M51 Whirlpool galaxy - Starsoft

Bilder från galleriet
Post Reply
Frazze

M51 Whirlpool galaxy - Starsoft

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Whirlpool galaxy
Exponering: L: 101*3min, B:21*4min,V,R:21*3min, Ha:21*5min
Fotograf: Starsoft
Teleskop: Sky-Watcher Explorer 200PDS
Kamera: Canon EOS 500D
Kommentar: Anders (Starsoft) var så vänlig att lägga upp rådata på M51 här på Astronet så att andra kunde prova behandla datat. Detta är mitt försök.
Allt är gjort i PixInsight.

Anders har lyckats samla in otroligt bra data. Det var kul att få testa att behandla detta. Tack Anders.

För mer info om datat se Anders bild:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=7229

samt
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=7236

Råbilderna går att ladda hem här
http://www.astronet.se/filer/Starsoft/M51_Atik460_6tum/

/Daniel

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars-Gunnar

Re: M51 Whirlpool galaxy - Starsoft

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

En mycket lyckad bild, bra jobbat av Anders och dig.
Du har lyckats hålla Deringing stången, jag kan ana att det åtgått mycket maskningsarbete för att uppnå detta!
Har själv gått över till Pixinsight som jag tycker ger mycket bra resultat.

Väldigt snyggt

Med vänlig hälsning,
LG
LasseH

Post by LasseH »

Väldigt bra. Både data och behandling. Svårt att tro att det är en 6 tummare som ligger bakom.
Lasse.
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Ja visst blev även jag lite förvånad över att resultatet blev så pass bra men efter lite funderande så kanske det inte är så konstigt. Det finns ju vanligt förekommande kameror som har en ljuskänslighet mindre än hälften av den här kameran, kameror som dessutom kanske har tre gånger så mycket brus, har man dessutom tillsammans med den kameran en ofördelaktig bildskala så kan nog en betydligt större tub underprestera kraftigt.

Det stora problemet med stora och dyra tuber med lång brännvidd är ju att det krävs ännu dyrare kameror (och/eller reducerare) för att kunna utnyttja tuben vilket ofta inte finns med i budgeten när teleskopet inhandlas. Att ha en bra bildskala är nog efter monteringen den viktigaste egenskapen för en fotosetup, att gå ända ned till 1" tycker jag inte är optimalt om man håller till i Sverige, det blir väldigt få tillfällen som man kan utnyttja den upplösningen, 1,25" som jag har på 6" tuben passar mig bättre. Många med vanliga katadioptriska tuber lider ju svårt av bildskalor långt under 1" och binning upplever inte jag är en lösning genom att dynamiken påverkas negativt.

Det enda att anmärka på efter Daniels behandling tycker jag är att kameran satt lite fel som visar sig som lite sneda stjärnor till vänster i bilden och att fotografen inte tog några flatbilder. Kamerajusteringen tänkte jag slutföra under kommande helg då det utlovas bra väder, men kallt.

Hur som helst så är det mest intressanta i M51 bilden galaxerna nedtill till vänster i bilden, det är ju därför bilden är komponerad som den är. Speciellt finns det ett antal röda galaxer som sannolikt finns på mycket stora avstånd, 2 miljarder ljusårs avstånd finns det enligt uppgift katalogdata på för en av de starkare, så de svagare galaxerna bör finnas betydligt längre bort.

En av de rödaste har jag markerat i den bifogade bilden, jag uppskattade B=19,0, V=17,7 och R=16,8, mätt med S/N på 30-100. Tittar man noga så omges den av en ring som ligger osymetriskt lite ovanför galaxen, den syns både på L och V data så det bör inte vara en artefakt. Att det går att få fotometri i sådana magnituder efter 1 timme i vardera kanal med den lilla tuben är jag mycket glad för, en av mina uppgifter i höst tänkte jag skulle bli att följa supernovor och det bör gå mycket bra med den här utrustningen.

Image

Jag längtar redan till hösten när jag kan sköta fotandet från värmen, efter ännu en missad säsong känns det angeläget att komma igång.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R

Post by Peter R »

Hej Anders,

Du kanske kom igång sent och efter ett långt uppehåll men det kan nog delvis vägas upp av ett fantastiskt resultat, både djupt men även estetiskt.

Jag har 2 frågor:

- Vad skulle du bedöma är gränsmagnituden på galaxer respektive stjärnor i din bild.
- Jag vet att du skrev att du tänker följa supernovor men det är ju inte heller otänkbart att du även kan få med nya med tanke på hur djupt du når med den här setupen. Kommer du att använda någon form av automatisk bildanalys för att ta reda på om du har fångat något nytt?
Det verkar ju vara nära nog omöjligt att pejla av bilderna visuellt på den nivån i sökandet efter något avvikande.

