Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Precis som GS Cyg visat sig vara en mira med tydlig platå under stigningen, så undrar jag om inte detta gäller även för V750 Cyg. Den nuvarande magnituden kring 14.6 har den hållit ett tag, och det verkar lite väl ljussvagt för att vara ett maximum. Vi får se.

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Re: V673 Cyg

Post by wilt »

ThomasK wrote:
The attachment V673Cyg.jpg is no longer available
Vet inte om ni lagt märke till det men V673 Cyg, en av de bortglömda, verkar ligga väldigt nära en annan stjärna. I den här bilden från BRT syns den som ett streck med två kärnor. Jag kollade på en DSS-bild över området och där ser man tydligare att det är två stjärnor. De ligger för tätt för att separeras på mina bilder, så det rapporterade värdet för V673 Cyg blir den kombinerade magnituden för båda komponenterna. Det borde innebära att vi får ett platt minimum för den.
På min senaste bild av V673 Cyg är de bägge komponenterna separerade och det går att lägga aperturen så att den i princip bara inkluderar den ena av de två. Det bygger bland annat på att göra aperturen så liten så att den utesluter den andra stjärnan. I det här fallet blir aperturen då 3 pixlar.

Då uppstår två problem:

1. Vilken av komponenterna är V673? Efter att ha kollat upp stjärnans data i Simbad tolkar jag det som att det är den komponent som ligger åt NSV 13904 till. Se bifogad bild.

2. Om man gör aperturen så pass liten så att man enbart mäter V673 Cyg blir den egentligen för liten för jämförelsestjärnorna; de har FWHM på omkring 2.5 pixlar och jag har lärt mig att man bör mäta på 1.5-2 gånger FWHM. Därmed riskerar man att få ett fel i mätningen av jämförelsestjärnorna, eftersom man inte mäter på hela deras yta.

Vad göra?

Vad jag vet kan man inte använda olika aperturstorlekar för olika objekt i samma bild i Vphot.

Edit: måhända är det ett akademiskt problem. V673 Cyg är så svag att på den här bilden (3 min exponering med BRT) har den en SNR på 15, vilket i sig ger en osäkerhet. Det går att mäta, men man får inte så hög precision på en så svag exponering.

/Gustav
V673.png
V673.png (57.81 KiB) Viewed 4243 times
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Spännande!

I och med att de två stjärnorna så tydligt kan separeras när V673 Cyg är ljussvag, så tycker jag att obsarna i SVO alltid ska avse just miran, inte V673 + komponent. Annars är risken att man får flatbottnade kurvor som inte motsvarar den verkliga variationen.

Mitt förslag är att vi först försöker fastställa vilken av de två som är miran, och att sedan komponentens magnitud mäts. I de fall obsarna omfattar båda komponenterna tillsammans, så kan man med vanlig magnitudsubtraktion mäta mirans magnitud. När miran ligger nära max torde komponentens bidrag vara närmast försumbart men det är ju inte fel att ta hänsyn till komponenten även då.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Du har fått fin skärpa på den bilden. Jag kollade på mina bilder av V673, men ingen hade så tydlig separation av komponenterna att separat mätning kändes pålitlig. Om man minskar aperturradien till under FWHM-värdet orsakar nog det också en stor osäkerhet. Det verkar som att svaga stjärnor blir än svagare medan starka inte påverkas lika mycket (vilket det är som är rätt kan man undra...). Iaf tror jag man ska hålla apperturradien större än där den svarta kurvan planar ut i diagrammet "Effect of Signal Circle Radius" i VPHOT. Lyckas du med det på din bild blir det ett intressant resultat.

Hittade ingen magnituduppgift om den andra komponenten i Nomad eller CMC-14, kunde ju vara intressant att veta.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Jag mätte på en så stor apertur jag kunde utan att den täta grannstjärnan kontaminerade mätningen. Det blev 3 pixlar. FWHM på jämförelsestjärnorna är 2.5, så jag är åtminstone en bit över FWHM med min apertur, även om den är mindre än det värde jag normalt hade använt i ett sådant här fall, 1.5 eller 2 x FWHM, dvs 4 eller 5 pixlar.

Jag har testat med ett par olika check-stars, 12.9 och 14.3 heter de i sekvensen, och de gav bägge två bra värden, inom en hundradedels magnitud faktiskt, vilket gör att jag vågar rapportera in observationen. 16.43 fick jag det hela till. Men eftersom SNR är så pass lågt som omkring 15 bör man förstås ta mätningen med en nypa salt. Men jag lyckade ändå undvika kontamination från grannstjärnan.

