NGC 7331 + Stephans Quintet - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Grinde
spamtest: JA

NGC 7331 + Stephans Quintet - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7331 + Stephans Quintet
Exponering: L: 26*5min, RGB: 8*5min / kanal
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Skywatcher 190 Maksutov Newton
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Här kommer en bild jag väntat länge på att få ihop tillräckligt med användbar data, mkt pga många nätter gick åt för omkollimering och felsökning av tuben, som gett knepiga och avlånga stjärnorn hela hösten, nåt som visat sig komma från att fokuserar-fästet sitter oplant med tuben, pga "vurpa" för snart 2 år sen. Så nu har jag nöjt mig med att det får bli lite krokigt här och där, och satte ihop bilden med data från många olika nätter och olika kollimeringar. Men detaljerna i galaxen blev ändå förvånadsvärt bra

Edit: Här finns även en "textad" version, där även små/svaga galaxer är utmarkerade:
Image

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Corpze

Re: NGC 7331 + Stephans Quintet - Jonas Grinde

Post by Corpze »

Snygg, vad har du för montering, guidning?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Grinde

Post by Grinde »

Tack så mkt!

Jag kör grejjerna ovanpå en 10Micron GM2000 HPS, allt oguidat
Tompa

Post by Tompa »

Snyggt! Kul att se en Grinde-bild igen! Vädret har ju inte varit nådigt...
Stor skillnad jämfört med min bild av samma objekt! Jag gillar färgerna och mjukheten i din efterbearbetning.
Tråkigt att höra om problemen med tuben, men jag ser i alla fall inga större effekter av detta. Själv stretar jag på för att få min eq6 att leverera god följning och små runda stjärnor. Det verkar vara i princip omöjligt...

Ha det,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Peter R

Post by Peter R »

Hej Jonas,

Vad tråkigt att höra att din MN 190 har åkt i backen och blivit skev men riktigt snygg bild som vanligt, främst NGC 7331 som är fantastisk.
Hoppas du får rätsida på problemen.

/*Peter R
Jonas

Post by Jonas »

Väldigt fin bild med ett härligt djup. Den ska du vara nöjd med!
Speciellt NGC7331 är nästintill 3-dimensionell med riktigt fina detaljer ända in mot centrum.
Gratulerar!
Hälsar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Lazze

Post by Lazze »

Underbar bild som vanligt och den annoterade bilden är informativ, det blir ju ungefär som en helrealistisk stjärnkarta.

Tråkigt att höra om tuben, det är inte roligt när grejorna börjar tilta.
Jag har också fått problem med fokuseraren på spegelteleskopet. Allt funkade bra i höstas, men när kylan kom och metalldelarna började krympa så har allt blivit mer och mer både glappt och skevt och det är inte smidigt att fixa sånt i 20 minusgrader. Så nu åker grejorna ner på ett tag.

/Lasse
Grinde

Post by Grinde »

Tack för all positiv feedback!
Tompa wrote:Snyggt! Kul att se en Grinde-bild igen! Vädret har ju inte varit nådigt...
Stor skillnad jämfört med min bild av samma objekt! Jag gillar färgerna och mjukheten i din efterbearbetning.
Tråkigt att höra om problemen med tuben, men jag ser i alla fall inga större effekter av detta. Själv stretar jag på för att få min eq6 att leverera god följning och små runda stjärnor. Det verkar vara i princip omöjligt...

Ha det,
Tomas W
Tack! :)
Nu med facit i hand så borde jag sparat ihop slantarna och köpt en ny 190MN med en riktig fokuserare, istället för att kollimera/pekmodell-träna bort de nätter som varit riktigt bra. Med tanke på att din tub tecknar fina stjärnor hela vägen ut på en klart större aps-c sensor så tror jag att 190MN är den mest prisvärda tuben som finns för oss is Sverige när man är ute efter små detaljer, "rätt" bildskala direkt för små detaljer utan att behöva binna bort 75% av pixlarna. Men att nå den sista biten så behöver man en montering/guidning utöver det vanliga, själv fick jag aldrig riktigt till det med min EQ6a, men det säger mer om mig än monteringen.
Peter R wrote:Hej Jonas,
Vad tråkigt att höra att din MN 190 har åkt i backen och blivit skev men riktigt snygg bild som vanligt, främst NGC 7331 som är fantastisk.
Hoppas du får rätsida på problemen.
/*Peter R
Kul att höra att bilden står sig även på din skärm!
Ja, jag skulle sparat mkt tid om jag nu inte slarvade i all hast när jag för snart två år sen packade ihop efter en foto-session och skickade in tuben lite för snabbt in i bagaget, med ett okular(!) kvarglömt i fokuseraren. Original-fokuseraren gick då i graven, med ett tiotal kullager-kulor rasslandes i tuben. Jag prövade med två olika/nya fokuserare i sommar för att återuppliva pjäsen, men jag borde som sagt kollat tuben också, och inte bara bytt fokuserare. Det visade sig att även tuben deformerades så fokuseraren hamnat krokigt. Men med min senaste kollimering får jag halvhyfsat resultat, så jag låter grejjerna sitta som dom gör, det är roligare att fota än att felsöka :)