/*Peter R
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej Peter

Image

I bilden har programmet detekterat objekt ned till ca V20, det syns ju många objekt som inte är detekterade, dom behöver ju inte nödvändigtvis vara svagare, programmet är inställt för att detektera stjärnor och skippar ofta suddiga galaxer. Med den här inställningen så detekterades 1800 objekt i den ocropade bilden, med högre känslighet fick jag 6000 träffar, mest galaxer, men då är det väldigt nära brusgränsen, det blir då även väldigt mycket falska objekt i spiksen, finns ju även en del sådana här. Det som är bra med egen programvara är att allt (nästan) går att fixa, falska träffar i spikes kommer jag att hantera genom att exkludera de störande områdena runt starka stjärnor.

Bilden är tagen under mörkare himmel än normalt, 21,1 med min SQM, brukar ligga på 20,9, transparensen var i stället något sämre än normalt, jag kunde inte enkelt se M101 som jag brukar kunna med min favoritkikare.

Tanken är att jag ska göra både bildkalibrering och bildanalys automatiskt, systemet ska då först kunna både kalibrera, stacka automatiskt och sedan analysera. Genom den automatiska stackningen hoppas jag få bättre kvalitet med bilder som är relativt fria från störningar som är enklare att analysera, jag räknar med att medianstacka typ 5 - 10 subar. Det är också därför som jag envisas med att få ett plant och snyggt bildfält, analysen blir mycket enklare då. Många bilder för fotometri man ser på nätet är ju inte bra nog för att tillåta meningsfull automatisk analys på grund av att det är enstaka exponeringar.

Patrullering efter supernovor är jag inte intresserad av, analyserar hellre andras upptäckter, men visst kommer jag att köra ett urvalt galaxfält där det finns ett antal tusen galaxer för att chansa efter supernovor. Det blir ju lite andra upptäckter om man skulle råka hitta något, svagare och kanske längre bort när jag söker ned mot V20. Sökandet efter nya objekt kan ju då också göras på ett annat sätt än när galaxerna är stora i bilden. Det finns ju också mycket annat spännande att upptäcka i dom här magnitudregionerna om man har automatisk analys, att analysera manuellt är ju som Peter skriver enormt arbetskrävande och sannolikt missar man det mesta.

Anders
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

Detta låter förstås mycket intressant!

En liten reflektion:

Om man har möjlighet att göra och analysera relativt många och relativt noggranna mätningar (säg plus minus 0.1 mag eller bättre) av ett urval stjärnor, låt oss säga 10 000 stycken, kring magnitud 16-18 så kommer man att hitta många nya och tidigare okända variabler. Det är närmast en statistisk nödvändighet, eftersom vi vet att ett sådant urval bland de 10 000 ljusaste stjärnorna skulle ge just detta. Bland de 10 000 ljusaste är en stor mängd sådana variabler (med amplitud minst ca 0.2 mag) upptäckta, många av dem synnerligen intressanta, bland 10 000 slumpvis valda kring magnitud 16-18 är mycket färre upptäckta.

Det finns med andra ord ett väldigt stort "mörkertal" speciellt när vi kommer ner djupare än NSVS-materialet (ca magnitud 14). DSS-materialet går visserligen mycket djupt, men där är det i huvudsak variabler med riktigt stor amplitud (som miror) som kan avslöjas. Man bör också undvika Kepler-fälten för att slippa onödig konkurrens.

En (av många) möjligheter för att maximalt utnyttja den instrumentering som Anders H nu redovisar skulle kunna vara att:

1) ... studera redan upptäckta objekt. Detta är väldigt effektivt för att hitta nya intressanta saker.

2) ... fokusera letandet efter nya variabler (inklusive supernovor) till begränsade områden och därmed ett begränsat urval stjärnor. Då kan man för varje individuell stjärna få ett tillräckligt stort antal mätvärden för att dra slutsatser.

Edit:
Det objekt som Anders markerat har enligt NOMAD positionen J133220.6+470850 och B = 18.35, V = 17.78, R = 16.15. Nedan har jag lagt in en DSS-bild, utsnitt 5 x 5 bågminuter med norr uppåt, som togs med blåplåt 2 mars 1993, med 80 minuters exponeringstid.

mvh
Hans Bengtsson
J133220.6+470850. 19930302. Blåplåt. Från DSS.
J133220.6+470850. 19930302. Blåplåt. Från DSS.
Blå_19930302.png (85.2 KiB) Viewed 4982 times
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej
Om man har möjlighet att göra och analysera relativt många och relativt noggranna mätningar (säg plus minus 0.1 mag eller bättre) av ett urval stjärnor, låt oss säga 10 000 stycken, kring magnitud 16-18
Efter lite postanalys så ser det ut som ett rimligt mål även med den lilla 6" tuben, här blev jag lite överaskad att det gick att få användbar fotometri ned till mag 18 med bara en timme per kanal. Jag ska göra fler prov framöver för att se exakt vilka exponeringstider som krävs för att jag ska nå det önskade målet under olika omständigheter.

Att hitta ett lämpligt fält med 10 000 stjärnor tycker jag också ser genomförbart ut när jag tittar på gamla höstbilder med min tidigare utrustning och i ett sådant fält bör det finnas mycket intressant att studera.

Att studera redan upptäckta objekt är naturligtvis steg 1 för att samla kunskap och erfarenhet, det bör väl gå att hitta ett fält på en knapp kvadratgrad med något tiotal kända variabler?

