Ännu en Meade fråga

Allmän diskussion om teleskop.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Med risk för att trötta ut er med mina frågor så har jag nu ännu ett problem.
Allt börjar bli klart och jag har dragit kablar för el, GB nätverk, UPS, kopplat ström till teleskop, fokuserare, värmeband etc.
Det fungerar bra förutom anslutningen mellan handkontrollen (Autostar) och datorn.
För att inte sätta ribban för högt så installerade jag en 32 bitars Windows 7.
Men hur jag än försöker så hittar den inte handkontrollen, testat köra i XP SP3 kompabilitets läge, kört som administrator, stänga av firewall och Antivirus m.m
Tom grävt fram en gammal bärbar med serieport och XP installerat, men icke.
Det skumma är att i vintras när jag fått kabeln så fick jag det att fungera på den gamla XP:n
Testat Hyperterminal, ansluter till Com1, blir connected och sedan skall man tydligen trycka Ctrl 5 så skall handkontrollen svara, inget svar.
Det enda jag kan tänka mig är kabeln helt plötsligt skulle sluta fungera fast jag tycker det verkar långsökt.
Finns det någon därute som har råkat ut för samma fenomen eller vet nåt hur man felsöker detta ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Ännu en Meade fråga

Post by Oortcloud »

Hej!

Om det fungerat tidigare (i vintras) så tycker jag du skall försöka konstaterar om det är fel på kabeln eller ej. Vad är det för kabel?

Martin
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Denna kabel:
http://www.astrosweden.se/meade-usb-ast ... 05/18800-0
Fast det är inte Meade original, det står Bresser på kartongen ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Ännu en Meade fråga

Post by Oortcloud »

Hej!

1) Funkar "RS-232 till USB adapter" ok? Drivrutiner mm? Jag har en jag använder i jobbet men den funkade inte hemma på min dator. Köpte en annan på vinst och förlust på Clas Ohlsson och den fungerade.

2) Av bilden att döma så ser det ut som att den "RS-232 till Seriell port" kontakten går att öppna. Om det går kan du ju kolla i så det ser schysst ut. Hur den är kopplad invändigt vet jag ju inte. Men sitter alla små kablar i så kan man mäta att signalen går igenom på dem stift som är kopplade. Det kan ju vara en lödning i kontakten som släppt.

3) Är punkt 2 ok så kolla den kabel du skall ha sen. Du kan koppla ihop kabel och "RS-232 till Seriell port" och mäta från stift till änden på kabeln om signal går igenom. Krävs i och för sig att du har tillgång att mäta med något.

Har du kvar gamla XP datorn det funkade förut med så skall du nog testa med den först.

Martin
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Har dåliga erfarenheter av seriell till USB så jag har skippat den eftersom jag har en seriell port ledig på datorn.
Den som följde med ville inte fungera alls först, så jag laddade ner senaste drivarna från Internet för det chipet.
När jag då skulle installera den kom det upp en ruta där det stod att chippet var en piratkopia :-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Jag skall beställa en ny kabel, tycker dock att de tar lite väl häftigt betalt för den, 350 SEK.
Har kollat med AS ifall de har en original utan USB konverter, men jag misstänker de bara har Bressers kopia med USB konv. ?
Fungerar inte den heller så köper jag en original från USA, 19 USD.
Och fungerar det fortfarande inte så åker den blå soptunnan ner i den gröna soptunnan :-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Jag tänkte beställa en ny kabel för att utsesluta den felkällan.
Pris: 350 SEK
Faktura avgift: 25 SEK
Frakt: 79 SEK

Summa: 454 SEK

Tycker nog det var i häftigaste laget, men det är förmodligen RS-232 till USB konvertern som kostar.
Sådana har jag flera stycken redan dessutom tänker jag inte ens använda den.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Ännu en Meade fråga

Post by Oortcloud »

Hej!

Onekligen lite dyrt, men vad är inte det när det gäller rymd prylar.

Är detta till nån hjälp? Om du kan kolla "RS-232 till Seriell port" kontakten så vore det ju bra. Misstänker att det finns en bild på denna sida hur den skall vara kopplad. Och i så fall är det inte så komplicerat att göra en ny.

http://jan.eaglecreekobservatory.org/pinouts.html

Martin
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Kanon, skall försöka fixa en egen kabel, ser ju inte allt för invecklat ut.
Tack för tipset.

Själva kabelns pris är nog inte mycket att säga om i och med att det är en USB-RS232 grej med, men faktureringsavgiften och frakten tycker jag var lite häftigt.


/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Fixat.
1 st Lursladd 38,90
1 st D9 Hona 19,00
1 st kåpa till do 19,00
Och med hjälp av min kollega på jobbet som lödde och mätte.
Nu fungear det klockrent.
Det var alltså kabeln som kostade 450 SEK som var problemet (ligger numera i skräpkorgen) :evil:

Återigen, tack Martin för länken.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Ännu en Meade fråga

Post by Oortcloud »

Vad bra att det ordnade sig och dessutom spara lite deg. Du kan ju göra nya kontakter många gånger om för dem pengarna. :D

Martin
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Jaha, nu var det dags för nästa strul med skrotet Meade tillverkar.
När jag köpte mitt teleskop fick jag den nya 497 Audiostar handboxen, inget märkvärdigt mer än att när man väljer GoTo till nåt objekt så är det en mans och en kvinnoröst som berättar en massa fakta om det objektet.
Jag installerade programmet från Meade (Autostar Updater 6.0 ) för att uppdatera handboxen med den senast mjukvaran och som skulle ha koll på vad för handbox man har och fixa rätt firmware.
Men efter det så tycker den inte längre att den är en Audiostar utan en Autostar.
Problemet är att jag beställt en APM http://www.telescopehouse.com/acatalog/ ... -LX90.htmlså att autoguiding tydligen skall fungera, men det förutsätter att man har an Audiostar handbox med en senaste mjukvaran.
Efter en massa Googlande gav jag upp och ringde till Meades support och frågade hur jag skulle göra för att få den återställd.
Svaret jag fick, det går inte utan jag måste skicka in kvitton på inköp och är det mer än ett år sedan så kan jag glömma att de byter ut den.
Så nu har jag fått beställa en ny Audiostar handbox !!!!!
Ibland undrar man vad fan dom sysslar med, men jag är rätt säker på att det kommer bli bättre ordning när kineserna rensat upp :D
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Ännu en Meade fråga

Post by hansg »

Kan du inte i menyn bara köra Reset och sedan köra en uppdatering, har visserligen en 497 Autostar och där är det enkelt att Reset om det blivit något galet.
h-g
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ännu en Meade fråga

Post by bjorne »

Testat reset, hjälper inte, den tror fortfarande att den är en "vanlig" Autostar.
Vet du ifall den vet vad för sorts teleskop det är (Telescope Model i setup) med alla inställningar när man kopplar på en ny handbox elelr måste man knappa in allt det ?

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Ännu en Meade fråga

Post by hansg »

På min när den är ny måste man knappa in vilken modell och även brännvidd.
Det kan den inte känna igen den anv till flera olika teleskopmodeller.
Jag kör t.ex en Meade LXD 75 SN 10"
Är helnöjd med min Autostar 497 har uppdaterat till ver 3.35 där man har en finess med polaraligment mot några stjärnor, behöver inte polstjärnan, sedan är en bra grej Spiralsökning som t.ex inte SynScan har.
Även High precsion är ju helbra och PAE funktionen.

Däremot är Meads support bara skit.