EQ6

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

EQ6

Post by Starfish »

Någon som säljer sin EQ6 till rimligt pris, bra skick?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ6

Post by Tompa »

Tips med dipp:

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=6874

Jag har själv en EQ6, men en CGEM DX för det priset skulle sitta bra. Jag har inte använt någon CGEM, men har fått tillfälle att känna och klämma. CGEM-en känns lite mer gedigen än EQ6-an vad gäller byggkvalité.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: EQ6

Post by Måns »

Jag äger en CGEM montering och använder den för astrofotografering. Jag har inte så mycket att jämföra med, men jag vågar nog säga att kvalitén är mycket bra. Monteringen är lättanvänd och fungerar alltid, även vid -30 grader. Om du vill kunna ta längre exponeringar krävs dock guidning, som för de flesta andra monteringar. Har du frågor så tveka inte att fråga :)

God jul!
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by Starfish »

Hmm Måns det jag tänker mest på är att min utrustning som är under luppen ligger inte på mer än 6-8 kg och ett CGEM känns lite overkill.. vill börja mjukt liksom :) har du nått tips som inte lämnar mig luspank på bara stativet? jag har bl.a sett en kille som fotat med 11kg utrustning med f/9 och en LX75 (runt 4-5tkr) montering där bilderna blivit knivskarpa.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ6

Post by stoffe »

Jag kan rekommendera Astrosweden, de har monteringar och är mycket bra att ha att göra med.

http://www.astrosweden.se/neq6-pro-synscan-goto/18568-0
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: EQ6

Post by Måns »

Det jag fick höra när jag gick i köptankar kring en montering var att om man ska ägna sig åt astrofotografering, så finns det inget som heter overkill. Utan en bra montering får man inga bra bilder. Då jag skulle köpa en refraktor på 7 kg så tyckte jag att man inte behöver en montering som skulle klara 18 kg... Men här bör man tänka om. I den här prisklassen klarar monteringarna av ca hälften eller två tredjedelar av denna siffra, när det kommer till noggrann förljning och fotografering. Nu i efterhand har jag insett att monteringen är den viktigaste investeringen av alla, precis som alla säger. Då med alla utrustning (kameror, guideteleskop mm.) så väger nu det min monteringen ska bära ca 12 kg. Men det svider förstås i plånboken och det kanske billigaste sättet att komma undan är kanske en CG-5 eller NQ5. Som ovanstående rekommenderar så instämmer jag med att kontakta Astrosweden, dom kan ge goda råd och är mycket vänliga.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: EQ6

Post by VigdisVZ »

Ja monteringen är A och O när det gäller astrofoto. Därför gick jag direkt på en NEQ-6. Har inte ångrat mig en sekund.

Jag köpte min från Astrosweden. De är trevliga och har bra sortiment, men dom hade lite strul med leveranserna och var en smula tankspridda, trots detta är jag nöjd med service då dom alltid gav en raka besked i telefon och levererade mig ett klockrent teleskop med montering.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: EQ6

Post by Terje »

För fota gäller som sagt att overkill inte existerar för monteringen! Robert har en gullig bild på 60mm Takahashi refraktor på sin AP900 montering, det kanske kan betraktas som tillräckligt men definitivt inte overkill :)
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by Starfish »

Haha jag tycker faktiskt det är lite overkill, tror resultaten inte hade varierat så mkt med en billigare montering till det lilla teleskopet. Om det nu är så enormt stor skillnad för nån som aldrig fotat med teleskop innan kan man ju lika väl köpa ASA montering med magnetmotorer o vara riktigt overkill men det är fortfarande inte va jag frågar efter, bl.a så vill jag inte lägga ut en månadslön bara för att få "lite" bättre skärpa på mina första bilder. Jag vill bara börja fotografera o allt jag kräver är att inte få katastrofala bilder. Vet att det är lite "störst,bäst,vackrast" när det kommer till monteringen inom astrofotografering men som sagt jag är inte ute efter att lägga ut så mkt pengar innan jag ens börjat intressera mig riktigt för det, om allt bara hänger på att ha så mkt pengar som möjligt känner jag redan att jag vill lägga av för det känns rätt tråkigt då man inte har en budget till det. Såååå finns det ett billigt alternativ till att kunna köra astrofoto utan att bli pank o inte ha mat på bordet?..

Och ännu en gång, ifall ni vet ett billigt alternativ som inte kostar 10k till ett RC teleskop på 5.6 kg vore jag tacksam, jag är intresserad av att höra tips om monteringar för 6 tusen...
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by Starfish »

"För fota gäller som sagt att overkill inte existerar för monteringen!"

Så om jag tar ett FS-60mm takahashi och sätter på en splitring motorizerad magnetdrivning på 2.5 ton så är det inte overkill?.. jodå overkill ;)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by Cassini »

Starfish wrote:"För fota gäller som sagt att overkill inte existerar för monteringen!"

