Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by nilsolof »

Freddan wrote:Min dåvarande kollimering som var gjord med filmburk visade sig vara ganska "fel" eftersom lasern missade centrummarkeringen på primären med ca 2 cm. Justerade sekundären tills den var perfekt och bytte tillbaks till filmburken. Då är reflektionen av primären inte alls centrerad utan tydligt förskjuten men man ser fortfarande alla tre spegelclipsen. Förstod egentligen inte vad detta berodde på men bestämde mig för "börja om" med sekundären. Jag gjorde följande:

Skruvade ur alla tre kollimeringsskruvarna till sekundären. Sedan skruvade jag in sekundärspegeln ända in i botten på sekundärhållaren så att den låg platt emot.

Därefter skruvade jag tillbaks de tre kollimeringsskruvarna mot sekundären för att få ett utgångsläge. Nu skruvade jag ut sekundären igen, mot primärspegeln, för att få den centrerad i fokuseraren. När den såg ut att vara i rätt läge så tog jag första kollimeringsskruven och skruvade den mot sekundären samtidigt som jag räknade varv på skruven. 6,5 varv blev det.
Med ett bra siktrör blir det enklare, men det ska gå ändå. Så här tror jag det blir enklare och begripligare:
Börja med lasern och vinkla sekundären så att strålen hamnar på primärens mittfläck. Nu ligger primären centrerad i fokuserarens siktlinje (närmast definitionsmässigt) och sekundären ligger korrekt vinklad. Kolla med filmburken att primären syns centrerad i sekundären (en bit vitt papper bakom sekundären hjälper). Förmodligen gör den det inte - och det betyder att sekundären måste flyttas. Ner eller ut ur tuben, åt sidan? Flytta med mittskruven/bulten ungefär som du beskriver, sen får du justera om vinklingen med lasern och kolla centreringen tills den stämmer. Ligger sekundären lite åt sidan kan du pröva att luta den med ställskruvarna så att den hamnar mitt i, sen rotera den med ledning av lasern. Det behövs förmodligen bara en gnutta, och sekundären ska fortfarande se cirkelrund ut. Men gången skall vara: först vinkla med lasern, sen kolla med siktrör eller filmburk, flytta sekundären om det behövs och repetera tills du är nöjd.
Det låter krångligt men har du väl fått rätt på denna del behöver du knappast göra om den, även om du kan behöva finjustera vinkeln med lasern.

Därefter är det dags för primären.
När jag var nöjd så började jag kollimera med filmburken igen. Centrerade reflektionen av primärspegeln i sekundären lite snabbt, men för att göra detta krävdes en liten extra vridning på sekundären. När det var gjort gick jag vidare med laserkollimering och den här gången var det inte lika stor skillnad mellan filmburk och laser. Gjorde hela kollimeringen inklusive primären och efteråt tittade jag ner i fokuseraren och ser att nu är primären nästan perfekt centrerad. Lite, lite off är den faktiskt, men vet inte om det har så stor betydelse?

Så jag tror, Oortcloud, att det var detta du gjorde när du fixade din kollimering. Du grejade och fixade och kollimerade tills du fick sekundären att sitta plant. Antagligen hade den varit överdrivet tiltad, som även min verkade vara.
Min egen begränsade tankeförmåga leder mig till den slutsatsen, men jag vill gärna höra andras tankar kring detta.
Om primären, dvs egentligen sekundären, ligger en eller annan millimeter snett lär du inte märka det. Vanligen är sekundärer dimensionerade så att den del av synfältet som belyses från hela primären är lite mindre än synfältet hos ett vidvinkligt lågförstorande okular, och man förlorar lite ljus perifert i synfältet. Detta är acceptabelt i praktiken, och ligger detta fullt belysta område en eller annan mm fel märker man det svårligen.

Här fick du mina tankar - hoppas de kan leda till att processen blir inte bara enklare och snabbare
utan också begripligare.

Nils Olof
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Robin Andersson »

Kul att läsa det ni skriver. Skall återkomma själv med egna tankar/åsikter om cirka 10 dagar, då har jag min första kollimerare i hand.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Freddan »

Tack Nils Olof! Jag är väldigt tacksam att höra dina tankar kring detta. Det förenklar mycket för mig och säkert för många andra också.

Jag ska gå igenom kollimeringen av sekundären några extra gånger och få det helt perfekt. Känns bra att veta att allting är 100%.
Jag ska också skaffa ett siktrör i framtiden för att få ännu bättre precision på detta.



Igår kväll var helt okej väder så jag fick ett par timmar med teleskopet ute i trädgården. Började passet med att kollimera med Howie Glattern. Jag tror inte ens det tog 2 minuter från att jag stoppade i lasern och började justera sekundären till jag släppte på spännskruvarna i fokuseraren och tog ur TuBlugen.
Ett test på Polstjärnan i 380x förstoring visade något dallriga men absolut koncentriska diffraktionsringar. Kollimeringen var, så vitt jag kunde se, mitt i prick! Jag testade att skruva på kollimeringsskruvarna till primären för att se vilken skillnad det skulle göra på diffraktionsringarna. Det var intressant och lärorikt. Men jag tror precisionen skulle gå att få ännu högre med bättre seeing och med lite mer förstoring.

Det var väldigt glädjande att se att Howie Glattern gjorde ett så bra jobb, inte för att jag trodde annat, men det var skönt att få se det i verkligheten. Tummen upp!


