Fokuserare till Skywatcher 250

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Fokuserare till Skywatcher 250

Post by Lekis »

Hej.
Jag har ett Skywatcher 10" Newton. Originalfokuseraren är ganska glapp så länge man inte drar till låsskruven. Jag tänker fotografera med en Canon DSLR och stegmotorstyrning av fokuseraren. Jag har redan stegmotor och styrning och tänkte nu tillverka ett fäste, MEN det känns inte som om originalfokuseraren är tillräckligt bra för detta ändamål. Det är väl därför bäst att bita i det sura äpplet och köpa en annan fokuserare. Är det någon här som har gjort detta på en 10-tummare och kan föreslå en lämplig fokuserare?

Tack på förhand.

/Kåre
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by gunnar »

Hej,
Jag tyckte fokuseraren som Per Sabelström hade satt fast på sitt hembyggda teleskop verkade väldigt stadig, kanske en sådan! Var det inte en från baader planetarium?
Den modellen av fokuserare som du såg på min tub när du hälsade på mig heter moonlight cr-2.

Gunnar
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by Oortcloud »

Hej!

Jag bytte fokuserare på min Skywatcher 10". Min har några år på nacken och den som följde med då var denna typ av modell:

http://www.pulsar-optical.co.uk/prod/sk ... cuser.html

Jag bytte inte till någon värsting modell utan till en sådan som numera ingår i Skywatcher Explorer PDS modeller. En sådan kan du se här:

http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... users.html

Men har du redan en sådan så är ju det inget alternativ. Skall du fota DSLR så kanske "low profile" varianten är lämplig.

Jag fick en bättre (enligt mitt tycke) fokuserare i alla fall även om den som sagt inte är någon värsting fokuserare. MoonLite cr2 kostar väl ungefär dubbelt upp mot Skywatchers "low profile". MoonLite modellerna har jag bara hört gott om. Men smakar det så kostar det.... :green:

Martin
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by gunnar »

Oortcloud wrote:Hej!
http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... users.html
Skall du fota DSLR så kanske "low profile" varianten är lämplig.
Skywatchers "low profile".

Martin
Hej,
Om du är intresserad av Skywatcher lowprofile dual speed focuser till höger i den länken, då har jag exakt en sådan liggandes. Det är originalfokuseraren från min Skywatcher 190MN som jag har plockat bort! Den är tillräckligt lowprofile men Inget vidare att sätta fast kameran i faktiskt, ganska glapp och kameran verkar aldrig hamna likadant mellan gångerna. Innan du köper en sådan får du gärna låna min för att testa med innan Kåre.

Gunnar
freddeg
Posts: 42
Joined: 2007-02-09 08:43:34
Location: Örnsköldsvik

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by freddeg »

Jag har byggt om min 8" Celestrons Newton för att kunna fota i primärfokus med dslr.
För att göra detta skaffade jag en bättre fokuserare, den som satt original var glapp och svårinställd (har aldrig varit riktigt bra).
Jag köpte denna:
http://www.astrosweden.se/astro-crayfor ... re/19016-0 och den tycker jag fungerar bra.
Jag valde mellan den och en lågprofil men till slut föll valet på den högre fokuseraren för att få längre område för fokuseringen.

På de flesta Newtonteleskop når man inte fokus med en dslr med en normalhög fokuserare och så var det också för mig.
Jag var tvungen att flytta fram primärspegeln (jag kapade tuben och flyttade hela spegelcellen) ca 20mm och sedan fungerade det.
Utöver fokuseraren så skaffade jag även en komakorrektor och jag tycker att resultat blev tillräckligt bra för mina ändamål.
Se första testbilden :
http://www.astronet.se/view_image.php?i ... =2&filter=

/Göran
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by Lekis »

Tack så mycket för alla tips.

Jag har kikat på de alternativ som ni har föreslagit. Jag önskar ju få en klar förbättring jämfört med nuvarande lösning när jag ändå måste köpa nytt.
Jag har den äldre typen av Skywatchers fokuserare och den är faktiskt riktigt rapplig...

Tack för erbjudandet om att låna din avlagda lågprofilare Gunnar. Jag litar dock på det du säger och då verkar det ju inte vara en tillräckligt bra lösning för mig heller :D .

Eftersom jag vill undvika att bygga om teleskopet mer än nödvändigt så verkar det enda alternativet vara en fokuserare med låg profil. Man får väl använda förlängare vid visuell obs för att nå fokus då antar jag. Men jag tror att det är att föredra för min del. Lutar just nu åt att det blir en Baader Steeltrack 2" med lämplig komakorrektor. Kostar lite mer men ofta har man ju igen det i långa loppet.

Återigen, tack för era råd och tips :good:

Hälsn Kåre
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by gunnar »

Kåre! Kolla att baader steltrack är tillräckligt låg bara. Det är inte så säkert!
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by Lekis »

Hur kollar jag om den är tillräckligt låg?
Kan jag göra det utan ett praktiskt prov?
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by gunnar »

Prova först att sätta fast kameran på nuvarande fokuseraren och se om du kan nå fokus. Om det går så vet du hur hög fokuseraren kan få vara.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by gunnar »

gunnar wrote:Prova först att sätta fast kameran på nuvarande fokuseraren och se om du kan nå fokus. Om det går så vet du hur hög fokuseraren kan få vara.
Du kan testa detta i dagsljus mot avlägset motiv, då lättare att se än på natten.

Gunnar
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Fokuserare till Skywatcher 250

Post by Lekis »

Tack för tipsen Gunnar :good:

/Kåre

Return to “Övrigt”