Geminiderna 2012 - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Nokturner
spamtest: JA

Geminiderna 2012 - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: Geminiderna 2012
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Årets geminider fångade under den intensiva fasen mellan 02:00 och 03:00 20121214. Bilden är en komposit av de meteorer som föll inom objektivets synfält under denna tid (14 mm på APS-C). Jag är ju inte aktiv på detta forum, men besöker då och då, tänkte jag kunde skicka en julhälsning för det :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Geminiderna 2012 - Fredrik Karlsson

Post by Peter R »

Hej,
Du borde vara aktiv här, det är en fantastiskt snygg bild.
God Jul på dig med

/*Peter R
Nokturner

Post by Nokturner »

Roligt du tycker om bilden! Det var en fantastisk upplevelse att skåda denna meteorsvärm, har inte sett något liknande innan då många meteorer var gröna i färgen. Att meteorer duggar ner med denna intensitet har jag heller inte upplevt, så det var roligt. Missade ju att berätta var bilden är tagen, strax utanför Sundsvall. Kvällen/natten var molnig, men det klarnade upp lagom under en aktiv fas av svärmen.

Jag har inte riktigt hittat hit till Astronet ännu, men nu har jag ju gjort min första postning :-) Kanske kommer flera. Har visserligen en newtonreflektor, men har inte riktigt kommit igång på allvar med den ännu, i vart fall inte med djuprymdsobjekt, vilka torde inskränka sig till Andromeda, M42 och liknande för min del. Nu har jag ju ingen ambition att åstadkomma sådant som ofta visas här med mitt lilla teleskop och enkla montering. Men det är roligt att "teleskopera", och det blir nog mer av den varan vad det lider.
Starfish

Post by Starfish »

Snygg bild!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Bilder”