NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Bilder från galleriet
Post Reply
willhelmx
Posts: 6
Joined: 2012-06-06 23:09:42
spamtest: JA
Location: Lomma

NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by willhelmx »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7023 Iris Nebula
Exponering: L:17x5-1x1 rgb 7x5 - 2x2
Fotograf: Anders Hörberg
Teleskop: GSO RC/12
Kamera: SBIG STXL 11000
Kommentar: Bild från ljusföroreningens mekka i skåne :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Anders Hörberg, Lomma
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by skafar65 »

Hej Anders!

Måste vara Astronets bästa nybörjare/first light bild! :) Det har varit många turer och hårslitande, men det betalar sig i slutändan att vara envis vilket måste räknas som den viktigaste egenskapen hos en astrofotograf! :) Med din fantastiska kamera och utrustning lovar detta gott inför framtiden och vi ser fram emot fler bilder från astrodomen i Lomma!

Mvh //Micke
willhelmx
Posts: 6
Joined: 2012-06-06 23:09:42
spamtest: JA
Location: Lomma

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by willhelmx »

Tack Micke
Utrustningen är ju iofs. en del i det hela, må vara stor ibland, men jag ser fram emot fler små träffar i ekeby för att gräva djupare i den digitaliserade världen av bildbehandling :-) Subs Dude, ...Subs !!!

Ha´t bäst

Clear skies

/ Anders
Anders Hörberg, Lomma
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by Blas »

Kanonfin bild! Objektet är sagolikt vackert
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by Terje »

För att vara en first light bild är den som sagt strålande, mina rekomendationer för framtiden, dock finns det som alltid saker att jobba på för att få dendär mytomspunna ouppnåeliga perfekta bilden. Det känns som att stjärnorna är lite utdragna så antingen har inte guidningen funkat 100% än eller så har något gått fel vid stackningen, likaså får jag en känsla av att fokus är lite off, men det är möjligt att det bara rör sig om dassig seeing som suddat ut, fokuserar du manuellt eller kör du med autofokus på tuben?
willhelmx
Posts: 6
Joined: 2012-06-06 23:09:42
spamtest: JA
Location: Lomma

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by willhelmx »

Tjena Terje


Tack för dina kommentarer :-)

Nja följningen är nog 100%, däremot så har jag en massa ljus från närliggande byn som stör främst luminansen varför jag försökt tona ner ljuset och samtidigt öka kontrasterna så gott det går utan att sabba bilden helt o hållet.
STXL:en har sedan en tendens att Blooma, vilket jag försöker att komma till tals med.
Även om det är en interline Chip, så drar SBIG ner VR12 (backcurrent) till noll = att man själv får hantera "edgen" i Anti-bloomingen att passa sin egen setup - alltid är det ju något, men vi skall nog komma dit hän att allt är injusterat.

Bilden är manuellt fokuserad och pålagd Oskarp mask ett par gånger som får effekten av viss "halo" runt stjärnorna i samband med kontrasteringen, Skulle tro att det behövs lite mer tid och erfarenhet vid bildbehandlingen för denna skåning, men vi skall nog komma till rätta med det med, det här var den första bilden som jag fullt ut behandlat i Photoshop och fler följer när vädret tillåter :-)

Ha en underbar dag alla

MVH
/ Anders
Anders Hörberg, Lomma
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by Timo »

Väldigt bra bild om det är din första !
Men jag håller nog med Terje om följningen i åtminstone någon av kanalerna.
Fast det är lätt att se på subbarna du använt. Kan ju vara någon som inte borde varit där.
Annars mycket bra som sagt och speciellt om den är tagen i Lomma :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by Grinde »

Riktigt trevlig first light med STLX-en! Imponerande detaljer och bra skärpa med tanke på bildskalan, sällan man ser såna detaljer och samtidigt ett relativt stort bildfält!
Sen får man ju räkna med rätt stora stjärnor när man kör den översamplingen (0.76" / pixel) från Sverige. Jag vill även rekommendera en motor till fokuseraren, autofocus brukar alltid bli mer exakt än manuell, även om Bahtinov-masker gör ett riktigt bra jobb.
Vilken montering kör du med?

Jag tror du bör använda dig av flats i framtiden med en så stor sensor, då det så gott som alltid brukar bli mer vinjettering ju närmare sensorkanterna man kommer, som i sin tur gör det riktigt klurigt att stretcha bilden utan att tex tappa bakgrunden mot kanterna.

Sen är jag inte riktigt säker på att jag håller med föregående talare ang dålig tracking då jag kollar i tex övre vänstra delen av bilden, där stjärnorna ser riktigt bra ut ut och mot kanten har en svag sträckning åt ett annat håll än resten... Tyder väl snarare på kurvatur &/eller tilt/flex, nåt som blir extra känsligt med så stor sensor och ställer väldigt höga krav på fokuserare/teleskop. Jag körde din bild i CCD-inspector och tycker det det pekar åt det hållet. Och du säger ju själv att guidningen nog var 100%, dålig guidning syns enkelt på guidekurvorna, hur guidar du och med vilket program?

Pröva skjut några testskott mot olika delar av himlen med relativt kort exponeringstid och jämför tilt/kurvatur för att se om det är grejjerna som inte riktigt sitter rakt, eller om det faktiskt var dålig fölning som spökade med dina stjärnor.

Bra jobbat, och som vanligt, skrapa ihop fler exponeringar nästa gång :P


Mvh
Jonas
Attachments
CCD Inspector
CCD Inspector
ccdinspector.jpg (339.43 KiB) Viewed 5087 times
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by Timo »

Helt rätt Jonas. Det kan lika väl vara ex. tilt.
Jag kollade nog inte genom hela bilden där jag satt framför PC,n strax efter midnatt :(
Är stjärnorna i alla subbar bra i ett hörn men lite utdragna i annan del av bilden är det nog inte guidningen som missar.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by Tompa »

Häftig first-light!

Nu har jag ju inte örn-syn, men det verkar som att stjärnorna "sticker iväg" lite i den högra delen av bilden. Kameran kanske inte helt square? (Misstänker att jag menar tilt)...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by Timo »

Skickat PM.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
willhelmx
Posts: 6
Joined: 2012-06-06 23:09:42
spamtest: JA
Location: Lomma

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Anders Hörberg

Post by willhelmx »

Hej alla

Underbart med så många kommentarer :D = Massor av input, det uppskattas :good:

Fokuserat helt manuellt då detta som sagt är en "first Light" bild, har en autofokuserare monterad -om än en billigare variant, som jag inte har börjat labba med -kör HPS 1000 monteringen, med MaxinDL´s guidning med den inbyggda kameran i FW8 hjulet - aggressivitet på denna bilden är 3+3 med 50% på monteringen som test och har en variation på ca -01-+02 snittat, vilket känns ganska ok med tanke på seeingen..
Funderar på att ev. dra ner denna lite till micro sidan när jag ställt om och använt pers align modell, vi får se hur det ser ut!
Jonas! - kör inte du också HPS.en? - min är ju knappt inställd ännu, så jag har en liten bit kvar innan den rent mekaniska biten är 100... flatsen har vi börjat jobba med, dock bara tester hittils.

Säsongen är ju på gång, så det är bara att jobba vidare :green:

Tack än en gång ni alla därute :)

"Clear Skies"

/ Anders
Anders Hörberg, Lomma

Return to “Bilder”