Vad var det vi såg?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
zmutzig
Posts: 3
Joined: 2012-11-06 13:11:24
spamtest: JA

Vad var det vi såg?

Post by zmutzig »

Hallå :)

Jag har länge funderat på vad det var jag och en kompis såg
och nu 2 år senare kom jag på att det är väll bara fråga folk som håller på med sånt...
smart som man är :P

*Vi stog med 100meters mellanrum och båda såg samma sak, så det är garanti på att det var nått

Vi stog mitt i natten i norrland, stjärnklar himmel. mitt ute bland bergen i en sänka. inge lampor som sabbar sikten eller nått

I alla fall det vi såg var ett stort klot, (NU UPPSKATTAR JAG BARA) men kan den sett ut att vara 20x större än stjärnorna runt om

den åkte i en ganska slö hastighet. kan inte uppskata förklara här häller. men tänk dig att du håller upp dina fingrar mot himlen med 1 cm mellanrum. den tog det på 0.5 sekunder? som sakt 2 år sen men jag minns rätt klart

Den lysste starkt, och sen bara POOFF, en "nova" ring växte runt den, detta sågs i bara några tiondelars sekund.

den sågs i en vinkel, så den expanderades inte i "synens vinkel". så tror inte det var någon skum reflektion

ringen expanderade bara ut från ljuspunkten precis som om vi såg en explosion, sen.... borta. båda ljusklotet och "novan"

jag springer till min polare som stog ca 100meter bort för att förklara, men han var på väg åt mitt håll för att förklara.
båda såg helt klart samma sak.

Vad var detta :)

Tackar på förhand // Zmutzig
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vad var det vi såg?

Post by Timaoes »

Jag tror att vi behöver veta hur länge fenomenet varade för att kunna ge något svar. Kan du också berätta om det rörde sig högt på himlen eller nära horisonten och kanske också i vilket väderstreck. Varade det bara ett par sekunder så var det sannolikt en bolid, dvs en mycket ljusstark meteor. Ibland kan dessa avslutas med en explosion. Hastigheten antyder, om jag fattar dig rätt, emellertid något annat. Det skulle kunna vara en iridiumsatellit vilka rör sig jämförelsevis långsamt och som först ökar snabbt i ljusstyrka för att sedan klinga av lika fort.

/Johan
zmutzig
Posts: 3
Joined: 2012-11-06 13:11:24
spamtest: JA

Re: Vad var det vi såg?

Post by zmutzig »

Hmm den varade bara några sekunder, högt upp på himlen, mellan horisonten och "rakt upp"

Jag såg den i några få sekunder, 2-3 på en höft. och den var där när jag tittade upp, så den kan ha funnits där längre.

det är just "novan" som intresserade mig, därför jag itne tror det var en satelit eller liknande.
det såg verkligen ut som om den exlpoderade ut i en stor bred ring (till dubbel storlek) sen bara försvann när ljuset mattades ut efter några tiondelar
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vad var det vi såg?

Post by Timaoes »

Då satsar jag mina pengar på en ovanligt ljusstark meteor. De allra största kan splittras i mindre delar, och ibland har folk till och med hört knallar ifrån explosionerna. Någon nova var det däremot inte. Detta är stjärnor som flammar upp (eller exploderar om det är supernovor) och som alla stjärnor står de stilla på himlen (ja, iallafall så som vi uppfattar dem en kväll ute i mörkret).

/Johan
zmutzig
Posts: 3
Joined: 2012-11-06 13:11:24
spamtest: JA

Re: Vad var det vi såg?

Post by zmutzig »

Tackar Johan för svar :)
Det var som om jag själv tänkt, men ville höra från vetande människor :P
och inte hört om nått sånt förr, så tänkte om man skådat nått specielt fenomen :P

Tusen tack

// Zmutzig
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad var det vi såg?

Post by Hans Bengtsson »

Det låter som en bolid. En mycket ljusstark sådan den 17 januari 2009 kom med på en övervakningsfilm i Skåne:

http://www.youtube.com/watch?v=pX6KXsdGsR0

Möjligen slog delar av meteoroiden (kroppen som orsakade boliden) ned i Danmark, och blev då meteoriter:

http://vilddjur.se/nyheter/meteoriten-h ... a-lolland/

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”