Kollmeringstrubbel?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Kollmeringstrubbel?

Post by Starfish »

Jag verkar inte kunna få pinpoint stjärner eller någolunda skarpa observationer överhuvudtaget, har gjort ordentlig kollimering med den enda utrustningen jag har, chesshire.. ser dubbelt av allt med bästa focus på 14 mm Ept, har en 8" GSO, 1200cm..
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by glappkaeft »

Hur ser det ut när du ligger en bit utanför fokus?

/Patrik "Vi har kollimerat RC-teleskop hela kvällen" Holmström
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by Lars L »

User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by glappkaeft »

Jag hoppas att jag inte lurade dig Lars L med min RC-kollimerings kommentar för jag tror att en 1200 mm 8" GSO är ett dobsonmonterat Newton teleskop (om det inte är deras 1624 mm RC med en reducerare).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by Starfish »

Aa de är inget RC teleskop jag har de är dobsonmonterat newton, och mitt problem är just att jag inte kan få en enda stjärna i focus, inte heller jupiter.. är de bästa att fixa en laserkollimerare? påverkas ett sådant här teleskop mkt av att vara ur kollimation då jag observerar stjärnor?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by Lars L »

He, he! Nog blev jag vilseledd your naughty boy :D .

Stjärnfisken kan följa Carlinlänken finns även instruktion på svenska - är linsskydden avtagna?

http://web.telia.com/~u41105032/
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by Starfish »

Hahahaha ja dom är avtagna. Tack för tipset ska läsa direkt! :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by Peter R »

Hej,
Om du inte kan få in fokus över huvud taget så ligger inte problemet i kollimeringen i första hand utan du måste börja med att ta reda på vad som är fel i själva fokuseringen.
Det kan vara ett mekaniskt eller optiskt problem
En ofokuserad stjärna ser ju ut ungefär så här http://www.backyardvoyager.com/Tutorials/Focus/AC4.jpg . Är det vad du ser i ditt teleskop?
När du vrider på fokuseraren/okularhållaren, så antingen ökar eller minskar ringarnas storlek beroende på riktningen. När de är så små som möjligt, helst en ljuspunkt så har du nått fokus.
Om det då inte liknar en punkt så kan det vara läge att tänka på kollimering.
Kan du vrida exempelvis utåt så att stjärnan blir mindre och mindre men att det tar stopp innan du når fokus så kan det betyda att du behöver någon form av förlängningshylsa för att nå ända fram.

Vad använder du för okular? Har du satt på en barlow?
Om du beskriver hur du går tillväga, vad du ser och vad som händer när du försöker fokusera åt ena eller andra hållet så blir det lättare att komma med bra tips.

/*Peter R
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kollmeringstrubbel?

Post by Starfish »

Hej peter tack för ditt svar, mitt problem låg både i att jag inte hade en förlängning på då alla stjärnor såg ut som den du länkade, med min 35mm förlängning når jag nu fokus men ser dubbelt eller inte en prick riktigt utan en lite mindre prick bredvid speciellt med mitt 14mm plössl okular, med mitt 42mm WA okular når jag fokus mkt bättre men ser endå lite dubbelt, idag så har jag då läst alla tre artiklar från carlin sidan på svenska om kollimering och jag tror att jag hade en felplacerad sekundär. Jag gjorde min egen kollimerings plugg med ett 1/8 tums hål i och la i ett rött blad bakom spegeln imot tuben och en blå framför sekundären för att ta bort reflektioner från primären medans jag hade tagit ut primären o tvättat med destilerat vatten o de slutade mkt bra, därefter gjorde jag en centrummarkering med en bit eltejp och använde mig av ett vinkeljärn för att få fram exacta radien, därefter satte jag i spegeln o kollimera allt på nytt och allt känns bra mkt bättre än dessinnan.. Nu når jag kollimering inomhus (dagsljust) väldigt lätt men tyvärr så är de ett tjockt molntäcke idag över mitt hus så kan inte kolla om de blivit bra eller inte, men de hela som sagt var att jag såg\ser utdragna eller dubbletter på stjärnorna.. Jag hoppas jag löst problemet för jag har inte råd med en laserkollimerare för tillfället och jag är väldigt ny på att kollimera, får hålla tummarna!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Optik”