DSLR och Crayford

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

DSLR och Crayford

Post by Wolwerine »

Hej,

Nu vet jag inte om det är jag som är korkad eller om jag saknar prylar.
Köpte en GSO 150/750 med crayfordfokuserare och adaptrar och comakorrektor för att kunna ansluta mina Nikon DSLR kameror.

Det jag nu märker är att fokuseraren är i botten dvs. längst in utan möjlighet att fokusera ytterligare, är det tanken att det ska fungera på det sättet och att den då anses optimalt fokuserad?
För mig känns det som att det inte stämmer man vill ju gärna ha lite "rörelsemån" på fokuseringen för sista finliret om inte annat.
Har gnetat på ett antal kvällar och lärt mig mycket om kollimering och polinställning etc. känner mig nu ganska trygg med dom bitarna och min EQ5 Go-To med SynScan verkar fungera klockrent efter korrekt inställning.
Seeingen har väl inte varit det bästa med tanke på månens sken men har lyckats få bild på M31 så jag ser att allt uppför sig korrekt.
Nu är man ju lite nyfiken om ni har tips på om fukuseringen ska vara enligt ovan för att nå optimal bldkvalitet? :)
Kanske någon rent av har en bild eller kan förklara på hur ni satt fast DSLR på crayford då kan jag få tips att se om jag gör lika.

Mvh Nicklas
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: DSLR och Crayford

Post by vejbymats »

Hej!

Om det är ett Newtonteleskop du har är det så att det är vanligt att fokuseringspunkten ligger för lång in i tuben för att man ska "komma åt " den med DSLR.
Ligger du alldeles inpå korrekt fokus så kan du prova att flytta upp huvudspegeln lite i botten av tuben med hjälp av kollimeringsskruvarna. Se bara till så att inte spegeln lossnar om du skruvar för mycket!
Hjälper inte det så får du korta av tuben i botten (enkelt och billigt) eller skaffa en lägre fokuserare (enkelt och dyrt).
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Starfish »

Som Mats säger så ligger antagligen fokus för nära tuben. Jag skulle rekomendera att du kortar tuben några millimeter beroende på hur mkt du behöver för att inte hamna för långt bak så du aldrig når fokus (Enkelare än det låter, och kostnadsfritt i princip), allt om hur man ska göra för att korta en Newton för en DSLR kamera finns på denna hemsidan, var nogrann med att göra mätningarna rätt så ska det nog gå fint : http://www.iceinspace.com.au/63-441-0-0-1-0.html

Om du bestämmer dig för o göra detta, dokumentera gärna och lägg upp en step-by-step med bilder här på astronet på svenska för alla att se, hehe.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DSLR och Crayford

Post by stoffe »

Jag flyttade upp min primärspegel utan att korta av tuben, tre nya hål behövde borras och sen flyttades primärspegelhållaren upp. Du ska kunna passera perfekt fokus och ha justermån på båda sidor av perfekt fokus. Hur mycket du behöver flytta spegeln kan jag däremot ej uttala mig om.

Det finns flera sätt att få korrekt fokus,

Metod ett många använder en fokusmask som de monterar i teleskopets ljusöppning och det finns olika fokusmasker som gör olika mönster men man justerar oftast så det ser lika ut på något sätt.

Metod två är att mäta stjärnstorleken med FWHM vilket man gör på datorn med ett program t ex Maxim DL.

Metod tre är att titta på en stark stjärna och justera så du får så kraftiga spikar som möjligt (ser ut som ett stort plus över stjärnan).

Metod fyra styra fokuseraren från datorn och göra V-kurva för tro det eller ej Autofokus!

Metod fem använda live-view om du har tillgång till det och zooma in och ställa fokus så du får så små stjärnor som möjligt.

Medod fem sex sju osv kommer jag inte på just nu men det finns fler metoder att få till bra fokus.

Vilka modeller av Nikon har du tillgång till? Vissa är mer lämpade än andra för astrofoto och de senaste har fantastisk prestanda i både QE och mycket lågt brus.

