Vilket Teleskop i julklapp?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Singulär otur
Posts: 15
Joined: 2012-12-06 20:31:52
spamtest: JA

Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Singulär otur »

Inom amatörastronomin så kan man spendera förmögenheter på utrustning och för att överbrygga min lilla enkla tanke om teleskop här på forumet så tänkte jag här fråga er om vilket teleskop ni önskade er att ni fick ifall Sir Patrick's julklappsfond för Glada amatörastronomer gav er vilket teleskop ni ville ha.

Jag har ju upptäckt att ni håller en hög kvalité här på forumet! Ni bygger egna teleskop och egna observatorier Vissa av er står ju dessutom som upptäckare av vissa stjärnformationer och objekt i dem större wikipedierna för astronomi. Därför tyckte jag att det skulle vara kul att få veta vilken utrustning ni skulle vilja ha ifall ni fritt fick välja! Det måste däremot vara ett amatörteleskop! För att önska sig Hubbleteleskopet är uteslutet även för Sir Patrick's Julklapps fond :D

Jag kan börja eftersom jag är minst erfaren av amatörastronomi för att få visa hur mitt önskemål och julklapp skulle se ut:


Detta oöverkomliga teleskop tycker jag ser intressant ut:
http://www.astrosweden.se/planewave-cdk ... ph/18928-0

Det teleskopet plus kamera och stativ! Detta för att jag tänker att den tekniken kan ge bra upplösning och bra bilder även på stjärnor och objekt bortom vårt solsystem. Jag vet ju däremot inte om detta är den bästa tekniken för det ruskiga priset som teleskopet kostar, men jag tänker att detta är den främsta tekniken inom amatörastronomin idag.


Vad önskar ni er och varför?
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Starfish »

http://www.takahashi-europe.com/en/FET-300.php

Jag önskar mig den.. varför? hmm tror det är ett utav de skarpaste teleskopen till försäljning för privat personer. Jobbigt att den väger 150 kg bara och kostnaden på runt 200-300 tusen dollar:(
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Timaoes »

Varför inte en 32" Webster:

http://webstertelescopes.com/32_inch_f36_telescope.htm

Skulle nog behöva förstärka altanen och definitivt bygga ett större teleskophus.

/Johan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Peter R »

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2824
De här teleskopen fick en att drömma när man var tonåring, men naturligtvis var de ouppnåeliga.
Jag blir lyrisk när jag läser texten och jag skulle inte ha någonting emot att äga den.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Robert »

User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Starfish »

Man får akta ryggen med det teleskopet Robert haha :D stackars tomten som måste klämma sig igenom skorstenen för o leverera!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Timaoes »

Tror det här kan bli besvärligt också: http://www.cruxis.com/scope/scope1070.htm

/JOhan
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Starfish »

Timaoes wrote:Tror det här kan bli besvärligt också: http://www.cruxis.com/scope/scope1070.htm

/JOhan
Ett riktigt work of art teleskop, 350 kg skönhet! Undrar om dom får in bra bilder i det teleskopet :o
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Bengt »

Ett riktigt work of art teleskop, 350 kg skönhet! Undrar om dom får in bra bilder i det teleskopet :o

Det får man säkert

Det största jag tittat i är 30tum.Denna
Image

Man tittar inte på objekt med en sådan här stor tub man tittar igenom objekten :)

För foto bruk är nog jag inne på samma som som Robert en riktigt RC på ca 24 tum hade inte varit fel.
Men det hade också varit ok med en 20" ASA astrograf.

Bengt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Starfish »

Tänk om man hade kunnat få en sådan i julklapp! hade vart förälskad i tomten resten av mitt liv! :)

Kan du beskriva på ett ungefär nått objekt du observera och vilka detaljer du kunde se?

Ja en ASA hade inte vart fel, jag gillar deras monteringar bl.a sjukt snabba och hög precision och låter ingenting! Snygga är dom med.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Bengt »

Minns speciellt M13.
Efter att ha klättrat upp på en stege för att titta ner okularet blev det en riktig.. hur är det man säger..."Nock of the shoes" känsla. Man fick nästan 3d känsla i en sådan här tub. Man fick så hög upplösning så man fick intrycket av att man såg de stjärnorna som tycktes ligga i bakkanten av själva stjärnbollen- svårt förklara i ord helt magiskt och en oförglömlig syn.

Tysken som ägde denna tingest hade ett extra släp bara med teleskopet på efter sin husbil. Bara det var en syn när den kom inrullandes till starpartyt :D
Bengt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Starfish »

Låter helt fantastiskt!! Längtar till VSP2013 o hoppas någon kommer släpa med sig nått monster som man kan få testa! Han som jag känner (en av arrangörerna) bygger ett monster på 30 tum som ska sitta på observatoriet i lysvik, han kommer iaf ha med sitt 16" monster som man säkert får ta o kolla igenom. Nästa år när hans 30 tummare är klar, då får man ju ta ett studiebesök till han! :) Lääängtar!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by Terje »

Man får ju inte glömma bort den till roberts teleskop tillhörande monteringen (blir tungt för Tomten att leverera två sådana uppsättningar till Alingsås...

http://www.rcopticalsystems.com/mounts/ ... -40RC.html

kolla in videon som finns en bit ned på sidan, ger en distinkt vill ha känsla!
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Vilket Teleskop i julklapp?

Post by akjalam2 »

Sierras: Mt. Lemmon SkyCenter 0.81-meter Telescope kan jhu både du o jag använda med ett par tangentnedtrycknigar.
Tomten kan sitt Internet :)

//P

Return to “Teleskop allmänt”