Solteleskop-köp i Italien

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Solteleskop-köp i Italien

Post by Grinde »

Hej!


Om det är dåligt väder ett tag fram över så vet ni vem ni ska skylla på, för jag har precis kommit hem från en teleskop köpar-resa till Sardinien / Italien. Med tanke på hur kul det är med astrofoto, och hur bedrövligt ljusa mina jämtländska sommar-nätter är, så blev sol-foto det naturliga steget till att ha nåt att pyssla med under sommarhalvåret. Efter lite letande så kom jag i kontakt med en väldigt trevlig italienare vid namn Alessandro Bianconi som hade en tub i nyskick till salu, då han behövde stålar för att finansiera köp av rejäl Zambuto-optik. Efter lite brevväxlande ang frakt, så var vi överens om att det blir löjligt dyrt att skicka teleskopet med frakt, så jag erbjöd mig helt enkelt att åka ner och hämta tuben, vilket resulterade i att han sänkte priset rejält. Och när jag hittade flyg från skavsta för mig & min flickvän tur och retur inkl 4 dagar hyrbil för runt 1400:-, så var det inte så mkt att tänka på! Och för 101kr så fick jag ta ett extra-säte till teleskopet i kabinen, klart prisvärt.

Hur som helst, här är pjäsen. Coronado SolarMax II 90mm DoubleStack med Baader Steeltrack fokuserare
Klicka på bilden för större version
Image


Han hade en egen takterass ovanpå lägenheten, där hans AP900 stog uppställd året runt, så vi skruvade på tuben och provkörde med en 18mm TeleVue Radian, som visade hela solan (klar fördel med att åka ner istället för att köpa grisen i säcken). Jag blev såld på en sekund, vilken vy! Det här var samma dag som Göran Strand fotade sina fantastiska solbilder, lördagen den 12e maj. Gigantiska proturberanser och en enorm aktiv region som jag sent kommer glömma!
Efter ett tag så plockade han fram sin kamera och frågade om jag ville provfota, självklart! Riktigt bra med lite expert-hjälp vid första försöket, det var lite tjorvigt innan jag fick rätt på reglagen i firecapture för första gången, men efter en stund så var vi igång. Kameran i fråga var en Basler Ace 640 mono + x2barlow, det blev två sekvenser på 5200 frames / 120fps... Bildbehandlingen gjorde jag på laptopen i planet på väg hem till sverige, så här är mina två första sol-bilder i h-alpha!
Ganska stark kontrast att fota i +25°C med shorts & tshirt, istället för liggandes i en snödriva i -25°C

Image
Image



Sen så blev det även lite obsande med hans 14" EdgeHD, fortfarande svårt att smälta det jag såg i okularet, detaljer jag knappt trodde var möjliga! Det blev en fantastisk dag med sol-obsande/fotande genom grymma tuber, som avrundades med en italiensk middag av högsta klass tillsammans med våra respektive och barbesök, tills det var dags att åka hem, trevligare och hjälpsammare människa får man leta efter! Tuben fick åka i kabinen även från Stockholm till Östersund, så det blev utan strul och skavanker hela vägen till kalla Östersund.

Så nu ska jag "bara" bestämma mig för en kamera, hitta en lucka i molnen, och sätta igång med solfotandet!

Mvh Jonas
Attachments
14" EdgeHD
14" EdgeHD
s4.jpg (275.78 KiB) Viewed 2915 times
14" EdgeHD
14" EdgeHD
s3.jpg (518.94 KiB) Viewed 2915 times
Provkörning av tuben
Provkörning av tuben
s5.jpg (785.83 KiB) Viewed 2915 times
Utsikt mot Cagliari från takterassen
Utsikt mot Cagliari från takterassen
s1.jpg (494.42 KiB) Viewed 2915 times
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Teleskop-köp i Italien

Post by Frazze »

Trevligt! Grattis till köpet, verkar vara ett bra teleskop, verkligen fina bilder på solen!
Vilken lycka om man kunde ha en sådan där takterass alltså.

Lycka till med solfotandet, det kommer säkert gå strålande! (haha)
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Teleskop-köp i Italien

Post by Grinde »

Här är förresten några av bilderna han tagit med sin 14" EdgeHD


Image

Image

Image

Vad kan man säga, världsklass!!
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Teleskop-köp i Italien

Post by Grinde »

Frazze wrote:Trevligt! Grattis till köpet, verkar vara ett bra teleskop, verkligen fina bilder på solen!
Vilken lycka om man kunde ha en sådan där takterass alltså.

Lycka till med solfotandet, det kommer säkert gå strålande! (haha)
Tusen tack! Jag blev verkligen imponerad av detaljerna tuben gav, men behandlingen är såklart ett mysterium även om jag är nöjd med mina första bilder. Jag får ännu mer respekt för alla solfotografer nu när jag själv prövat på... Och ang Alessandros takterass, jag blev riktigt sugen på att flytta ner... Kolsvart sommarhimmel, soligt varenda vecka, grym seeing, och för deepsky-foto så tippade Alessandro på runt 120 stjärnklara nätter per år. Snacka om förutsättningar!
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Solteleskop-köp i Italien

Post by skafar65 »

Det bara vattnas i munnen när man läser och ser dessa bilder! Bara att konstatera igen att vi bor i fel land! På alla plan! (nästan). Alla plan då det gäller astronomihobby i varje fall! :) Tänk att sitta där på en ljummen terrass och bara plocka ner dessa fina bilder under molnfri himmel i T-shirt och shorts! Kanske med ett gott glas Amarone vin i handen? Orättvist :(

Då lär vi få se lite grymma Solgrinde bilder nu också framöver!

Mvh //Micke
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Solteleskop-köp i Italien

Post by Cristofer »

Attans vilken bra bild.

Jag brukar lova mig själv att flytta långt söderut varje gång jag tar ut teleskopet vid minus 15-20 grader, och när man måste skotta upp gården, när händerna torkar sönder etc etc. Men det blir aldrig :)
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solteleskop-köp i Italien

Post by gost »

Kul Jonas, och vad avundsjuk jag blir på Alessandro! Vilka förutsättningar. Kan inte minnas sist jag såg en sådan blå himmel här hemma, tycker alltid det ligger en och annan slöja i vägen.

Det skall bli väldigt spännande att se vad din tub kommer att kunna upplösa. Vi får stråla samman så snart som möjligt och försöka krama ur lite närbilder av solen.

Return to “Teleskop allmänt”