Robin:
Vilken kollimerare valde du?
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Robin Andersson »

Freddan wrote: Robin:
Vilken kollimerare valde du?
Det blev denna:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... 7CvtidIUzw

Även här

http://www.telescope.bg/pdf/lasercolli.pdf

Kanske ingen värstingpryl men skall bli kul att testa i alla fall. Det var Hans på TS som rekommenderade denna efter en diskussion om Hotech-lasern bland annat.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Lars L »

Från sjuksängen
Har du ett teleskop med f-tal 4, och transporterar det ofta, begriper inte jag hur man får det
välkollimerat - oavsett vad man använder! Utan att göra någon form av "stjärntest"?

Mvh Lars L

P.S. Vilka fina bilder som ligger på sidan :D .
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by nilsolof »

Lars L wrote:Från sjuksängen
Har du ett teleskop med f-tal 4, och transporterar det ofta, begriper inte jag hur man får det
välkollimerat - oavsett vad man använder! Utan att göra någon form av "stjärntest"?

Mvh Lars L

P.S. Vilka fina bilder som ligger på sidan :D .

Tja, man får förstås kollimera efter varje transport, det borde vara självklart - men det kanske du inte menade. Åtminstone primären (och det är bara dennas kollimering som går att stjärntesta). Men beträffande stjärntest ser jag det som en fråga om precision. Stjärntestet kan i princip bara verifiera (eller inte) att mittmarkeringen sitter i spegelns faktiska optiska centrum. Jag har länge väntat på att någon någonstans skulle hitta och berätta om en spegel med optiskt centrum signifikant från geometriska mitten (det går att göra avsiktligt förstås) utan resultat - däremot sägs att fabrikantens mittmarkeringar kan hamna lite på måfå, och det är god ide att kolla. Men vet man att mittmarkören sitter rätt så flyttar sig knappast optiskt centrum, och det är fasligt mycket enklare och exaktare att kollimera med verktyg efter mittmarkeringen - i synnerhet om seeingen är mindre än perfekt (fast då spelar det mindre roll kan man kanske tycka).

Låt mig tillönska god bättring,

Nils Olof
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Oortcloud »

Freddan wrote:
Så jag tror, Oortcloud, att det var detta du gjorde när du fixade din kollimering. Du grejade och fixade och kollimerade tills du fick sekundären att sitta plant. Antagligen hade den varit överdrivet tiltad, som även min verkade vara.
Min egen begränsade tankeförmåga leder mig till den slutsatsen, men jag vill gärna höra andras tankar kring detta.
Hej!

Ja så kan det vara. När man gjort om och fel ett par tre ggr så börjar man bli desperat. Att räkna varv på kollimerings skruvarna är ett bra tips. Liknande tips kan fås från denna video från astronomyshed samt lite andra bra saker. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... UE8fxqH3Qc
Att stoppa dit en bricka av rätt storlek har jag provat och det fungerar bra.
Freddan wrote: Jag ska också skaffa ett siktrör i framtiden för att få ännu bättre precision på detta.
Jag med! Någon som har något tips på var man hittar ett lämpligt?

Martin
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Timaoes »

Jag köpte ett cheshire-okular här: http://www.firstlightoptics.com/collima ... piece.html. Det funkade utmärkt på min lilla dob (10"), men på den stora (16") funkade det inte alls. Röret var helt enkelt för långt för att jag skulle kunna se hela primärspegeln i sikthålet. Lite surt med tanke på att det var den stora den var avsedd för. Jag löste dock problemet handgripligt genom att såga av några centimeter från rörets framände. Därmed förlorade jag förstås hårkorset som sitter i framkant och förvandlade i praktiken cheshire-okularet till ett vanligt siktrör. Men nu är det en baggis att centrera sekundären under fokuseraren.

/Johan
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by nilsolof »

Oortcloud wrote:
Är det någon som har provat en "Farpoint Autocollimator" ? Verkar ej säljas i Sverige. Kolla på
http://modernastronomy.com/accessories. ... ollimation

och på recensionen från Astronomy Shed.

Martin
Jag har inte själv (och använder inte rutinmässigt autokollimator) men jag har mailvänner som har, och som har tyckt till (den som vill kan leta på Cloudy nights för en del kommentarer). Vederbörandes intressen är åtminstone inte ekonomiska.

Guldstandarden är Catseye - mycket kommenterad, men utan något klagomål på kvaliteten någonsin hittills.
Sen konkurrenter vad jag vet: Astrosystems, Farpoint, JSP - i ungefär den ordningen. Ett krav är att man ska kunna vrida ACn i fokuseraren utan att reflektionerna flyttar sig nämnvärt - recensionsexemplaret av farpoint var inte tillräckligt bra här. Ett annat problem tycks vara att hålet i spegelbeläggningen är större än kikhålet - vilket kan göra att reflexerna helt försvinner innan kollimeringen är "framme".

Dion med videon från Astronomyshed (han har gjort massor) imponerar inte riktigt på mig.

Catseye-ACn är dyrare (jag har inte kollat priserna närmre) men har ett par viktiga poänger som saknas hos konkurrenterna: "hotspot", den radiaksymbolliknande mittfläcken (sätts dit med medföljande mall - viktigt att den hamnar rätt. Den går att köpa separat, och ger bättre precision vid avläsningen. Farpoint kommer också med mall, men med den "gamla" triangulära mittfläcken) och minst lika viktigt det lilla extra kikhålet (modell XLK) där reflexerna inte försvinner på slutet som i det ordinarie hålet. Konkurrenternas bruxanvisningar lär inte heller vara toppen, men där kan man gå till Catseyes hemsida och hitta bättre.

Sen vet jag inte tillgängligheten här i Sverige generellt, men betr Catseye ger tillverkaren (Jim Fly) inte vad jag vet återförsäljarrabatt, vilket gör det svårt att ta hem hans prylar för försäljning.

Nils Olof