Motor till dobsonmontering?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Tänkte kolla hur möjligheterna är idag att bygga om ett dobson mount till motordriven goto montering?

http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... tyrningar/ är någon av dessa lämplig på ett telesekop med runt 9-10 kg,och 11 kg på dobson?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Eller ska man bara köpa en rätvänd sökare av nått slag för att förenkla de hela sökandet för en amatör som jag.. 2 veckor har jag använt mitt teleskop.. något tips på va jag kan göra med min lilla dobson, har för fasiken svårt o hitta månen när allt e upp ner höger vänster hehe :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Terje »

Det finns gotolösningar för dobson och det säljs dobson med goto, däremot verkar det vara dåligt med ombyggnadskit som inte kostar en förmögenhet.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Timaoes »

Innan du börjar tänka på GOTO etc bör du nog lära dig att hitta manuellt med teleskopet. Det tar ett tag att få till det, men när du lärt dig hittar du lika fort med stjärnhoppning som med GOTO. Har du problem att hitta de enklaste grejer så kanske du behöver ställa in sökaren så att den pekar rätt. Lättast gör du detta dagtid och genom att sikta på något avlägset objekt (kyrktorn etc). Sen tycker jag också det är svårt att navigera med sökaren. Därför gör jag alltid själva stjärnhoppningen i okularet. Ska du kunna stjärnhoppa behöver du förstås bra kartor med upplösning avpassad för ditt mest lågförstorande okular.

/Johan
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Fan precis som jag misstänkte då, kollade på tech2000 som verkar vara dom enda som säljer gotolösningar och dom kostade över 1000dollar o även då fick man inte kompletta kit.. Om det finns nån som vet billigare lösningar så är jag öppen för förslag, har försökt stjärnhoppa men mest efter instruktioner från astronomiklubben, verkar ha svårt att lära mig det, men jag har ju dock inte testa med stjärnhoppar kartor. Har du något tips på en bra sida där man kan hitta sådana kartor? och finns det uppochnervända kartor hehe. Tänkte köpa mig en rättvänd sökare med diagonal o upplyst hårkors, tror det kan hjälpa mig avsevärt att lokera objekten jag letar efter eller va tror du Timaoes, är det värt??
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Lekis »

Starfish wrote:och finns det uppochnervända kartor
Instruktion:
Håll kartan som vanligt med en hand på varje sida
Släpp höger hand och ta tag med den i underkanten
Släpp vänster hand
Vrid höger hand åt vänster ca 180 grader
Ta tag i vänster kant med vänster hand
Ta tag i höger kant med höger hand
Klart! :good:

Kunde inte låta bli..... :D

//Kåre
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

hahahahahaha!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Timaoes »

Prova med riktiga kartor innan du börjar investera. Jag brukar rekommendera ett kartverk som finns att ladda ner på nätet. Det heter TriAtlas och kommer i tre upplösningar. Jag tror att A-sviten torde passa dig väl. Du hittar det här: http://www.uv.es/jrtorres/triatlas.html. Det är bara att skriva ut och sätta in i en pärm (gärna i genomskinliga plastfickor så att det håller för fukten).

Sen vad gäller rättvänd sökare har jag egentligen ingen åsikt. Jag använder bara sökaren för att rikta teleskopet mot en stark stjärna i närheten av det objekt jag letar efter och då spelar det ingen roll. När den är lokaliserad stjärnhoppar jag alltid i okularet. Och det här med att kartorna ofta måste hållas upp och ner är bara en vanesak. Innan man börjar själva hoppandet, måste man först orientera kartan (beroende på var man är på himlen måste man rotera den olika mycket), sen är det bara att köra på.

Ett gott råd i början är också att ta det lugnt. Lägg en bra stund på att komma överens med hur synfältet i okularet svarar mot skalan på kartorna. Innan du har fått ihop detta går det knappas hoppa alls. Sen behöver du också komma till insikt om att kartorna svarar exakt mot verkligheten (trivialt förvisso, men ändå något som måste erövras). Därefter kan du försiktigt börja hoppa steg för steg, max ett synfält i taget, tills du är framme vid ditt objekt.

