månen - Olle Ivarsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Olle Ivarsson
spamtest: JA

månen - Olle Ivarsson

Post by Olle Ivarsson »

Ny bild i galleriet
Objekt: månen
Exponering:
Fotograf: Olle Ivarsson
Teleskop: Spectra 1400x150
Kamera: Samsung PL100
Kommentar: Bild på månen. Det blev lite för mycket ljus vid sidan av den men jag tycker det blev en bra bild.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
BjörnL

Re: månen - Olle Ivarsson

Post by BjörnL »

Fin bild Olle!

Men som du säger så är den lite överexponerad. Och lite synd att inte hela månen kom med på bilden.
Du fotar med handhållen kamera genom ett okular eller?

Mvh Björn
Olle Ivarsson

Post by Olle Ivarsson »

Japp! Jag har en handhållen kamera nu men jag funderar att köpa en CCD kamera! :) är det värt det?
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Hej Olle.
Om det är värt det eller ej kan bara du svara på. Räkna dock inte med att ditt teleskop går att använda på annat sätt än som du redan gör. Många Newton-teleskop får problem att nå fokus (fokuseraren går inte att skuva in tillräckligt) med kameran monterad för primär-fokus, vilket är det vanligaste sättet att fota. Alternativ finns förvisso..

Föreslår att du läser in dig på ämnet först, då det kommer kosta en del att komma igång och ännu mer om du går och handlar fel utrustning.
Står du ut med danska kan det här vara ett bra ställe att börja på. http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.html
Klicka på den övre pdf-länken.
Har du goda kunskaper i engelska har du hela nätet att jaga info på sedan.

Fråga sedan på forumen innan du handlar något dyrt.

Mvh,
Daniel
Olle Ivarsson

Post by Olle Ivarsson »

Okej! Tack :)
XyrcesFenol

Post by XyrcesFenol »

För att enklare hålla kameran stilla kan man prova med en ställning som man skruvar fast i okularet.

Det finns några olika, men den jag provat går att fälla åt sidan så att man kan titta i okularet utan att skruva bort kameran. Det blir mer uthärdligt då.

Hoppas att länken inte blir för lång:
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... amera.html

Kompaktkamera fungerar bra, gärna om den kan ta "burst", dvs flera bilder i följd så att man kan prova att lägga ihop dem (stacka) i tex gratisprogrammet Registax. Eller om man låter kameran videofilma och så stoppar man in .avi-filmen i Registax så stackar den ihop filmbilderna. Gärna HD film. (Registax har skärpe-filter som den kallar wavelets, de funkar bra, kika på Youtube efter demo.)

Du vill ha kameran så nära okularet som möjligt utan att delar nuddar varandra. Värt att notera är att vissa kompaktkameror när de stänger av sig efter en stund, och man slår på dem igen, då vill de zooma ut/in med objektivet så mycket som möjligt, och vips så trycker de sig in i okularet. Sålunda: prova hur kamera beter sig när du slår på strömmen. (Min Panasonix LX3 gjorde så, tills jag uppdaterade Bios på den och man kunde få den att återgå till föregående läge på zoomen vid start...)

Det blir lite enklare att fota genom okularet, det är inte så stor investering och du hinner prova mer medans du studerar mer om astro-foto på nätet. Och det kan vara kul att se hur långt man kan komma med budgetutrusting, och en petflaska med varmt vatten att värma händerna på under vinternätterna.
Olle Ivarsson

Post by Olle Ivarsson »

Okej tack!

Return to “Bilder”