NGC281 Pacman Nebula - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
spamtest: JA

NGC281 Pacman Nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC281 Pacman Nebula
Exponering: Ha: 57x5min, RGB:11x5min
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Jag testar att använda Ha som luminans i denna bild, det är ganska svårt att hitta rätt. Det blir lite bleka färger, men det kanske är så det ska vara.

Processad i PixInsight. DBE (utjämning av gradienter), MMT (Multiscale Median Transform för brusreducering), HT (Histogram Transformation (stretchning av levels) samt LRGB-combination. PI är otroligt kraftfullt, men det tar sin tid att lära sig. Tur att det finns många bra tutorials på nätet. :-)
Jag tog sedan ett varv i PS för att skärpa upp lite detaljer i nebulositeten. Jag har använt G2V-balansering i RGB och inga andra trollerier med färgerna denna gång.

Mvh,
Tomas W

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Frazze

Re: NGC281 Pacman Nebula - Tomas Wikander

Post by Frazze »

Snyggt! Ordentligt med exponeringstid och behagligt behandlat. Ett bra recept :)

Har du testat pixinsights color calibration för att se om det blir annorlunda än med G2V?
För de intresserade kan man läsa om PI's filosofi kring färgkalibrering här.

Mvh
Daniel
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Hej.

Det där med Ha som luminans e ju lite trixit. Jag tycker du har lyckats rätt bra och fått fram en fin bild :good:

Är g2v balanseringen gjord före eller efter du lade till luminansen?

mvh,
Daniel
Mats

Post by Mats »

Jag tycker också att det här är en mycket fin bild! Behaglig med lugna färger, och helt underbara detaljer. Körde du med binning 1x1 på H-alfa?
Tompa

Post by Tompa »

Tack så mycket. När jag kom till jobbet i dag och kollade in bilden på en annan dator blev jag förvånad. Bilden som på min laptop-skärm uppvisade en lugn bakgrund med dragning åt blått visade sig se helt annorlunda ut när jag öppnade den på jobbet, mer orange-brun och för hårt stretchad. Jag testade sedan på några andra skärmar med samma resultat. Min laptop ger en helt annan bild. Jag har kalibrerat skärmen men det verkar vara något mysko med gamma-inställningen.
Sagt och gjort, jag lånade en av barnens skärmar och kopplade in i laptopen. Därefter en snabb kalibration och ett omtag av processningen, nu med Ha +HaRGB.

Tack för tipset Daniel, jag läste på och testade PI-s color calibration. Jag tycker nog att det ser vettigare ut nu.

G2v-balanseringen gjorde jag på RGB-bilderna innan de slogs ihop med luminansen. Men som sagt, nu är det PI-s variant som använts.

Man lär så länge man lever...

Mvh,
Tomas W
willhelmx

Post by willhelmx »

Riktigt snygg bild Tomas, underbara detaljer :good:

MVH

/ Anders
Anders Hörberg, Lomma
Grinde

Post by Grinde »

Om jag inte redan hade en 190MN så skulle jag nog beställa en efter att sett dina resultat, vilka stjärnor, vilka detaljer, vilket synfält! Imponerande trixande med PI också. Snyggt! Hur guidar du?
Tompa

Post by Tompa »

Jag tackar så mycket! 190-tuben är ju inte dum. Jag tror att jag lyckats ganska bra med kollimering och inställning av fokuseraren till slut. Det blev lite mer bett i stjärnorna. Det kanske finns mer att göra och kameran är inte helt plan, men det duger tills vidare, varför ta isär något som funkar...
Jag guidar genom oag-n i qsi-n med en lodestar direkt in i monteringen. Vilken otrolig skillnad det blev när jag bytte från Qcam-en till lodestaren. Hittar jag ingen guidestjärna beror det på moln. Annars klickar det aldrig. Fortfarande får jag lite lätt ovala stjärnor i vissa lägen på himlen. Det är inte lätt att balansera en så pass tung tub på en EQ6-a. Det lär väl bli en bättre montering någon gång!
Största problemet just nu är att hitta en bra kalibrering till bildskärmen, men det lär väl ordna sig till slut.

Mvh,
Tomas W
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Som Grinde sa. Bra reklam för 190MN teleskopet. Verkar vara en mycket prisvärd fototub.

Jag gillar dina färger med. Ibland blir övermättade färger ala Robert Gendler nästan lika för mycket.

Return to “Bilder”