Jupiter - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 120 sek/10 fps
Fotograf: Johan L
Teleskop: Celestron 8se
Kamera: Celestron Neximage
Kommentar: Nytt försök på Jupiter. Höjd ca 35 grader. Ganska stabil luft men väldigt hög luftfuktighet. 800 bilder stackade. Jag upplever att jag tappar mycket detaljer pga mycket brus från kameran, men är ganska nöjd ändå.

//Mvh Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Jupiter - Johan L

Post by Lazze »

Jag tycker det är en väldigt bra bild på Jupiter och med en Neximagekamera.
Använder du någon barlow till SCT:n?

/Lasse
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Lazze wrote:Jag tycker det är en väldigt bra bild på Jupiter och med en Neximagekamera.
Använder du någon barlow till SCT:n?

/Lasse
Tackar! Jag använde en 2.5x APO-barlow till denna bild. Provade även med en 3x barlow men då blev jupiter så pass ljussvag att jag fick maxa gain samt ta hjälp av lite gamma för att få en korrekt exponering vilket inte blev bra. Har tänkt att investera i en TIS-kamera framöver.

//Mvh Johan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Jupiter - Johan L

Post by Robert »

Roktig fin bild du har fått till. Prisvärd bild med den kameran :)
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Robert wrote:Roktig fin bild du har fått till. Prisvärd bild med den kameran :)
Tack så mycket! Ja en ny kamera står högt upp på listan. Samt en ekvatoriell montering skulle va fint också. Men nexstar se-montering är ju så smidig :)

//Mvh Johan
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Justeraade lite nivåer efter histogramet och även grejat lite med kontrasten. Tycker att det blev bättre. Vad tycker ni?

//Mvh Johan
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Johan L

Post by Oortcloud »

Johan wrote:Justeraade lite nivåer efter histogramet och även grejat lite med kontrasten. Tycker att det blev bättre. Vad tycker ni?

//Mvh Johan
Den ser bättre ut nu enligt mitt tycke. Vi får väl se om du kan använda din 3x barlow när Jupiter står oss närmare och högre senare i år. Blir den för ljussvag om du ökar på FPS?

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Johan L

Post by Peter R »

Hej Johan,
Jag tycker också den ser bättre ut nu. Det finns dock några saker som jag tycker kan förbättras ytterligare och det är dels att den känns lite för blå.
Det andra är att Jupiter brukar ha en skarp ytterkant och en lite mjukare beroende på fasen som planeten befinner sig i.
I din bild försvinner mycket av ytterkonturerna in i skuggan. Om du lättar en aning på skuggorna, eventuellt genom att minska kontrasten så kommer kanterna fram bättre.
Då kommer också en del av bruset att synas mindre.

/*Peter R
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Oortcloud wrote:
Den ser bättre ut nu enligt mitt tycke. Vi får väl se om du kan använda din 3x barlow när Jupiter står oss närmare och högre senare i år. Blir den för ljussvag om du ökar på FPS?

Martin
Tack för svar. Nejdå jag har valt att köra max 10 fps för vad jag har förstått så komprimerar denna kameran bilderna annars. Jag gissar att chipet inte är tillräckligt ljuskänsligt för att köra en 3x barlow. Trots att jag maxade gain och körde en slutartid på 1/15 sek så gick det inte att få ett riktigt bra histogram. Men det kanske fungerar som du sa lite längre fram.

//Mvh Johan
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Peter R wrote:Hej Johan,
Jag tycker också den ser bättre ut nu. Det finns dock några saker som jag tycker kan förbättras ytterligare och det är dels att den känns lite för blå.
Det andra är att Jupiter brukar ha en skarp ytterkant och en lite mjukare beroende på fasen som planeten befinner sig i.
I din bild försvinner mycket av ytterkonturerna in i skuggan. Om du lättar en aning på skuggorna, eventuellt genom att minska kontrasten så kommer kanterna fram bättre.
Då kommer också en del av bruset att synas mindre.

/*Peter R
Tack för svar. Har gjort om bilden lite och justerat färgerna på ett annat sätt och inte mättat dem, samt minskat kontrasten lite. Jag tycker det är svårt med färgerna. Svårt att se vilka färger som blir rätt och ser naturliga ut liksom.

Image

//Mvh Johan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Johan L

Post by Peter R »

Tack för svar. Har gjort om bilden lite och justerat färgerna på ett annat sätt och inte mättat dem, samt minskat kontrasten lite. Jag tycker det är svårt med färgerna. Svårt att se vilka färger som blir rätt och ser naturliga ut liksom.
Jag ser också att du nu har vänt bilden rätt höger-vänster.
Det är naturligtvis svårt att få färgerna rätt balanserade. Du kan alltid inspireras av de många bidragen på ALPO Japan http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/indexE.htm .
En hel del är riktigt snygga och det kommer upp nya bidrag varje dag.
Jag hittade en bild som är fotograferad ungefär ett varv innan din http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/kk12/j121005h1.jpg .

/*Peter R
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Peter R wrote:
Jag ser också att du nu har vänt bilden rätt höger-vänster.
Det är naturligtvis svårt att få färgerna rätt balanserade. Du kan alltid inspireras av de många bidragen på ALPO Japan http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/indexE.htm .
En hel del är riktigt snygga och det kommer upp nya bidrag varje dag.
Jag hittade en bild som är fotograferad ungefär ett varv innan din http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/kk12/j121005h1.jpg .

/*Peter R
Tack för tipset. Finns många fina bilder där. Jag brukar ställa färgerna var för sig efter histogramet så att alla färger får samma dynamiska bredd så att säga och sen finjustera lite. Men jag behöver nog öva mer =)

//Mvh Johan

Return to “Bilder”