Jupiter - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/60 sek @60fps
Fotograf: Johan L
Teleskop: Celestron 8se
Kamera: DFK21AU618
Kommentar: Hej!

Ett försök på jupiter från den 15/11. Seeingen var uppskattningsvis medel med en del vind. Ca 3000 bilder stackade. Använde en 2.5x APO-barlow. Jag tror att kollimeringen var en aning off vid tillfället. Att kollimera grovt är enkelt men det är den där sista finjusteringen som kan va lite bökigt att få till tycker jag.

//Mvh Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Johan L

Post by Oortcloud »

Hej!

Bra bild med en hel del detaljer. Den får väl räknas som din bästa! :good: (Hittils...). Färgerna tycker jag du fått till bra! En aningens ringartefakt till vänster/nedtill men dem kan vara svåra och få bort med en TIS kamera. Är den ny? Vad tycker du jämfört med Celestron Neximage som jag såg att du använt tidigare?

Martin
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Oortcloud wrote:Hej!

Bra bild med en hel del detaljer. Den får väl räknas som din bästa! :good: (Hittils...). Färgerna tycker jag du fått till bra! En aningens ringartefakt till vänster/nedtill men dem kan vara svåra och få bort med en TIS kamera. Är den ny? Vad tycker du jämfört med Celestron Neximage som jag såg att du använt tidigare?

Martin
Tackar! Ja färgerna vart bättre nu. Tycker dock att mina råbilder från avin innehåller väldigt få detaljer. Osäker på om det är seeingen eller kollimeringen som är orsaken till det, eller kanske båda. Har faktiskt inte sett några ringartefakter på denna bild, men min skärm verkar dölja sånt har jag märkt förut. Ibland får jag vinkla den 45 grader för att se sånt=)

Japp jag köpte en ny DFK-kamera. Den är klart bättre än neximage. Tycker dock inte att det är så jättestor skillnad på brus. DFKn är ju mycket känsligare och sen att den kan ta 60fps okomprimerat är ju ett stort plus. IC capture tycker jag även är ett väldigt smidigt program att jobba i med mycket bra funktioner.

Har funderat på att köpa en ny skärm till datorn för att underlätta bildbehandling och sånt, eftersom min nu döljer en del saker. Vet dock inte alls vad man ska köpa?

//Mvh Johan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Johan L

Post by stoffe »

En IPS-skärm borde vara lämpligt? Den visar färgerna hyfsat rätt. Finns för dryga tusenlappen och uppåt som funkar tillräckligt bra för gemene man.

Gratulerar till en fin Jupiterbild, jag ska oxå jaga Jupiter snart tänkte jag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Johan L

Post by jwarell »

En jättefin bild med lagom uppskruvad kontrast och fina färger! Ringningseffekten kanske du kan reducera genom att gå ner i bildfrekvens, pröva med 30 fps och 1/30 s.

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

stoffe wrote:En IPS-skärm borde vara lämpligt? Den visar färgerna hyfsat rätt. Finns för dryga tusenlappen och uppåt som funkar tillräckligt bra för gemene man.

Gratulerar till en fin Jupiterbild, jag ska oxå jaga Jupiter snart tänkte jag.
Tackar. Okej jag får kika på en sån skärm. Har märkt att skärmen på min laptop visar tex ringartefakter betydligt tydligare av nån anledning.
En jättefin bild med lagom uppskruvad kontrast och fina färger! Ringningseffekten kanske du kan reducera genom att gå ner i bildfrekvens, pröva med 30 fps och 1/30 s.

Johan W
Tack så mycket. Ja det kanske är den högre frameraten som skapar dessa ringar. Men när seeingen är halvdan och det blåser så brukar jag välja en snabbare slutartid. Passar då även på att öka frameraten för att få med fler bilder. Syns ringarna tydligt på era skärmar? Jag kan ärligt talat inte så det på min skärm

//Mvh Johan
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Johan L

Post by Oortcloud »

Johan wrote: Tack så mycket. Ja det kanske är den högre frameraten som skapar dessa ringar. Men när seeingen är halvdan och det blåser så brukar jag välja en snabbare slutartid. Passar då även på att öka frameraten för att få med fler bilder. Syns ringarna tydligt på era skärmar? Jag kan ärligt talat inte så det på min skärm
Det låter logiskt att ha så hög framerate som möjligt för att få med så många bra frames som möjligt. Men det gäller väl jämt oavsett seeing? För egen del med min kamera som är en generation äldre än din så blir "ringeffekten" betydligt värre vid 60FPS än vad din är. Din är inte alls särskilt tydlig och det är nog därför du inte ser den på din skärm. Oftast tycker jag dock att det är så att gainen är det som sätter stopp för högre framerate än 30 på min kamera. Bilden blir för brusig/för mörk vid 60FPS. Men det är förmodligen så att din nyare kamera är mer känslig än min gamla. Du får ta dig ett snack med Johan W för han har en liknande eller lika dan så kan ni jämföra inställningar.

Martin
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Lars L »

Hmm, jorå en riktigt hyfsad bild! Angående ringeffekten, sitter och lurar på om du inte haft för låg gain? Länge sedan jag använde en TIS, har du provat att lura kamera/mjukvara med 61fps, kommer inte ihåg om det ens är möjligt eller alternativt 1/61sek. Bara ett långskott men blev nyfiken att veta vad som händer? :green:



Mvh Lars L
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Lars L wrote:Hmm, jorå en riktigt hyfsad bild! Angående ringeffekten, sitter och lurar på om du inte haft för låg gain? Länge sedan jag använde en TIS, har du provat att lura kamera/mjukvara med 61fps, kommer inte ihåg om det ens är möjligt eller alternativt 1/61sek. Bara ett långskott men blev nyfiken att veta vad som händer? :green:



Mvh Lars L
Tackar. Kanske kan vara så att jag hade för låg gain. Jag hade dock fyllt histogrammet till ca 70%. Ska testa att dra på lite mer gain nästa gång. Hur kan man lura kameran till att göra detta?

//Mvh Johan
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Lars L »

Tänkte högt, bara!

Det verkar vara ett fel som "sitter i kamerans CCD".

"However, the 60 fps frame rate was the first suspect of the engineer. From your experiences it is acknowleged. I think these ghost images are a side effect of this high frame rate. I do not think, it can be avoided, since we do not know, how these ghost images are created in the CCD".

Stefan Geissler

The Imaging Source

"It appears the effect only shows up when 60fps is selected in the Device Settings dialog. All other framerates work just fine. The effect might be somewhat dependend on the gain setting; higher gain settinngs show the effect much more clearly.
It's definately not dependend on the exposure setting. The brightness and gamma settings also has no real effect on it".
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Tackar! Ja det verkar ju som att 60fps inte är optimalt att köra på något sätt. Men vad jag förstått så har det iaf blivit bättre med nya chipet.

//Mvh Johan

Return to “Bilder”