Pärlemormoln - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Pärlemormoln - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Pärlemormoln
Exponering: 1/250 sek, ISO 100
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 70-200/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Idag fick jag äntligen se vintersäsongens första pärlemormoln. De brukar komma så här års och är fantastiskt vackra att se på. Deras storlek och form ändras väldigt snabbt, liksom deras färger. Idag syntes dessa moln mer eller mindre under tre timmar på eftermiddagen. Tyvärr hade jag bara med mig ett kamerahus, annars hade en timelapse varit på sin plats. Det får bli nästa gång.

Bilden till höger är en 100% crop av det största molnet i den vänstra bilden. Det ser verkligen ut som ett vackert penselstreck.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by Frazze »

Fina bilder.
Jag såg dessa moln också från Ås. Mycket fint.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by Robin Andersson »

Fräckt! Har aldrig sett denna typen av moln innan.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by Hans Bengtsson »

I januari 2008 hade vi ett formidabelt "utbrott" av pärlemormoln. Kring klockan 17 på kvällen den 26 januari lyste de fantastiskt färggrant nära horisonten, sett från min balkong, trots att himlen i övrigt var nästan täckt av moln. Se denna tråd:

http://www.astronomiguiden.se/javacooki ... eather.com

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by timokarhula »

Jag tror jag såg pärlemormoln från Västerås redan i torsdags, strax efter den famösa Airbus/bolid/meteorit observationen. Lågt över horisonten mot väster såg jag tunna, långa moln som var betydligt ljusare än bakgrundshimlen. Dock saknade dom de karaktäristiska skimrande färgerna.

/Timo K
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by Nokturner »

Hans Bengtsson wrote:I januari 2008 hade vi ett formidabelt "utbrott" av pärlemormoln. Kring klockan 17 på kvällen den 26 januari lyste de fantastiskt färggrant nära horisonten, sett från min balkong, trots att himlen i övrigt var nästan täckt av moln. Se denna tråd:

http://www.astronomiguiden.se/javacooki ... eather.com

mvh
Hans Bengtsson
Den 28 januari 2008 fotograferade jag fantastiska pärlemormoln i gryningen över Sundsvall. Har inte sett något liknande, trotts att jag sett pärlemormoln många gånger.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by Hans Bengtsson »

Håll gärna utkik efter pärlemormoln ikväll efter solnedgången eller i morgon bitti före soluppgången. Det har kommit flera rapporter från norra Sverige den senaste tiden, och jag tycker att förutsättningarna nu är goda även i södra och mellersta delarna av landet om man har klar himmel.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by gost »

Uppe i Jämtland fick vi ett par dagar med riktigt fina pärlemormoln. Här en bild från nyårsafton då även lite iriserande moln syntes samtidigt som pärlemormolnen.
GS_20161231_NacreousClouds_9473_Pan.jpg
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by MikkoK »

Fantastisk bild (som vanligt) Göran!

Är det något speciellt väderstreck mans kall hålla koll mot, eller kan de uppträda var som helst på himlen?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pärlemormoln - Göran Strand

Post by Hans Bengtsson »

Eftersom de vackra färgerna syns bara när molnen är solbelysta samtidigt som himlen är någorlunda mörk, så är det området "ungefär mot solen" som gäller, med solen alltså under horisonten.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Bilder”