Lägg gärna upp din bild här på astronet, alla bilder är välkomna här och jag själv har inte hållt på så länge med astrofoto heller.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: DSLR och Crayford

Post by vejbymats »

Jag kan som ett ytterligare (fast quick and dirty) sätt tipsa om att du kan byta till längre skruvar och starkare fjädrar till kollimeringen,
På min Meade 10tum LightBridge lyfte jag upp spegeln 10-15 mm på så vis. Det är i alla fall ett sätt att prova innan nu sätter sågen i tuben! :-)
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Starfish »

stoffe wrote:Hur mycket du behöver flytta spegeln kan jag däremot ej uttala mig om.
Lika långt som han behöver för att nå infokus.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Jonas »

Det enklaste är att göra som Stoffe gjort; flytta upp primären en bit.
Om du har möjlighet att mäta upp ungefär hur mycket du behöver flytta upp den, tar du sedan detta mått, ställer in ett skjutmått på värdet och markerar tre nya hål lite högre upp på tuben. Det brukar röra sig om någon centimeter, inte mycket mer.
Var noggrann med inmätning och borrning!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Starfish »

Jonas wrote:Det enklaste är att göra som Stoffe gjort; flytta upp primären en bit.
Om du har möjlighet att mäta upp ungefär hur mycket du behöver flytta upp den, tar du sedan detta mått, ställer in ett skjutmått på värdet och markerar tre nya hål lite högre upp på tuben. Det brukar röra sig om någon centimeter, inte mycket mer.
Var noggrann med inmätning och borrning!
/Jonas
Så kan jag ej göra på min tub utan att kapa av en centimeter då min primär är begränsad till hålen som är förborrade, altså primären går ej att trycka in mer.. Jag äger också en GSO tub. Va jag kan se på bilder så är trådskaparns spegel även den stoppad p.g.a primärcellen sitter fast runt ut och insidan vilket skapar ett stopp, så för han att flytta sin primär gäller antingen kollimeringsskruv förlängning eller en kapning\lågprofilfokuserare.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Wolwerine »

Kanonbra hjälp och tips för att komma tillrätta med fokuseringen, då var mina farhågor sanna med andra ord att det finns lite att göra för att få perfekt fokus!
Min bedömning är att det fattas ganska lite för att nå i mål så jag börjar med dom enkla stegen först.

Ska kika hur tuben ser ut i botten om det räcker med att borra nya hål utan att kapa tuben.
Längre skruvar var ju också en gångbar variant, får kika på det då man öppnar och tittar vad den har ätit. :)

Då är ju frågan hur en "kortad" tub uppför sig med okular och om man använder en barlow/reducer (dock senare fråga med barlow/reducer) men det är ju ändå bra att veta så man inte ställer till det...

Mvh Nicklas
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Starfish »

Wolwerine wrote:Då är ju frågan hur en "kortad" tub uppför sig med okular och om man använder en barlow/reducer (dock senare fråga med barlow/reducer) men det är ju ändå bra att veta så man inte ställer till det...
Så länge du inte kortar mer än 35-50mm så kan du använda en vanlig 35 eller 50 mm förlängningstub som sitter rakt i fokuseraren för att nå fokus med okular. Altså ju mer du kortar tuben desto längre bak hamnar fokus.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: DSLR och Crayford

Post by Terje »

Tänk bara på att om du kortar förmycket kommer det att bli dålig belysning i kanterna av synfältet då sekunderspegeln blir förliten.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Wolwerine »

Anföll mitt teleskop idag och schimsade ut spegeln ca 5 mm, har inte väder att se stjärnor men testfokuserade på en gatlampa några hundra meter bort och jag kunde urskilja små istappar på lampan.
Har jag tur så räcker det med det lilla för att kunna fokusera rätt med befintlig Crayford och DSLR utan ytterligare modifieringar, just nu så bottnar den inte vilket inger förhoppningar att det ska räcka.

Som jag bedömer det så finns det också skonsammare sätt att flytta spegeln ytterligare utan att såga av tuben och borra nya hål.
Någon nämnde längre skruvar och starkare fjädrar och det är nästa steg jag tar innan jag sågar av tuben.
Vidare så kan man sätta längre skruvar som håller spegeln och schimsa ut den ännu mer men det blir pilligare då man hamnar utanför spegelns styrningar.

Gick även bra att kollimera teleskopet efter spegelflytten, får komplettera med mer info då jag får sikt på stjärnor. :)

//Nicklas
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: DSLR och Crayford

Post by Starfish »

Det låter bra Nicklas, glädjer mig att du troligtvis fått ordnat det :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Teleskop allmänt”