väl snart tillfälle igen för att hitta felorsaken. Trots guidepeoblemet blev det en ganska trevlig testbild i alla fall :geek:
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by Tompa »

Kul Robert! Det där kommer att bli hur bra som helst!
Håller själv på med att försöka få bort äggformade stjärnor. I vissa lägen av himlen blir det värre. Obalans eller polställning? Svårt att veta på en EQ6-a, det är inte helt lätt att finlira med azimut- och deklinationsskruvarna... Då har jag ändå en fast pir... Måtte tomten landa in en ny montering något år :D
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Grattis till nya teleskopet och första bilden, har själv kört provserier på M33 och märker att det är guidern som strular oftast när man får rejecta bilder helt. Den far också fram o. tillbaka som du beskrev.
Har du kommit på vad det kan vara? Läste någonstans att när man kör ACP så skall dec.komp vara avstängd både i Maxim och i setupen i ACP, kan det vara detta tro?

Mvh

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by Robert »

Ja det var i dec som dec oscilerade vilket utesluter problem med PEC och tracking på monteringen. Jag har förut guidat via guidekabeln (ST4 kontackt) till monteringen med bra resultat. Nu hade jag ändrat det och körde kommandon till monteringen istället. Så det är säkert något där som är felinställt. Har inte provat mer ännu då jag har varit bort kvällarna då det har varit klart och kommit hem för sent. Men det blir väl klart snart igen så man får prova ut guidningen.

Eftersom jag gjorde mina första tester var ACP inte inblandad ännu utan det vara bara MaximDL den kvällen.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by skafar65 »

Hej Robert

Kul att du är igång med din nya tub! Det blir ju en del testbilder i början men jag uppskattar dessa och skulle egentligen vilja se mer sådant här på Astronet. Vi tar ju så många steg innan vi når den där perfekta bilden (undrar om den finns) :) Dessa steg är ju det man lär sig på och ger både de som läser och skriver input som är guld värd!

Lycka till med framtida försök! Vi får hoppas att de var de sista äggen från dig! :)

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M33 Första testbilden med fieldflattner - Robert Wahlstr

Post by Robert »

Tack.

Och ja det är många steg innan man får en perfekt bild om man nu någonsin får det :)
Man får ju alltid ett nytt litet fel att lösa nästa gång....

Guidningne har fungerar bra förut. Skall prova min gammla metod med guidekabel först och se hur det fungerar. Får beställa lite klart väder så jag kan prova

Return to “Bilder”