9.5 års väntan är över....

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

9.5 års väntan är över....

Post by Robert »

Idag kom mitt nya teleskop som jag skrev upp mig på kölista för 9.5 år sedan hos Astrophysics.

Image

Image

Fick det monterat på min montering och kunde se solen genom solfiltret i en minut innan molnen tog över. Tittade på blad på träd en bit bort istället och det såg skarpt och fint ut med de olika okularen jag provade Hypherion 24 mm, Nagler 9 och 3.5 mm.

Ser fram emot att prova det en klar kväll när det nu kan bli.....
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by wilt »

Grattis!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Corpze »

Grattis, hoppas den levererar!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by wilt »

Får mina modesta teleskopshoppingplaner att framstå som just väldigt modesta ...

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by danhei »

Mr Astro and Mrs Physics finally married :green:
Och de ser ut som ett himmelskt lyckligt par.

Lyckat till Robert.

MVH
/Danne
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Cassini »

Å herregud....Fick gåshud över kroppen. :green:

Fantastiskt stort grattis. Förväntar mig en lång rapport!
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by akjalam2 »

Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre :)
Lycka till med Supergluggen.
/Pierere
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by bjorne »

Det kallar jag tålamod, måste var nåt slags rekord.
Har aldrig tidigare hört talas om något som har så lång väntetid, inte ens kön hos Landstinget kommer i närheten.

Grattis
:)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Frazze »

Snyggt och grattis!

Vilken härlig kombination av montering och teleskop.

Mvh
Daniel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Jonas »

Stort grattis Robert!
Jag har alldeles nyss läst på lite om den modellen och den äldre eftersom jag under ett svagt ögonblick var sugen att bjuda på denna: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.a ... 956#110804

Det verkar som det knappast är någon refraktor som kan slå denna super-APO. Det skulle i så fall vara en annan A-P.

Jag ser fram emot bilderna den kan leverera.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Init4theimaging »

Gratulerar Robert!!

Satt kanske långt inne för 9,5 år sedan, men det är en jäkla najs kombo du har nu :good:
Håller tummarna för en molnfri himmel inom kort!

Mvh,
Daniel
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by skafar65 »

Grattis Robert!

Men 9,5 år så kan man ju undra vad som är fel i organistationen hos Astrophysics? Borde dom inte snäppa upp det hela lite när dom inser vilken marknad det verkar finnas? Är det en kille som gör allt för hand? :)

9,5 år får ju andra astrohandlare att blekna :) Mitt år då jag väntade på min Meade från Astro Danmark är ju plötsligt ingenting :)

Lycka till och vi ser med spänning fram mot fantastiska bilder! Kanske är det läge att slå din gamla M45.a :)

Mvh //Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Terje »

Problemet är att det är i princip omöjligt att få tag i glas blanks i lite större storlekar för dom ed glas som används. Dom bygger såmycket dom lyckas få tag på glas för, förr köpte tydlgen amerikanska militären massa glas varför tillverkarna gjorde stora batcher och fick glas över, nu är marknaden för dom tydligen huvudsakligen teleskop, och vi är på det hela taget en såpass liten grupp att tillverkare inte kan köpa upp en hel batch och glastillverkarna vill inte ligga på lager av dom i många år. Dessa högkvalitets specialglas är tydligen också väldigt jobbiga att tillverka då dom tydligen är extremt känsliga under tillverkningsprocessen och kvalitetskraven samtidigt är extremt höga, du vill heltenkelt inte ha glas med några ens mikroskopiska bubblor i tex. detta gör att tillverkningen av större blanks är dyr och svår och tillverkarna helre använder sina tillverkningslinjer för enklare och mer avkastningsgivande saker :(
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by thanders »

Grattis, jag önskar mycket nöje! Vad kostade den?
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Robert »

Tack. Var kul att få drömteleskopet. Fast nu kan jag inte skylla på teleskopet om jag fotar dåligt :)


Kanske blir klart ikväll i så fall blir det visuella tester på himmelen. Byggkvalliten på den är mycket fin och får min TMB 100 mm att kännas "enkel". Hittills är jag mycket nöjd med den. Saknar en adapter för min kamera så jag kan fota genom fieldflattnernm men den skall komma från Teleskopservise snart.
Men 9,5 år så kan man ju undra vad som är fel i organistationen hos Astrophysics? Borde dom inte snäppa upp det hela lite när dom inser vilken marknad det verkar finnas? Är det en kille som gör allt för hand? :)
Som Terje skrev är det brist på glas i de allra högsta kvallitetssorterna som gör att de bara kan göra en begränsad mängd varje år. Och den sista handputsningen efter maskinerna görs för hand. Bristen på glas har enligt dem själv gjort att Astrophysics som från början med var teleskoptillverkare numera är mestadels monteringstillverkare.
Lycka till och vi ser med spänning fram mot fantastiska bilder! Kanske är det läge att slå din gamla M45.a :)
Får göra ett försök i vinter.
Grattis, jag önskar mycket nöje! Vad kostade den?
6275 dollar.