/Johan

/Johan
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Lars L »

Efter att ha lärt mig stjärnhimlen med blotta ögat och efterhand en (ja, många) fältkikare,
gick jag över till en (nja, många blev det) Dobson-teleskop. De utrustades med sådana här;

http://www.telescopes.com/telescope-acc ... ngbase.cfm

http://www.firstlightoptics.com/finders ... -sight.htm

Med åren och erfarenheten sitter även en diagonalsökare 10x50 på som visar rättvändbild.


Mvh Lars L
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Timaoes, de där verkar vara en bra startpunkt, det är skönt att det finns forum för att få fråga ur sig allt innan man börjar investera, jag är den typen av människa som oftast köper innan jag frågar fast man har ju från dyra hobbys lärt sig att de kanske är bäst att fråga innan investeringen börjar. Detta känns bra, har ju helt och hållet släppt tanken av att motorisera mitt dobson och verkligen lära mig att hitta helt själv. Denna månads investering går imot en baader hyperion zoom istället och nytt bläck i skrivaren samt koll-laser och en röd lampa istället för dyrt eq eller motor och 1500+ sökare, bläcket kommer nog ta slut efter jag skrivit dessa 25 sidor med hehe. Tack för tipset om denna sida, allt verkar uppenbara sig mer o mer o gud så man måste träna med tålamodet, men biter ihop :)

Tack för tipsen Lars, tror jag ska börja lära mig med min kikare som ligger i nån låda härnånstans i huset, man får verkligen mkt bra tips här på forumet, tack för visat stöd! :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Damn va mkt sidor det blev, jag antar att det lättaste sättet o använda dessa kartor nu är att leta upp den stjärnhimmeln man har för tillfället under kvällen sedan ring in och dra streck typ emellan från starkaste stjärna fram till den DSO man letar efter? känns logiskt :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Timaoes »

Starfish wrote:Damn va mkt sidor det blev, jag antar att det lättaste sättet o använda dessa kartor nu är att leta upp den stjärnhimmeln man har för tillfället under kvällen sedan ring in och dra streck typ emellan från starkaste stjärna fram till den DSO man letar efter? känns logiskt :)
Nja, jag skulle nog undvika att rita på kartorna. Det är förvisso lätt att skriva ut nya, men risken är att det blir svåra att läsa i mörkret. Tricket är istället att lära sig relationen mellan kartorna och verkligheten. Använd översiktskartan i början för att orientera dig på himlen. När du vet vilken område/objekt du är ute efter väljer du motsvarande detaljkarta. Sen kollar du efter en stjärna i närområdet som är synlig för blotta ögat, identifierar den på kartan och riktar teleskopet mot den. Därefter stjärnhoppar du dig fram från stjärnan ifråga. Själv föredrar jag som sagt att hoppa i okularet (även om det blir långa sträckor), men givetvis kan du använda sökaren till detta. Observera dock att di detta fall måste du tänka om skalan när du går från sökaren till okularet.

/Johan
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Okok, då ska jag undvika att rita på dom. Jag ska alltså utgå ifrån att använda den karta där det står alla sifror på, sedan kolla vilket stjärntecken\bild som är den som visar sig på min himmel därefter ta ut den kartan rotera den tills den är rätt för mig och utgå ifrån den tills jag lär mig söka upp mina DSO's via dom, känns ännu mer logiskt hehe. Men det är helt okej att använda röd lampa ute när man jobbar med dessa? har inte riktigt fattat det där med röd lampa men som folk säger så anpassar sig inte ögonen för att se mindre ljus då man använder rött ljus vilket i sin tur ger bättre syn då man kollar på himlen efter svagare ljus? :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Timaoes »

Jo, du har fattat detta rätt. Och röd lampa behöver du. Köp gärna en ställbar astrolampa från någon teleskopbutik. Du behöver inte mycket ljus för att läsa kartorna när du väl är ute i mörkret. Och som sagt, ta god tid på det och stressa inte upp dig i onödan. Se det som en läroprocess helt enkelt. Stjärnhoparna och galaxerna försvinner ju inte direkt :-).

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by wilt »

En översiktskarta för blotta ögat och mindre kikare och/eller teleskopsökare är den här: http://www.siaris.net/astro/atlas/

Lägg tid på att lära dig hitta bland de vanligaste stjärnbilderna, om du inte redan gjort det.

Kom också ihåg att pröva olika varianter på obsandet, olika saker passar olika observatörer. Tex så stjärnhoppar Johan i okularet, jag använder ofta sökaren för flera hopp och sen en kortare hopprunda i okularet osv.

Lycka till!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA