M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Takashi »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Whirlpool Galaxy
Exponering: 372 X 30
Fotograf: Jakob S
Teleskop: Willam Optics Megrez 88mm
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Nästan över 3 timmar med data för denna bild, nytt rekord för mig! Denna kväll besökte jag min flickväns föräldrar som bor i hus i Haninge. Eftersom jag bor i lägenhet utan balkong (med så mycket ljusföroreningar att jag nätt å jämnt kan se karlavagnen) passade jag på att ta med mig teleskop/kamera/montering på pendeltåget/bussen (blev ett träningspass på köpet att kånka på allt).

Taget med ett WO 88mm APO, Canon 600D, Field flattener, Astrotrac, astrotrac wedge, manfrotto stativ.

Stackat med DSS, processat i photoshop CS5.

Mer info:
http://nineplanets.se/imageViewer.asp?ID=66


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Jonas »

...och allt jobb gav riklig belöning!
Väldigt fin bild med bra skärpa och väl avvägd bildbehandling. Fint widefield med flera galaxer i synfältet.
Hoppas du är nöjd med bilden!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Terje »

Bilden är bra med fint fokus etc. vad jag dock skulle överväga för framtiden om jag var dig är följande.
1: Ta flatbilder då får du ett bildfält som är jämt belyst och det blir mycket enklare att bildbehandla
2: Croppa bilden. Att ha mycket rymd runt är charmigt, men stjärnorna i kanterna och framförallt hörnen ser såpass illa ut att dom är distraherande åtminstånde för mig, så att croppa ner bilden något så det värsta försvinner skulle nog hela bilden vinna på.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Takashi »

Hej & tack för era kommentarer! Jag är otroligt nöjd med bilden!

Har du något tips på hur man kan ta flatbilder på ett enkelt sätt?
Största anledningen till att bilden inte är jämnt belyst just nu tror jag beror på att jag inte guidade något och gjorde endast en grov polinställning. Detta resulterade i att galaxen rörde sig från mitten ut till kanten på en timme, vilket gjorde att jag fick korrigera dess position till mitten tre gånger (och därav blev svarta kanter samt mindre exponerat i hörnen, galaxen (mitten) blev mest exponerad). Men det är som du säger, flats hade nog gjort bilden mycket mer jämnt belyst.

Normalt så brukar jag croppa bilden men jag tyckte fördelarna övervägde nackdelarna med att ha med de små galaxerna runt omkring. Ärligt talat förstår jag inte varför stjärnorna är så oskarpa som de är mot kanterna... jag köpte ju i field flattener som är anpassad just för detta teleskop. Vad gör jag för fel?

Här är en bild (konverterad RAW->JPG) där kantoskärpan tydligt syns:
http://nineplanets.se/temp/IMG_8653.jpg
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Init4theimaging »

Hej Jakob.
Att få runda fina stjärnor ända ut i kanten är inte så lätt som att bara köpa en flattner ;)

Även om du har justerat in flattnern till exakt det "rekomenderade" avståndet till chipet så är det inte säkert att det är det optimala för just din combo.
Att prova sig fram med distansringar och chims är det ända sättet. Kör korta exponeringar för att minimera inblandning av andra faktorer.
Vet inte vilken red/flattner du har men kvaliteten skiljer! Här har Bengt recenserat WO:s nytillskott... http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=7289

Ett annat problem kan vara att få chipet platt mot bildplanet. Om du spänt upp kameran lite snett eller om chipet sitter tiltat i kameran eller din fokuserare inte pallar vikten av din kamera eller helt enkelt bara är sned, så kan det också ge "lustig" form på stjärnorna i delar av bilden.

Polintällningen kan även den ställa till det för dig, och utan guiding MÅSTE(med guiding oxo egentligen...) du ha bra polträff med brännvidden du kör med.

Lite att fundera över..

Mvh,
Daniel
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by glappkaeft »

Takashi wrote:Har du något tips på hur man kan ta flatbilder på ett enkelt sätt?
Största anledningen till att bilden inte är jämnt belyst just nu tror jag beror på att jag inte guidade något och gjorde endast en grov polinställning. Detta resulterade i att galaxen rörde sig från mitten ut till kanten på en timme, vilket gjorde att jag fick korrigera dess position till mitten tre gånger (och därav blev svarta kanter samt mindre exponerat i hörnen, galaxen (mitten) blev mest exponerad). Men det är som du säger, flats hade nog gjort bilden mycket mer jämnt belyst.
Någon borde nästan skiva en guide om att ta flats i praktiken. Tills det händer rekommenderar jag tex viewtopic.php?t=6132
Normalt så brukar jag croppa bilden men jag tyckte fördelarna övervägde nackdelarna med att ha med de små galaxerna runt omkring. Ärligt talat förstår jag inte varför stjärnorna är så oskarpa som de är mot kanterna... jag köpte ju i field flattener som är anpassad just för detta teleskop. Vad gör jag för fel?

Här är en bild (konverterad RAW->JPG) där kantoskärpan tydligt syns:
http://nineplanets.se/temp/IMG_8653.jpg
Tittar man på formen på stjärnorna ser det ut som om bästa fältet inte ligger i mitten utan högre upp i bilden. Ungefär så här ser det ut:
- * * -
/ | | \

Hade du haft ett Newton teleskop så hade jag sagt att det var felkollimerat. Ingen expert på refraktorer men jag antar att något avstånd och/eller position i det optiska systemet inte är helt hundra.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Init4theimaging »

Ja det där flats på ett lätt sätt har jag inget svar på...
Kör själv runt med en stor j****a flatbox i bilen. Den bor där, tillsammans med pelar-stativet, picknick-bordet och daggkåpan, då jag inte behöver mer prylar att kånka upp och ner mellan bilen och lägenheten :S
Den funkar kalas dock...
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Takashi »

Hej alla! tack för alla svar.

Det lustiga är att jag använt denna flattener med en kompis teleskop, ett skywatcher equinox 80mm och fått nästintill samma resultat/problem. Se bild:
http://nineplanets.se/temp/IMG_8393.jpg
Alltså taget med en SW equinox 80mm, med min field flattener och samma kamera (Canon 600D).

Vad gäller självaste flattenern så har jag ju köpt den flattener som ska vara just exakt för det teleskop jag har, alltså en WO megrez 88.
Flattenern: http://www.williamoptics.com/accessorie ... atures.php

Har för övrigt lagt upp en tråd på CN och där verkar folk mer vara inne på att flattenern kanske är defekt...:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ll/fpart/1

Å slutligen... vad gäller flats... en stor flatbox är ju inget alternativ för mig eftersom jag oftast åker runt med mina prylar kollektivt när jag ska komma bort från stan (tunnelbana/buss/pendeltåg/tvärbana... you name it). Kan inte bära omkring på hur mycket som helst då tyvärr.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by glappkaeft »

En tanke som slår mig. Svansarna på stjärnorna går i violett/blå. Det kan vara så att du behöver ett "minus violett"-filter.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M51 Whirlpool Galaxy - Jakob S

Post by Init4theimaging »

Jakob, om man tittar på Patriks krumelur-teckning så ger den en tydlig överblick över dina stjärnor, och om kameran var monterad horisontellt vid foto tillfället så vill jag nog ha det till "fokuserar-häng".
Meade tripletten jag körde med förut hade väldigt lite häng, men den var oxo justerad tight så den kändes "kärv"...
Du hade även provat på din kompis equinox, och dessa lär vara kända för att ha klen fokuserare..

Mvh,
Daniel

Return to “Bilder”