Grannstjärnan, förresten, mättes till V=16.24.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

ThomasK

Post by ThomasK »

Snyggt! Ska bli spännande att se om det går att göra fler såna mätningar, eller hur kurvan blir under minimat, om vi kan följa den. Ska se om det går att få fram nåt bra resultat om man subtraherar 16.24 från de befintliga mätningarna med sammanlagd magnitud.
Thomas Karlsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Gustav, kan du se vad du får för sammanlagd magnitud? Om man slår ihop 16.427 och 16.24 blir det 15.58, men det är ca 0.3 ljusare än min mätning på 15.886 för några dagar sedan.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Vidgar jag aperturen till 5 pixlar och ändrar centreringen lite så ser det ut såhär:
V673dubbel.png
V673dubbel.png (57.95 KiB) Viewed 4192 times
Vid mätning på bägge stjärnorna sammanlagt får jag V=15.68. Kontrollstjärnan, som skall vara 14.27, mäts till 14.25.

/Gustav

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Konsultera gärna DSS Plate Finder, välj t.ex. 3 bågminuters sida:

http://stdatu.stsci.edu/cgi-bin/dss_plate_finder

Det finns rätt många bilder av området där. Den sydligaste av en rad av tre stjärnor tycks vara miran. Å andra sidan blir jag lite konfunderad när jag tittar på bilden från 5 september 1953, på den får jag närmast intrycket av att mittenstjärnan är miran ...

Hinner inte titta närmare just nu, men kolla gärna.

Edit:
Det är snarast bilden från 29 sep 1992 som ger ett avvikande intryck. På övriga bilder tycks mittenstjärnan vara miran men på just den bilden ger den sydligaste av de tre ett sådant intryck! Mystiskt. Men jag kollar bara i mobilen just nu och det blir då lite osäkert förstås.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

wilt wrote: Vid mätning på bägge stjärnorna sammanlagt får jag V=15.68. Kontrollstjärnan, som skall vara 14.27, mäts till 14.25.

/Gustav
Attans, mitt emellan den sammanlagda magnituden från din första mätning och min. Fast dina två resultat var ju lite närmare varann. Vi får fortsätta att följa den och se vad vi kan klämma ut ur bilderna.

Jag tror Gustav har identifierat den korrekt. GCVS-koordinaterna stämmer exakt i Aladin med den som ligger närmast NSV 13904. I bilderna vi infogat i inlägget är norr neråt.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Ja, Gustavs identifikation är korrekt. Den tvetydighet jag tyckte mig se på DSS-bilderna försvann när jag studerat bilderna lite mera i lugn och ro.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Nikolaev publicerade 1988 nya element för V673 Cyg:
Max = 2 445 562 + 327 E
De maxima som Nikolaev anger är:
2 444 246
2 444 900
2 445 562
2 445 875

Ovanstående data hittar man på nätet, i den ryska tidskriften Variable Stars, vol 22, no 5, p. 781-783, 1988. Men GCVS (som ju ändå har nära koppling till tidskriften) har kvar äldre data.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Tackar för uppgiften om V673. Jag samlar på maxima för våra 50 miror när jag stöter på såna uppgifter, men denna hade jag missat. Har plöjt igenom äldre volumer av PZ. Det kan bli bra bakgrundsfakta för att sätta in våra observationer i ett historiskt sammanhang.

T.ex. har jag hittat uppgifter om.
YY Aur: PZ, 1951, vol 8, p 351
DU Aur: PZ, 1951, vol 8, p 351
UZ Cam: PZ, 1951, vol 8, p 21
V462 Cyg: JAVSO, 1987, vol 16, p 95
AU Gem: PZ, 1957, vol 12, p 33
WX Her: AN, 1943, vol 273, p 196
BI Her: AN, 1935, vol 256, p 313
TU Lac: AN, 1938, vol 267, p 61
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Förslag: vi sätter upp en sida där vi kan lägga in litteraturreferenser till "de 50". Vore bra om vi kunde ha ett centralt ställe där vi lägger in sånt; som det är nu hamnar de på lite olika håll. Kan man bygga det på SVO? En bibliografisida med referenser för stjärnorna i programmet, som man kan skriva på om man är inloggad i SVO.

Tror det skulle gynna projektet. Vi är ju åtminstone tre personer här som gillar att klicka runt i gamla årgångar av Astronomische Nachricten och andra kioskvältare.

/Gustav

ThomasK

Post by ThomasK »

Bra idé. Det finns ju faktiskt redan möjlighet att koppla länkar till stjärnor i SVO. "Stjärnor & Stjärnbilder -> Koppla länkar till stjärnor". Jag tror både du och Hans har den behörighet som krävs för att göra det. Jag har nu lagt in de jag hade i inlägget ovan, samt Hans uppgift om V673. Länkarna syns sedan på detaljsidan för stjärnan.
Thomas Karlsson