Vostoksjön början på en färd till Europa?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Singulär otur
Posts: 15
Joined: 2012-12-06 20:31:52
spamtest: JA

Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by Singulär otur »

Forskarna är ju snart nere under isen på Vostoksjön vilken ligger på antarktis

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vostoksj%C3%B6n
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europa_(m%C3%A5ne)

Detta med Vostoksjön är ju intressant utifrån sina unika möjligheter till främmande liv på jorden samt till förberedelserna på en resa till Jupiters måne Europa! Färden tros påbörjas till Europa 2020 men jag tror att det är en för optimistisk tanke att man skall hitta den rätta tekniken fram tills 2020. För detta med att bara borra sig igenom isen på antarktis har ju varit problematisk nog, så vad skulle då inte bli att ta sig igenom isen på Europa när det nu var så problematiskt att ta sig igenom isen på antarktis?

Däremot så tror jag att Europa är den platsen i vårt solsystem där vi kan finna liv i en mindre utvecklad form. Och detta med att kunna finna liv på Europa innebär att prioriteringen borde läggas på Europa istället för planeten Mars där jag tänker att det inte finns någon möjlighet till liv.

Vad tänker ni om detta? Borde vi tänka mer på Europa än Mars?

Tror ni att vi får se en resa till Europa 2020 och tror ni att det finns möjlighet till liv under isen på Europa?


Jag var dessutom själv och såg Schomaker Levy 9 slå ner på Jupiter en varm sommardag 1994. Jag var då på ett observatorium i Sverige och använde deras stora teleskop för att få se nedslaget på Jupiter. Jupiter syntes som ett knappnålshuvud i teleskopet och jag blev lite besviken på teleskopet.

Är det någon av er som kan se Europa med era kikare här på forumet eller är Europa en för liten planet för att den tydligt kunna urskiljas från jätten Jupiter? Vilket teleskop använder ni då? Vad kostar ett sådant teleskop?

Ny på forumet :green:
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by Oortcloud »

Singulär otur wrote: Är det någon av er som kan se Europa med era kikare här på forumet eller är Europa en för liten planet för att den tydligt kunna urskiljas från jätten Jupiter? Vilket teleskop använder ni då? Vad kostar ett sådant teleskop?

Ny på forumet :green:
Med nästan varje liten kikare kan man se Europa. Det är inga problem att se någon av de 4 Galileiska månarna. Europa är ungefär lika stor som vår egen måne. Dock ser Europa endast ut som en liten liten stjärna ens i de största teleskopen.

Martin
User avatar
Singulär otur
Posts: 15
Joined: 2012-12-06 20:31:52
spamtest: JA

Re: Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by Singulär otur »

Tack Oortcloud Martin :good:

Så här bra skulle jag i vilket fall kunna se Jupiter i ett teleskop:
http://astronet.se/view_image.php?id=21 ... =8&filter=

Är det bara i bästa fall som man får fram en sådan bra skärpa på Jupiter? Jag tänkte att den låg på er bild sida här på astronet och att den därför kanske är ett unikt exemplar av Jupiter? Det var ju dessutom inte en sådan dyr utrustning på Gotland som jag använde på observatoriet när jag beskådade Schomaker Levy 9 slå ner på Jupiter. (Jag såg allt när det skedde, direkt 1994)

Så hur har Gotland fått fram denna bild på Jupiter? Har dem redigerat bilden osv... Skulle jag med hjälp av en liknande metod då även kunna få fram en liknande bra bild på Jupiters måne Europa?

Alltid bäst att fråga först :green:


Vad tänker ni dessutom om Vostoksjön och Jupiters måne Europa?
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by hansg »

Här syns bla Europa med amatör teleskop
http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/kk11/o110912z.htm
h-g
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by Peter R »

Jupiter är en riktig bjässe och du ser lätt den tillplattade planetskivan och de 4 största månarna som ljusprickar även med de allra minsta och billigaste teleskopen. Även de 2 ekvatorialbältena går att urskilja ganska lätt.
Men det är mycket svårt att se alla de finare detaljerna på planetytan som syns i Rogers foto http://astronet.se/view_image.php?id=21 ... =8&filter= även med stora och dyra teleskop.
Jupiter är väldigt ljus och jag upplever att man ofta blir bländad. Det är nästan bara långvarig träning av ögonen som gör att man börjar urskilja finare detaljer. Och teleskopet bör ha stått ute 1-2 timmar för att komma ner i temperatur och minimera turbulensen.
Med tiden lär man sig att vara fokuserad men samtidigt avslappnad i blicken. Att ha tålamod är också en bra egenskap.
Ibland fångar man bara upp de små detaljerna under mikroavbrott i turbulensen.
Att teckna är en bra träning i konsten att se.
På 70-talet tecknade jag Jupiter regelbundet med en liten 114 f/8 reflektor med sfärisk spegel. Trotts det såg jag då betydligt mera detaljer än vad jag kan se idag med många gånger större och bättre teleskop.
Det hjälpte nog också att den stora röda fläcken exempelvis var mera mörkröd än idag då den kan vara svår att upptäcka.

/*Peter R

Edit: Upptäckte precis att detta var mitt 1.000-nde inlägg här på Astronet
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Sv: Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by Freddan »

Jag har bara ägt mina teleskop i två år men jag har vid nästan varje observationstillfälle spenderat minst 20 minuter på Jupiter (då den stått bra till på himlen). Totalt ändå ganska många timmars tittande på bara denna planet. Endast vid ett kort tillfälle har jag tydligt sett GRS (Great Red Spot). Detta pga ostadig atmosfär (dålig seeing). Visst några gånger har kanske seeingen varit OK men GRS har då varit på fel sida så att säga.

Det duger med relativt små teleskop för att se detaljer i planeterna. Det största bekymret är seeingen. Så det krävs tålamod och mycket stirrande "i onödan" för att pricka in just rätt tillfälle. Men det är nog samtidigt det som ger den stora wow-känslan när man äntligen ser det där man letat efter.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by Hans Bengtsson »

En känsla jag har är att många nog observerar Jupiter (och andra planeter) vid fel tillfällen, nämligen när stjärnorna gnistrar och glimmar som mest och man tycker det är riktigt "stjärnklart". Då är vanligen transparensen god, men vad som behövs för att se många detaljer på Jupiter är inte god transparens utan god seeing (liten luftoro). God seeing brukar man kunna ha när transparensen är direkt usel, när det är disigt och endast ett fåtal stjärnor syns. Gärna framåt morgontimmarna.

mvh
Hans Bengtsson
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Sv: Vostoksjön början på en färd till Europa?

Post by Freddan »

Det där är ett tips jag läst tidigare men som jag aldrig har praktiserat. Jag har aldrig gett mig ut enbart för att observera en eller två planeter.
Men det känns som något jag borde testa. Riktigt skarpa observationer av planeterna är både vackert och intressant.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm

Return to “Allmänt”