Så om jag tar ett FS-60mm takahashi och sätter på en splitring motorizerad magnetdrivning på 2.5 ton så är det inte overkill?.. jodå overkill ;)
Notera dock att "overkill" är något att sträva efter i astrofoto. Alltid. :green:


Image


Jag har ägt en NEQ6 och var nöjd. Nu vet jag inte riktigt hur insatt du är men det är en rejäl montering och väger mycket. Det är krävande och tar mycket på tålamodet att böka med en sådan montering om man inte har en fast pier. Det krävs en helt annan dimension av tålamod och engagemang att ägna sig åt astrofoto där man behöver släpa på allt. Jag sålde min efter en säsong (och då har jag hållt på i 30 år visuellt så jag har lite koll). Jag vill absolut inte skrämmas utan enbart lyfta en annan aspekt. Det är få klara nätter och därmed få tillfällen att öva. Och öva får man göra vill jag lova...Jag har läst en del av dina trådar och jag tycker ditt engagemang verkar på topp. Dock är astrofoto något helt annat och för mig försvann tyvärr tjusningen helt. Hobbyn gick från astronomi till teknik.
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by akjalam2 »

Något som glöms bort i debatten om val av montering är när var o hur du observerar.

Har man en fast plats typ balkong ,veranda eller som ett lyckligt fåtal - ett observatorium .. då satsar man givetvis på en Eq6 eller liknande.

Är man ist portabel och måste bära omkring grejorna via trappor in i bil och ut till en mörk plats så tröttnar man rätt fort på att ha för
tung utrustning.

Kommer ihåg min gamla 12" dobson som jag använde ett fåtal ggr från mörk plats medans min 4" användes vid varje klar natt.


Det bästa man kan äga är som alltid det man använder sig av mest.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by Starfish »

Tack Cassini, hehe att jag tycker den bilden du länka va awesome-overkill så måste jag säga "inte-en-chans-att-du-har-problem-med-din-montering-EVER" haha, fan va snyggt. Men jag förstår grejen, det ska vara perfekta arc-sekunder och minsta lilla skapar oskärpa, jag vill ju bara halka in liksom o lära mig med t.e.x ett NEQ6 till min lilla 6kg tub. Sen till frågan var och hur jag observerar, jag gör det från min veranda på huset by the countryside, där jag bor. bl.a ett av dom minst ljusförorenade orterna i hela västra götaland och sträckan jag kommer bära utrustningen är ca. 5 meter till "KOL" svart himmel (0%ströljus) så mina förhållanden är ganska optimala, till skillnad från min plånbok i dagsläget.. :D Än så länge lutar mina tankar åt en NEQ6 då jag fått ganska varma råd om detta allt upp till 10kg, eventuellt ett CG5-GT.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: EQ6

Post by Robert »

Image

Min montering klarar mitt lilla teleskop i alla fall :)

Skall man fotografera krävs en stabil plattform och EQ6 verkar många ha lyckats med. En nackdel med stabila monteringar är att de väger lite och blir jobbigare att sätta upp varje gång. För tunga saker gör att man drar sig för att använda dem så en balansfråga.

Jag lämnar alltid min pir ute så det går lite fortare att sätta upp när man slipper sätta upp den varje gång. Dessutom kommer man hyfsat nära rätt polinställning om stativet står kvar. Det sparar man lite tid på.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by Cassini »

Starfish wrote:Tack Cassini, hehe att jag tycker den bilden du länka va awesome-overkill så måste jag säga "inte-en-chans-att-du-har-problem-med-din-montering-EVER" haha, fan va snyggt. Men jag förstår grejen, det ska vara perfekta arc-sekunder och minsta lilla skapar oskärpa, jag vill ju bara halka in liksom o lära mig med t.e.x ett NEQ6 till min lilla 6kg tub. Sen till frågan var och hur jag observerar, jag gör det från min veranda på huset by the countryside, där jag bor. bl.a ett av dom minst ljusförorenade orterna i hela västra götaland och sträckan jag kommer bära utrustningen är ca. 5 meter till "KOL" svart himmel (0%ströljus) så mina förhållanden är ganska optimala, till skillnad från min plånbok i dagsläget.. :D Än så länge lutar mina tankar åt en NEQ6 då jag fått ganska varma råd om detta allt upp till 10kg, eventuellt ett CG5-GT.

Mvh Marko
Ok, då skulle jag ha köpt en NEQ6 igår. Jag är avis på dina möjligheter! Själv så kunde jag köra på altanen men under rätt usla förhållanden. Så skulle de bli något vettigt så var det transport till något mörkt ställe. Och med 30kg montering, tuber, dator, batteri, tre miljoner sladdar, stol, bord, kamerautrustning osv så blev man lite grinig när man såg molntäcket rulla in när man äntligen, efter en timme eller två, till slut hade allt uppsatt och polinställt.