Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/91 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej!

Har börjat ta tag i lite data jag samlat på mig. Detta är från den senaste sessionen på min balkong, 130124. Denna sekvens fick jag vänta ut i ca: tre timmar, då jag fick en lucka i molnen på ca: tre minuter. Exponering, fokus och gain är "höftat" genom tunna moln, men verkar stämma rätt ok. När väl Jupiter blev molnbefriad, var det bara att köra på så länge det varade. I tre minuter, alltså. Sen var himlen stängd igen. Anledningen att jag var så ihärdig, var att natthimlen var av A++ -klass den kvällen! Tyvärr förstör de inkommande molnen en del av den goda seeingen, då de rör upp himlen och orsakar både turbulens och dålig "lokal" seeing. Detta är det första försöket med rådatan (Y800) sen jag fick ordning på debayering och öppnandet av .avi:erna i min dator. Jag skall ta ett tag framöver och testa de olika debayering -logaritmerna i Firecapture, det är stor skillnad mellan dem. Denna bild är körd i FC debayering med "bilinear" mode.
Hade det varit klart väder hela denna kväll (130124) och jag fått tid på mig, hade jag tagit ut C9,25" och monokameran med rgb -filter. Då hade resultatet varit ett helt annat.... Men jag är glad att jag fick 1 (en) skaplig .avi under bra förhållanden. Som ni ser avtar Jupiter i både storlek och ljusstyrka nu. Den uppvisar även en antydan till fas.

Det är i såna här fall som OSC -kameran excellerar! Jag hade inte fått något användbart om jag försökt med Mono + filter.
Om bilden: Den övre Jupitern är förstorad till 125% mot den nedre som är original storlek. Lägger upp en "rätvänd" Jupiter med, har svårt att avgöra vilken som ser bäst ut... 2500 frames stackade i R6, av ca: 8000. PS för slut behandling.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Och här är den "rättvända"!
jupiter 130124 b.jpg
jupiter 130124 b.jpg (86.79 KiB) Viewed 3057 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Peter R »

Snyggt, snyggt,snyggt! Här har du verkligen fått allting rätt. Härlig bild.
Jag tycker att den fungerar väldigt bra i 125 % och du kan säkert gå upp till 150 utan problem.

/*Peter R
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Magnifikt! Säkert de bästa Jupiterbilderna jag sett tagna från Sverige afa med 8" :good:
Förstår seeingen slog i taket. Jag jobbade ju den natten ;) Synd jag icke kunde vara med å kolla visuellt :geek:

/Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tackar, boys!

Jag har en version som är uppskalad till 150% som iaf. "håller ihop". Tyckte dock att den blev smoothare i högst 125%. Skall ta ett tag till och testa med både fler/färre frames i stacken, samt andra debayermetoder.

Jaha, Magnus, då tar vi nya tag i helgen, om SMHI har rätt i prognoserna. Bör vara perfekta förhållanden, då du jobbar.. :D

Mvh, Roger.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Hej Roger!

Det där var en höjdare! :good:

Roligt att ditt tålamod lönade sig!

Årets Jupiter bild. Även om året (2013) inte gått så långt kommer nog denna bild stå sig som en av dem bästa. Eller den bästa.

Hoppas verkligen du får den seeingen lite längre så du hinner ta fram mono kameran.


Martin
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Martin!

Ja, tålamod får man minsann ha i denna hobby... :D
För en gångs skull lönade sig väntan, kunde lika gärna stått där med de 20 och 30 sekunders snuttar jag fick tidigare under kvällen, men en lucka på 3 min i molnen kom precis i grevens tid, innan Jupiter förvann över taknocken, höljd i moln..!
Tyvärr fanns inte tid eller möjlighet att ställa vare sig fokus eller histo, men jag tror det blev rätt ok. -Fick gå på "rutin".

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”