Närkontakt med djurvärlden
-
Närkontakt med djurvärlden
De flesta av oss har säkert haft några möten med djur medan vi observerat himlen. Jag var med om en smärre naturupplevelse och närkontakt med djurvärlden alldeles nyss när jag skulle kolla ifall några stjärnor var synliga härifrån Virsbo. Jag stod vid äppelträdet på gården när jag hör ett slags grymtande ljud nära mig. Trodde först att det var en igelkott. Döm om min förvåning när jag ser en grävling som grävt fem gropar i gräsmattan! Medan den letar efter daggmask ser den inte alls mig stående bara några meter ifrån. Grävlingar har dålig syn så den fortsätter böka på gården. Jag följer sakta efter den i flera minuter innan den stannar upp, vädrar i luften, märker mig och försöker springa ut från gården men vi har ett staket som hindrar den. På något sätt lyckas grävlingen rymma genom (under?) staketet och flyr sin kos. Häftigt! De enda grävlingar jag sett tidigare har legat överkörda vid vägkanten.
I midsomras såg jag en vacker hackspett i tallen bara två meter ifrån mig. Jag var inomhus med balkongdörren öppen så den såg inte mig. Sedan ska vi inte tala om rådjuren som kommer till gården och äter äpplen. Ett par gånger har jag på natten, när jag obsat stjärnor, skrämt upp rådjur bara några meter ifrån mig. Harar och rävar har jag också sett springa utanför gården. Fladdermöss brukar jag skymta flyga ovanför mig mot natthimlen som bakgrund, speciellt i augusti. Tyckte mig se en inatt också. Vilka naturupplevelser har ni haft när ni utövat amatörastronomi?
/Timo K
I midsomras såg jag en vacker hackspett i tallen bara två meter ifrån mig. Jag var inomhus med balkongdörren öppen så den såg inte mig. Sedan ska vi inte tala om rådjuren som kommer till gården och äter äpplen. Ett par gånger har jag på natten, när jag obsat stjärnor, skrämt upp rådjur bara några meter ifrån mig. Harar och rävar har jag också sett springa utanför gården. Fladdermöss brukar jag skymta flyga ovanför mig mot natthimlen som bakgrund, speciellt i augusti. Tyckte mig se en inatt också. Vilka naturupplevelser har ni haft när ni utövat amatörastronomi?
/Timo K
Re: Närkontakt med djurvärlden
Händer ibland att en fladdermus tar ett varv runt teleskopet i AAK's observatorium.
Ett småfågelpar brukar bygga bo i väggen till observatoriet och rullar man av taket på sommaren/hösten brukar boet trilla ner på golvet...
För flera år sedan då jag gick ner från observatoriet en mörk kväll. Det var becksvart då det hade blivit mulet. På väg mot bilen trevandes genom mörkret genom skogen så får jag plötsligt se ett rådjur stående 1 meter framför mig. Vet inte vem som blev räddast men vi sprang fort åt varsitt håll.
Ett småfågelpar brukar bygga bo i väggen till observatoriet och rullar man av taket på sommaren/hösten brukar boet trilla ner på golvet...
För flera år sedan då jag gick ner från observatoriet en mörk kväll. Det var becksvart då det hade blivit mulet. På väg mot bilen trevandes genom mörkret genom skogen så får jag plötsligt se ett rådjur stående 1 meter framför mig. Vet inte vem som blev räddast men vi sprang fort åt varsitt håll.
- mikaelanderlund
Hej!
Eftersom jag bor mitt i Malmö så måste jag normalt ta mig österut för att nå mörkret. Mina mörka obsplatser ligger ganska nära skogsområde med ett enastående djurliv. Skogen vaknar verkligen till om natten. Skräckslagen har jag blivit en gång när en flock vildsvin grymtande och i vild galopp passerade nära intill mig och mitt teleskop. Det tog minst en timme innan min adrenalinhalt var nere på normala nivåer
. En gång hade jag en uggla som envist dök mot mig under en halvtimmes tid. Ganska obehagligt att se den ljudlösa skuggan närma sig men samtidigt också mystiskt vackert. Nu senast när jag observerade messier 6 och stjärnhoppar i ormbäraren sjöng näktergalen och grodorna runt mig i en fantastisk kör. Detta tillsammans med stjärnhimlen ger en helhetsupplevelse som heter duga. Stjärnorna och vintergatan tillsammans med skogens alla ljud är för mig astronomi på hög nivå
Mikael
Eftersom jag bor mitt i Malmö så måste jag normalt ta mig österut för att nå mörkret. Mina mörka obsplatser ligger ganska nära skogsområde med ett enastående djurliv. Skogen vaknar verkligen till om natten. Skräckslagen har jag blivit en gång när en flock vildsvin grymtande och i vild galopp passerade nära intill mig och mitt teleskop. Det tog minst en timme innan min adrenalinhalt var nere på normala nivåer

Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
20 år tillbaka,mikaelanderlund wrote:Hej!
Eftersom jag bor mitt i Malmö så måste jag normalt ta mig österut för att nå mörkret. Mina mörka obsplatser ligger ganska nära skogsområde med ett enastående djurliv. Skogen vaknar verkligen till om natten. Skräckslagen har jag blivit en gång när en flock vildsvin grymtande och i vild galopp passerade nära intill mig och mitt teleskop. Det tog minst en timme innan min adrenalinhalt var nere på normala nivåer. En gång hade jag en uggla som envist dök mot mig under en halvtimmes tid. Ganska obehagligt att se den ljudlösa skuggan närma sig men samtidigt också mystiskt vackert. Nu senast när jag observerade messier 6 och stjärnhoppar i ormbäraren sjöng näktergalen och grodorna runt mig i en fantastisk kör. Detta tillsammans med stjärnhimlen ger en helhetsupplevelse som heter duga. Stjärnorna och vintergatan tillsammans med skogens alla ljud är för mig astronomi på hög nivå
![]()
Mikael
Hädelse som jag kommer att minnas.
GRÄVLING som nästan gick rakt mot teleskopet där jag stod var obehagligt innan jag såg vad det var.
Hej
Alldeles nyss sprang något mårddjur förbi obset, mycket fåglar finns annars här, ett par tranor står och väsnas här ibland på morgonen, om ingen är här kan kanadagässen komma i stora flockar och göra sina behov på gräsmattan vilket inte är trevligt
Ett möte jag nog vill slippa i mörkret är naturligtvis med en björn, så det är inte alltid så trevligt när man hör att det brakar i buskarna på natten men det är förmodligen bara rådjur som det finns gott om här.
Anders
Alldeles nyss sprang något mårddjur förbi obset, mycket fåglar finns annars här, ett par tranor står och väsnas här ibland på morgonen, om ingen är här kan kanadagässen komma i stora flockar och göra sina behov på gräsmattan vilket inte är trevligt

Ett möte jag nog vill slippa i mörkret är naturligtvis med en björn, så det är inte alltid så trevligt när man hör att det brakar i buskarna på natten men det är förmodligen bara rådjur som det finns gott om här.
Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
- Repaterion
- spamtest: JA
Har en liten berättelse som utspelade sig en tidig vinter morgon för några år sedan, tror det var 2008.
Skulle till jobbet brukar gå upp vid 04:15 och åka vid 05:00, förutom på vintern då åker jag lite tidigare.
Käkat frukosten och var klar att dra, öppnar ytterdörren... KABRAAAAAK!! där stod det ett rådjur och försökte väll antagligen komma undan kylan det var endå ca -30...
Vet inte vem AV OSS FAN TA CAPS LOCK som blev räddast men själv höll jag på att få med mig ytterdörren in igen
Skulle till jobbet brukar gå upp vid 04:15 och åka vid 05:00, förutom på vintern då åker jag lite tidigare.
Käkat frukosten och var klar att dra, öppnar ytterdörren... KABRAAAAAK!! där stod det ett rådjur och försökte väll antagligen komma undan kylan det var endå ca -30...
Vet inte vem AV OSS FAN TA CAPS LOCK som blev räddast men själv höll jag på att få med mig ytterdörren in igen

Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
Jag observerar från trädgården hemma och här har jag sett Lodjur vilket jag själv tycker är helt fantastiskt!
Jag bifogar en bild från händelsen då jag hade kameran redo, det blir inte så stora och högupplösta bilder på ett par hundra meters håll med 300 mm objektiv, jag hann nästan fota med teleskopet med några sekunders marginal. Jag kan tillägga ett det regnade rätt mycket oxå. Hur som helst så har jag lyckats fotografera ett lodjur i det vilda vilket väldigt få fått tillfälle till, ens att enbart få se ett lodjur utanför djurparkerna är få förunnat.
(Inte ett astronomirelaterat inlägg av mig egentligen, hoppas det går bra ändå nu när det är lågsäsong)
Jag bifogar en bild från händelsen då jag hade kameran redo, det blir inte så stora och högupplösta bilder på ett par hundra meters håll med 300 mm objektiv, jag hann nästan fota med teleskopet med några sekunders marginal. Jag kan tillägga ett det regnade rätt mycket oxå. Hur som helst så har jag lyckats fotografera ett lodjur i det vilda vilket väldigt få fått tillfälle till, ens att enbart få se ett lodjur utanför djurparkerna är få förunnat.
(Inte ett astronomirelaterat inlägg av mig egentligen, hoppas det går bra ändå nu när det är lågsäsong)
- Attachments
-
- Lokatt
- 2_skalad.jpg (233.79 KiB) Viewed 4269 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Du kanske minns uppståndelsen i mediavärlden förra året runt naturfotografen Terje Hellesøs bilder på rovdjur http://feber.se/foto/art/221786/rets_na ... jkade_sin/
Fantastisk upplevelse och bild och det är absolut inte of-topic eftersom det finns en stjärnbild som heter Lodjuret / Lynx http://sv.wikipedia.org/wiki/Lodjuret.
Det närmaste jag har kommit bortsett från Skansen är Lodjursspår runt husknuten en vintermorgon i Eden (utanför Junsele).
/*Peter R

Fantastisk upplevelse och bild och det är absolut inte of-topic eftersom det finns en stjärnbild som heter Lodjuret / Lynx http://sv.wikipedia.org/wiki/Lodjuret.
Det närmaste jag har kommit bortsett från Skansen är Lodjursspår runt husknuten en vintermorgon i Eden (utanför Junsele).
/*Peter R
Tack för kommentaren! Jag kan lägga till att bilden är rejält beskuren då lodjuret bara var en pytte figur i mitten av bilden, därav bildkvalitén och förstås det ihållande regnet.
Jag kan garantera att denna bild är äkta. Däremot det enda som jag någonsin lyckats fotografera. Faktiskt så är detta det fjärde antalet lodjur som jag sett, två gånger vid olika tillfällen här hemma där jag bor och första gången så såg jag två lodjur samtidigt i närheten utav Sandvretens observatorium runt 2006.
Jag kan garantera att denna bild är äkta. Däremot det enda som jag någonsin lyckats fotografera. Faktiskt så är detta det fjärde antalet lodjur som jag sett, två gånger vid olika tillfällen här hemma där jag bor och första gången så såg jag två lodjur samtidigt i närheten utav Sandvretens observatorium runt 2006.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9