Efter ett antal sekvenser på samma fält så bör det rimligtvis dyka upp en del intressant i de lägre magnituderna, som Tompa visade här nyligen i en annan tråd med tre nya variabler.

Anders
akjalam2

Post by akjalam2 »

Vad har du tänkt använda för programvara för automatiseringen av bilderna?

Iraf / Sextractor ?

Är själv intresserad av ett liknande projekt och jag tror att fler o fler kommer att göra sina egna mini (eller mega) surveys av
valda objekt ovh skapa egna kataloger typ Apass .

Finns möjlighet till samarbete med automatiserinsgsprocessen ?

Eller öppet på Astronet?
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

När jag började intressera mig för fotometri för några år sedan så insåg jag snabbt att det kastades bort en enorm mängd värdefulla bilddata från astrofoton på grund av att det var så krångligt att göra analysen. Alla som pysslat med astrofoto vet ju att när man väl fått in sina bilder i datorn så är så gott som all energi förbrukad, inte mycket kvar för bildanalys med krångliga och tidsödande programvaror som kraschar eller ger meningslösa resultat allt som oftast.

Jag testade de programvaror ja kunde få tag i, både gratis och kommersiella, Iris, Iraf, Astrometrica, The Sky och säkert något mer. Iraf förkastade jag för det var för krångligt att använda, jag har måttlig erfarenhet av Unix, de övriga för jag tyckte de inte kunde utföra det jag ville göra på ett enkelt och pålitligt sätt. Eftersom jag arbetar med systemutveckling så började jag att i stället bygga egna små lösningar och upptäckte rätt snart att det var realistiskt att skapa ett eget komplett system för datainsamling och reduktion av bildserier från grunden.

Efter några år då jag till och från pysslat med det här så klarar systemet (utöver att styra fotandet) att hantera en bildserie tillsammans med kalibreringsbilder, man klickar på kör så kalibreras bilderna automatiskt och snabbt, därefter stackas alla bilderna automatiskt till en referensbild. Förutsättningslös astrometri för indexbilden följer, all information om detekterade objekt och annan information från indexbilden lagras i en SQL databas. Sedan går programmet igenom hela bildserien och indexbilden används då för att skapa pålitliga tidserier för de objekt som även går att finna i subarna, därefter lagras informationen för de enskilda subarna i SQL databasen. Det finns ännu inga verktyg för att analysera datat i SQL databasen och jag vet heller inte om det behövs, man kommer väldigt långt med Excell, det finns ju även andra verktyg för datanalys i databser som går utmärkt att använda.

Det återstår en del pyssel, en stor post är att flytta databsen med stjärnkatalogerna till en server så att datat blir åtkomligt via nätet, det går åt enormt med disk för indexfilerna genom att jag gör förutsättningslös astrometri så jag har insett att jag bara kan ha dom på en plats. Men när grundfunktionaliteten är på plats så kommer datareduktionen av en bildserie att bli helt automatisk och jag kan ägna mig åt analys i stället.
Finns möjlighet till samarbete med automatiserinsgsprocessen ?
Alla kretiva förslag mottages tacksamt naturligtvis men tyvärr så ingår proprietära delar i systemet, det planerar jag att ändra på framöver men idag kan jag inte lägga ut systemet som open source viket jag skulle kunna göra annars. Det här är ju också något helt annat än att bygga ihop en lösning på befintliga plattformar, mer arbete men jag räknar med att resultatet ska bli bättre, men framför allt ska det göra precis det jag vill utan krångel.

När jag väl har en anständig beta version så kommer den att bli tillgänglig för nedladdning. Det tar lite tid för systemet har ju många andra delar utöver astrometri och fotometri, all hårdvara går att styra, kameror, filterhjul, autofocus, guidning och montering, via ASCOM eller native för vissa fabrikat. Det finns också en (snart) helt suverän java inspirerad scriptmotor för att styra hela observatoriet, bildbehandlingen och analysen. Mycket jobb återstår ännu men det är ju en hobby så det får väl ta den tid det tar, nu kan jag i alla fall se att det första delmålet är nära när systemet börjar gå att använda, jag brukar alltid komma i mål med mina projekt men det brukar också alltid ta längre tid än utlovat :)

Anders
Timo

Post by Timo »

Låter väldigt spännande Anders !
Följer med stort intresse detta projekt.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
akjalam2

Post by akjalam2 »

Intressant.
Mina tankebanor har mer lutat åt att använda Sextractor och dess VO xml filer som första output.
En cross matching med något fotometrisk katalog för att kontrollera ev större avvikelser från std magnituder samt
Spara ut V magnituder i min egen katalog.
En cross matching med Gcvs för att plocka ut Gcvs objekt osv.

Spara sedan värdena i en sql databas för att kunna plotta ut diagram vid sökningar.

Enlig Arne Henden på Aavso så körs Apass och BSM bright star monitor med just Iraf och jag tror ochså sextractor.
Modifierade script.

Jag har själv börjat kolla in Irafs funktioner och spånar lite lätt på hur det kan göras.

Pierre

Return to “Bilder”