Jag köpte den från Aliexpress som ZWO använder för att sälja sina prylar, betalningen och frakten gick smärtfritt, hade turen att slinka igenom tullen också så kameran kostade strax över 2000 med frakt.
Den kom prydligt förpackad med drivrutiner (redan gamla) på skiva, UV/IR filter, USB-kabel, kameran, 1,25" nosepiece samt en all-sky lins.
Efter en liten dry-run vid datorn med senaste betan av firecapture så lånade jag en PST från vår lilla astroklubb här i Arvika och testade fram och tillbaka mellan molntäcken under en hel vecka och letade fokus (vilket jag nådde först med 2x barlow) och lyckades prestera denna bild:
Kameran nådde bara 10FPS vid full upplösning men det var min dator som inte orkade med live-debayering så nästa gång skall den vara avkryssad. Bortsett från det så har kameran fungerat klockrent.
Jag provade även att montera kameran i ett avloppsrör med en gammal plexidome över sig för att testa hur den presterar som all-skykamera och där kändes den också hemma med mkt bra känslighet även om det är färgvarianten jag har.
Men eftersom jag inte klarar nånting vara som det är så kikade jag på om det gick att få ner brusnivåerna på kameran med peltierkylning (inte för att jag sett något brus men hört talas om att kylda kameror presterar bättre

en st 40x40mm 60w 12v peltier från ebay inhandlades, en gammal AMD kylare med fläkt, lite thermal gucka på och såhär blev det:
Och såhär stor skillnad blev det:
Det blev givetvis kondens på kameran men inget verkade nå in till chippet som tur är:
För 2000 spänn så tycker jag den verkar riktigt bra, men som sagt, har tyvärr inget annat än en gammal webkamera att jämföra med, och det är ju inte ens värt att jämföra med heller för den delen.
MVH Daniel