Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Starfish »

Hej,

Nej jag ska inte köpa nån av dessa än hehe men min plan är att nån gång i framtiden fundera på dom iaf men då tänkte jag att det kan vara bra o veta lite mer om dom, verkar rätt struligt o få konstruktiv kritik från nätet på dom så frågar här om ni har några speciella Pro's and Cons på dessa. Vad är skillnaden på dom (Schmidt billigare, Mak dyrare?) samt hur presterar dom i kyla och värme, daggproblem?

Sen så undrar jag vart man kan köpa dom då jag inte lyckas hitta en enda återförsäljare för Schimdt finns dom ens kvar? och har vi bara en modell som säljs i sverige?

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by hansg »

Jag har en Meade 10" Schmidt-Newton F/4, är helt nöjd med den...nästan, fokuseraren är dålig alltför glapp, men den går ju att byta mot en bättre, jag har justerat den med inv remsor av teflon.
Nu är jag ingen fotograf av vackra bilder, anv den visuellt och foto för fotometri så jag kan inte uttala mig om hur bra den är för vackra vyer av DSO objekt.
Den tillhörande monteringen LXD-75 är för vek för teleskopet som väger 14kg vid fotografering , minsta montering för den är nog en EQ-6.
Den har stort synfält och planare bild än en vanlig Newton, och genom F/4 så är den snabb så man når ner i magnitud vid korta exponeringar jag tar sällan mer än 30 sekunders exponeringar, tar då flera bildrutor med den exp tiden, med 90 sek exp och en moddad web kamera kan jag nå ner till mag 20., 20 sek med CCD kameran ger ~mag17.
Det relativt stora synfältet är lämpligt vid obsande av variabler då man har större möjlighet att finna lämpliga jmf stjärnor inom synfältet.
Brännvidden är alltså 1016mm,upplösning 0.45 arc secs, UHT-Coating
Jag tror dock att 10" modellen inte tillverkas längre.

Har också en Maksutov, Intes-Micro Alter Delux M703 är det kompletta namnet, öppning 180 mm F/10, har på den en extern motordriven fokuserare (ett måste vid planet foto), den är helt suverän på Planeter, anv då F/20 (2x barlow) och en mono DMK21 kamera.
Fördelen med denna Maksutov är att tuben är bafflad inv. liksom också daggkåpan, vilket ger bra kontrast, det säljs i dag en del märken av Maksutov där tuben är obafflad, men är man lite händig kan man fixa det själv.

Med den relativt lilla öppningen och F/10 är den inte särskilt lämpad för DSO, möjligen för klotformade stjärnhopar, och utmärkt för dubbelstjärnor.
För Planeter är det den bästa jag har använt, här syns lite Venus bilder jag tagit med den:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/venus.htm
Och någon Jupiter bild ,har inte varit så flitig att fota den:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/jup20120120.htm

För båda teleskoptyperna gäller det att ha en lång daggkåpa med inbyggd värme för att stoppa imma o frost på främre linsen.

Egentligen spelar det inte så stor roll vad man har för Teleskop o utrustning, finns ett Universum därute för alla typer och prisklasser av teleskop , viktigast är att man är intresserad av någon form av "tittande" sedan får det styra valet av utrustning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Starfish »

Hej Hans

Tack för ditt svar, ser ut som att även SN ska vara i bra kvalite men en kille på SGL's forum sa att anledningen till att dom slutat producera just SN är att dom inte tjänade tillräckligt på dom och att MN hade bättre kvalite (APO karaktär) på sina bilder jag har ej hittat en enda SN på marknaden varken här i europa eller någon annan stans, enbart MN. Jag skickade mail till TS i tyskland för att kolla tillgängligheten på deras mindre intes MN56 och det var tydligen ett riktigt bra pris på 872 euro ink frakt med ups till Sverige, enda felet var ju att leveranstiden från intes till TS var mellan 2-6 månader :( planen är ju inte riktigt att köpa denna eller Skywatchers Mn190 vilken jag också är intresserad av, jag har redan bestämt mig för att första teleskopet blir en Semi Apo 80 mm som jag senare ska ha som enbart Widefield och Guidetub. Men o höra just va folk har att säga om deras upplevelser innan man kanske spenderar 10000 kr på ett teleskop är värdefullt tycker jag :) Min dröm är o ha en Ikharos 80 ED monterad på en SW MN 190 på min EQ6 (får den denna månad, Iki nästa) tror det är en utmärkt kombination för mina ändamål både visuellt och fotografiskt.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Terje »