Lazze wrote:Underbar bild som vanligt och den annoterade bilden är informativ, det blir ju ungefär som en helrealistisk stjärnkarta.
Tråkigt att höra om tuben, det är inte roligt när grejorna börjar tilta.
Jag har också fått problem med fokuseraren på spegelteleskopet. Allt funkade bra i höstas, men när kylan kom och metalldelarna började krympa så har allt blivit mer och mer både glappt och skevt och det är inte smidigt att fixa sånt i 20 minusgrader. Så nu åker grejorna ner på ett tag.
/Lasse
Kul att höra att mina "kartor" uppskattas, jag tycker det är fruktansvärt roligt att uppmärksamma alla dessa små-galaxer som jag annars skulle missat eller avfärdat dem som artefakter/pixeldefekter.
Med tanke på ditt snabba fokalförhållande så blir det väl ruskigt viktigt med att fokuseraren och speglarna sitter stabilt utan någon som helst flex...

Jag är extra nyfiken på hur svärtan i bakgrunden och färgbalansen ser ut på era skärmar, jag har nämligen det senaste året bildbehandlat bekvämt i soffan framför min stora plasma-tv, och märker nu när jag hoppat tillbaks till en riktigt dataskärm att mina gamla bilder ser väldigt mörka ut, och klart brusigare än vad jag minns dem. Jag gjorde klart den här bilden i tv'n, men har medvetet höjt bakgrunden lite med tanke på hur mina bilder från förra säsongen såg ut, så säg gärna till om jag ligger på en lagom nivå nu, eller för mörkt/ljust. :good:

Ja, det känns väldigt dumt så här i efterhand att jagat fel på fel ställen, till och med så jag började undra om det var min montering som spökade (men med hjälp av ccd-inspector konstaterade jag att stjärnorna alltid var helt runda i ett av hörnen, men avlånda i resten av bilden), och nu har i princip halva säsongen redan passerat. Men med tanke på vädret så var det ingen större förlust, hoppas på förbättring nu när sjön har lagt sig och vädret börjat fatta att det är vinter.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Fin bild med bra detaljer. Tycker bakgrunden ser bra ut på min jobbskärm.

Vad har du för motorfokusering till din 190MN?
Grinde

Post by Grinde »

Robert wrote:Fin bild med bra detaljer. Tycker bakgrunden ser bra ut på min jobbskärm.
Vad har du för motorfokusering till din 190MN?
Tack Robert!

Innan olyckan körde jag med original-fokuseraren tillsammans med en robofocus-motor. Sen blev det en TS monorail tillsammans med samma robofocus-motor, men pga 5mm för lite i backfokus så landade valet slutligen på en Baader Steeltrack med Lunatico-motor. Grym byggkvalitet, men den är för mkt "lågprofil", så fokustuben är nästan längst ut när jag når fokus, vilket ger svag men märkbar flex när man använder ccd's med filterhjul och oag, men för en dslr tror jag knappast det är några problem.
perfrej

Post by perfrej »

Suverän!

Mycket grej däruppe i den bilden. Behaglig bildbehandling med måtta och sans, och bra bildskala.

Ja, du har problem med din 190:a... Jag har en helt okrockad 190:a som väntar på fokuserarbasplatta eftersom TS i tyskland tyckte att en vanlig 8"-platta passar bra, trots att det finns en speciell för 190:an som, förutom att passa, även täcker alla monteringhål, vilket den som levererades inte gör. Och CCD:n är hos SBIG på kylarreparation medan monteringen står i arbetsrummet och torrkör simulerat under ACP. Vad är detta?

Hur som helst, när jag får på fokuseraren (moonlite) på 190:an och min QSI 683:a finns på plats så skall jag provköra allt. Jag är säker på att detta teleskop är en total doldis med fantastiska prestanda som få upptäckt. Lite som Volkswagen Phaeton, typ ;)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
gunnar

Post by gunnar »

Hej Jonas.
Trevlig bild! Kul att se dina bilder igen och att du inte glömt bort din MN190 :green:

Per, Moonlite fokuseraren har en trevlig finess också med justerskruvar i foten mot basplattan som gör det möjligt att justera lutningen på fokuseraren som man vill! Det tyckte jag var bra.
F övrigt håller jag själv på och trimmar min MN190a!

Mvh
Gunnar
perfrej

Post by perfrej »

När Jonas har bankat till sin med kulhammaren och fått den rak, du fått till din och jag fått på en fokuserare som funkar kan vi ju bilda svenska 190-klubben!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
anders_vf

Post by anders_vf »

Kul att höra att mina "kartor" uppskattas, jag tycker det är fruktansvärt roligt att uppmärksamma alla dessa små-galaxer som jag annars skulle missat eller avfärdat dem som artefakter/pixeldefekter.
Använder du något program för att generera dessa annoterade bilder, eller går du igenom manuellt och märker ut intressanta objekt?

/Anders

PS. Själva bilden, även utan annotering, är ruggigt inspirerande. DS.
gunnar

Post by gunnar »

perfrej wrote:När Jonas har bankat till sin med kulhammaren och fått den rak, du fått till din och jag fått på en fokuserare som funkar kan vi ju bilda svenska 190-klubben!

/p
Tompa har också en mn190 så då måste han få vara med också. :)