Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter rotation 2,5 timmar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jag lät först teleskopet stå ute några timmar för att komma ner i temperatur och minimera turbulensen men både seeing och transparens var ändå ganska mediokra när jag körde igång vid 10-tiden.
Jag filmade lite drygt 120 sekvenser på 1,5 minuter var för att få till en mjuk animation. Varje sekvens är på 650 bilder à 7,5b/s.
Jag använde en 4x Televue Powermate vilket ger f/19 med ett fokalavstånd på 4.840 mm.
Den här animationen består av de 100 första bilderna i sekvensen då förhållandena snabbt försämrades mot slutet.

Nord är uppåt

/*Peter R


Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Snyggt jobbat Peter :good:
Lite synd Jupitersäsongen närmar sig slutet.

/Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by utas »

Kan bara instämma med Magnus!
Vi kämpar på med att försöka få till en eller två bilder, så 2,5 tim rotation på Jupiter under våra förhållanden är imponerande!

Snyggt!

//Roger!
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tackar :D

Ja det blev lite drygt 50 Gb att mödosamt gå igenom och det har tagit en vecka att bildbehandla.
Jag har kört i 200% för att få bra registrering av bilderna i animationen så att den ska gå riktigt mjukt och dragit ner till 100% i slutresultatet.

Om det inte framgår så måste man klicka på vinjettbilden för att se animationen.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Har Jupiter två röda fläckar och tre-fyra blå?

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ja, för några år sedan gick 3 vita fläckar ihop till en större som sedan skiftade färg mot rött. Den kallas "Oval BA" eller "Red Spot Jr".
Den ligger på en sydligare bana jämfört med GRS och de brukar glida förbi varandra ungefär vartannat år.
Så här såg den ut för lite drygt 2 år sedan då de möttes förra gången och det syns att den har vuxit till sig sedan dess http://astronet.se/view_image.php?id=964&mode=large (obs, i denna bild är syd uppåt).

Jag vet inte exakt hur många blåaktiga fläckar det finns för min rotation visar bara en liten del av ett helt varv.
Jag har lagt ihop alla 120 frames till en halv-plan karta i Photoshop och där syns en 5-6 st.

/*Peter R
Jupiter Plan130122-02.jpg
Jupiter Plan130122-02.jpg (228.57 KiB) Viewed 4425 times
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by Oortcloud »

Starkt jobbat Peter!

Jag blir grymt imponerad när jag ser att du bearbetat så många bilder till animationen. Dessutom har du väl stått vid teleskopet och frusit rätt länge....
Jag gjorde en animering på 20 bilder förra året och jag höll på att ge upp av leda den gången. Med så många bilder du har tagit blir den väldigt mjuk och fin. Synd du inte hade Rogers seeing.... ;)

Jag har inte sett GRS och Oval BA på länge. Värst vad dem har skilt sig åt. I höstas var dem nästan ihopsmälta.

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Martin,

Att bearbeta denna sekvens har tagit så många timmar under den senaste veckan så det överstiger all vett och reson. Kanske är det därför jag inte har nämnt det :D
Det skulle varit fantastiskt att ha Rogers seeing men det har jag inte haft på många månader. Fördelen med animationer är att helheten känns ändå skarpare än de enskilda bilderna.
Även om omständigheterna inte var på topp så ville jag genomföra detta projekt så att jag vet vad som krävs till nästa gång.
Jag har kommit på en massa nya bildbehandlingstricks som jag kommer att kunna använda mig av vid nästa tillfälle när allting stämmer.

/*Peter R
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by bengtr »

Hej !

Kan bara hålla med. Vilket imponerade jobb med så många bilder. Men det blir ju väldigt mjukt och fint.
Hur gör du för att aligna alla bilderna ? Med någon automatik/program antar jag ?


/bengtr
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Bengt,

Jag ville ha perfekt registrering så inte Jupiter skulle hoppa runt under animationen. Jag tycker det kan förstöra känslan.
Jag testade en del program för att automatisera processen men de lägger passningen på planetytan och inte på konturen vilket gjorde att Jupiter rullade fram från sida till sida.
Jag jobbade i dubbla storleken för att få sub-pixel passning och registrerade alla bilderna manuellt i Photoshop. Det var naturligtvis tidskrävande men det är resultatet som räknas.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter rotation 2,5 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Sista halvtimmen av mina filmer hade blivit missfärgade av skenet från Essingeleden och också lite mörka på grund av att Jupiter var på väg ner.
Nu har jag färgkorrigerat även dessa sekvenser och lagt in i animationen som visar 3 timmars rotation och som kan ses på Vimeo https://vimeo.com/59163619 .

Av nyfikenhet har jag även lagt ihop alla 78.000 frames till en enda bild som visar rörelseoskärpan av Jupiters sammanlagda rotation under 3 timmar med 3,75 bilder i sekunden vilket motsvarar nästan 1/3 varv.
Den visar de genomsnittliga färgerna i molnbanden men troligtvis inte så mycket mer.

/*Peter R
Stack_78000-02.jpg
Stack_78000-02.jpg (132.39 KiB) Viewed 4417 times

Return to “Bilder”