En sak jag reagerade på är att den 10" schmidt-Newton som nämns har ett fokalförhållande så lågt som 4. detta är någonting som man definitivt inte skall glömma bort då det om du vill använda någon form av okular med "vettigt" synfält får vara beredd att betala ur näsan för dessa.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Peter R »

Hej Terje,
Kan du förklara lite närmare. Syftar "vettigt synfält" på hög eller låg förstoring och på vilket sätt skiljer sig detta på en Schmidt-Newton från en vanlig f/4 Newton?

/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Jonas »

Jag har en Orion Optics (UK) 8"/f:4 S-N som jag under många år använde som mitt huvudsakliga foto-instrument och jag var oerhört nöjd med den även om den var svårkollimerad. S-N har ju en frontkorrektor som sägs ta bort koman men så bra är det inte. Åtminstone inte på mitt instrument. Jag använder alltid en Televue Paracorr komakorrektor när jag fotograferar med den och då fungerar den bra.
S-N har ju som sagt en korrektor i fronten och den är känslig för fukt så därför har jag satt på en dagghuv/ströljusskydd med filt på insidan framför korrektorn. Den är ungefär 30 cm lång och fungerar utmärkt i de flesta situationer.
Vikten på teleskopet är inga direkta problem. korrektorn i detta fall är, till skillnad från en på en Maksutov, väldigt tunn och lätt så totalvikten på tuben blir nog densamma som för en normal Newton med samma prestanda.
Under flera år använde jag ett Unitronstativ avsett för en 75 mm refraktor och det var inga problem. På en HEQ-5 kan det nog vara på gränsen men på en EQ-6 är det inga som helst problem.
Som sagt, ett härligt instrumen att använda men man måste skydda korrektorn från dagg/ströljus, använda komakorrektor samt vara beredd på att den är svår att kollimera.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Magnus Nyborg »

Starfish wrote:Hej,

Nej jag ska inte köpa nån av dessa än hehe men min plan är att nån gång i framtiden fundera på dom iaf men då tänkte jag att det kan vara bra o veta lite mer om dom, verkar rätt struligt o få konstruktiv kritik från nätet på dom så frågar här om ni har några speciella Pro's and Cons på dessa. Vad är skillnaden på dom (Schmidt billigare, Mak dyrare?) samt hur presterar dom i kyla och värme, daggproblem?

Sen så undrar jag vart man kan köpa dom då jag inte lyckas hitta en enda återförsäljare för Schimdt finns dom ens kvar? och har vi bara en modell som säljs i sverige?

Mvh Marko
Hej Marko,

Ett teleskop av SN-design har ungefär hälften av coman jämfört med ett Newton-teleskop (parabolisk reflektor). MN-designen med sfäriska optiska ytor är bättre, med coma ca 1/4 av Newton-teleskopet, men även mycket tyngre korrector. Ur mekanisk synvinkel är de nog ungefär likvärdiga. Genom att använda asfäriska ytor kan dessa designer förbättras och coman elimineras, men priset sticker iväg drastiskt (dessutom finns det nästan inga tillverkare). SN-teleskopet har inga karakteristika från Schmidt-teleskopet, då kriteriet där är att korrektorn sitter i exakt krökningsradie från huvudspegeln.

