Jupiter - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/20 sek 30fps
Fotograf: Johan L
Teleskop: Celestron 8se
Kamera: Celestron Neximage
Kommentar: En av mina första bilder på Jupiter. Tyvärr så blev bildskalan löjligt liten, men har testat att köra f/25 med denna neximage kamera och då måste jag använda så mycket gain att bilden blir alldelles för brusig och inga detaljer kommer fram. Hade fått imma på korrektor-linsen också vilket inte hjälpte till. //Mvh Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Johan L

Post by magnahrl »

Bilden är liten & jag är ingen astrofotoexpert, men jag gillar bilden. -kanske pga det påminner mkt av vad jag kan se i mina teleskop visuellt. Fortsätt, så tillhör du inom överskådlig tid de "stora grabbarna" R. Utas & co.
Vänligen,
Magnus
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Jupiter - Johan L

Post by bjorne »

Instämmer helt med "magnahrl" , jag gillar den jag med.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Tackar för det! Ska prova f/20 och se om den här kameran kanske "pallar" det, men i nuläget har jag ingen 2x barlow. Problemet är ju som sagt att när jag försökt köra med en 2,5x barlow, så blir bilden så pass mycket ljussvagare att jag måste ställa upp gain nästan i max för att få en okej exponering. Detta resulterar i att det blir väldigt mycket brus i bilden och knappt några detaljer syns. Brusreducering verkar inte vara denna kameras starka sida, men jag har mest tänkt att använda den nu när man är nybörjare så att säga.

Har sett att många använder sig av TIS-kamerorna. Antar att man kan förvänta sig ett betydligt ljuskänsligare chip och bättre brusreducering hos dessa än hos min neximage? Eller är skillnaden inte så stor kanske?

//Mvh Johan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Johan L

Post by Peter R »

Det är en bra bild och ännu mer om det är en av dina första Jupiter.
Hur många bilder har du använt i stacken?
Vad du alltid kan göra är att dra upp den 200 - 300 % i storlek. Naturligtvis får du inte fram flera detaljer men de som finns där blir lättare att se och jag tycker inte alls att det blir tokigt.
Jupiter kommer att växa med 20% och bli en aning ljusare under hösten.


/*Peter R
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Johan L

Post by Oortcloud »

Grattis till en fin första bild på Jupiter. F/25 kräver rätt så bra förhållanden överhuvudtaget. Altitud är a och o. Med F/20 borde det bli bra om du är med då Jupiter står högt på himmelen. Testa dig fram för man får fram mycket mer detaljer än man tror under bildbehandlingen.

Välkommen till planetdjungeln!

Martin
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Peter R wrote:Det är en bra bild och ännu mer om det är en av dina första Jupiter.
Hur många bilder har du använt i stacken?
Vad du alltid kan göra är att dra upp den 200 - 300 % i storlek. Naturligtvis får du inte fram flera detaljer men de som finns där blir lättare att se och jag tycker inte alls att det blir tokigt.
Jupiter kommer att växa med 20% och bli en aning ljusare under hösten.


/*Peter R
Tackar! Har använt runt 1000 bilder stackade i registax. Ska prova att dra upp den ca 2-3 gånger i storlek och se hur det blir.

//Mvh Johan
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Oortcloud wrote:Grattis till en fin första bild på Jupiter. F/25 kräver rätt så bra förhållanden överhuvudtaget. Altitud är a och o. Med F/20 borde det bli bra om du är med då Jupiter står högt på himmelen. Testa dig fram för man får fram mycket mer detaljer än man tror under bildbehandlingen.

Välkommen till planetdjungeln!

Martin
Tack! Ja jag märkte att med en 2,5x barlow så vart det som sagt inte bra. Får ta och införskaffa en 2x barlow så kommer jag ner i f/20, känns som lite mycket också för denna kamera men man kan ju alltid prova.

//Mvh Johan

Return to “Bilder”