Jag tror bara Meade har försökt sig på större tillverkning av SN-teleskop, och ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför då ett Newton-teleskop med ordentlig coma-korrektor är ett bättre alternativ.

mvh,
Magnus
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Terje »

Min tanke var att teleskop snabbare än ungefär F6 har en såpass trubbig ljuskon att det blir svårt för okular att avbilda utan stora abberationer detta är inget speciellt för denna teleskopdessign utan ett generellt problem. detta problem blir generellt sett mer markant vid större AFOV och större desto lägre fokalförhållandet är varför man om man inte vill ha okular med synfält som en toarulle blir tvingad att köpa komplexa och dyra okular för att få ett synfält som inte ser bedrövligt ut.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Starfish »

Magnus Nyborg wrote:
Starfish wrote:Hej,

Nej jag ska inte köpa nån av dessa än hehe men min plan är att nån gång i framtiden fundera på dom iaf men då tänkte jag att det kan vara bra o veta lite mer om dom, verkar rätt struligt o få konstruktiv kritik från nätet på dom så frågar här om ni har några speciella Pro's and Cons på dessa. Vad är skillnaden på dom (Schmidt billigare, Mak dyrare?) samt hur presterar dom i kyla och värme, daggproblem?

Sen så undrar jag vart man kan köpa dom då jag inte lyckas hitta en enda återförsäljare för Schimdt finns dom ens kvar? och har vi bara en modell som säljs i sverige?

Mvh Marko
Hej Marko,

Ett teleskop av SN-design har ungefär hälften av coman jämfört med ett Newton-teleskop (parabolisk reflektor). MN-designen med sfäriska optiska ytor är bättre, med coma ca 1/4 av Newton-teleskopet, men även mycket tyngre korrector. Ur mekanisk synvinkel är de nog ungefär likvärdiga. Genom att använda asfäriska ytor kan dessa designer förbättras och coman elimineras, men priset sticker iväg drastiskt (dessutom finns det nästan inga tillverkare). SN-teleskopet har inga karakteristika från Schmidt-teleskopet, då kriteriet där är att korrektorn sitter i exakt krökningsradie från huvudspegeln.

Jag tror bara Meade har försökt sig på större tillverkning av SN-teleskop, och ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför då ett Newton-teleskop med ordentlig coma-korrektor är ett bättre alternativ.

mvh,
Magnus
Hej Magnus, tack för ditt svar väldigt givande. Jag har förstått nu att SN knappt tillverkas längre av just den anledningen dom har enligt va jag har läst lite här o var inte någon bättre kvalite än vanliga mycket billigare SCT's men däremot MN är en klass för sig, jag tror jag i princip bestämt mig helt o hållet att satsa på en MN190 som maintub jag köper en semi-apo nästa månad som första och även träningstelskop och för användnig i framtiden som guideteleskop. Kommer ha ungefär 2-3 månader på mig att öva in mig innan jag ökar fokalen på min main utrustning, men det ska iaf inte vara några problem med dessa säg att min apo väger upp till 2.5 kg och MN190 på 10kg borde min EQ6a klara av detta?

Tack för alla svar och även lite intressanta offtopic inlägg :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Starfish »

Någon som vet på rak arm hur mycket jag kan pressa en EQ6 (långa,korta tuber) utan att förlora prestanda eller kvalite fotografiskt??

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Schmidt Newtonian , Maksutov Newtonian?

Post by Starfish »

Om ni fick välja mellan en SW Quattro 10CF f/4 (Vilken komakorrektor?) vs SW MN190, tyngd på tub är inga problem jag bor i ingenmansland där ströljus är något vi i trakten inte känner till så bär tuben från förrådet till verandan (10 meter) sen kameran är en DSLR med en CMOS APS-C på 22.2mm bredd. Har ni några andra råd i samma prisklass 11.000-13.000 så mottar jag gärna. Detta kommer bli en tub som kommer sitta på en EQ6 så max 14 kg ifall ni har andra råd (Fokallängd = 1000-1800mm) :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Teleskop allmänt”