NGC4214 - Jörgen Hansson

Bilder från galleriet
Post Reply
HanssonJ
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

NGC4214 - Jörgen Hansson

Post by HanssonJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC4214
Exponering: 9x3 min
Fotograf: Jörgen Hansson
Teleskop: Celestron C8-SGT
Kamera: Canon EOS 400D
Kommentar: NGC 4214 - oregelbunden dvärggalax i galaxhopen "The Canes I Group". Ca 10 milj ljusår härifrån, är väldigt lik Stora Magellanska molnet både till storlek och utseende.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Kvällens pass blev mindre lyckat - hade tänkt få ihop flera NGC-objekt till min NGC-jakt i Jakthundarna. Tyvärr inget flyt med monteringen och guidningen. Men lyckades i alla fall få ihop 27 min på NGC 4214 i galaxhopen Canes I ( http://www.atlasoftheuniverse.com/galgrps/cvni.html). Kul att se den även finns som fodral till Iphone (http://www.zazzle.se/dvarg_galax_ngc_42 ... 6650271247).
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Bengt

Re: NGC4214 - Jörgen Hansson

Post by Bengt »

Hej!
Kul fotoprojekt. Denna galax var en av de mer sällsynta att plåta.
Det är väl de där oflyten som gör man man blir extra glad när allt klaffar.
Äger du Noels plugin till PS hade jag kört horisontal banding noice på din bilder. Så får du bort alla de där horisontella linjerna .
Kanske inte skadar croppa bilden lite också när du har så stor vinjetering som du har.

Bengt
HanssonJ

Post by HanssonJ »

Bengt wrote:Hej!
Kul fotoprojekt. Denna galax var en av de mer sällsynta att plåta.
Det är väl de där oflyten som gör man man blir extra glad när allt klaffar.
Äger du Noels plugin till PS hade jag kört horisontal banding noice på din bilder. Så får du bort alla de där horisontella linjerna .
Kanske inte skadar croppa bilden lite också när du har så stor vinjetering som du har.

Bengt
Tack för kommentarerna - man kan aldrig få för mycket "kritik" när man är nybörjare. Man slipper ju exprimentera fram allting själv.

Har börjat köra igång grävmaskinen idag så förhoppningsvis är observatoriet klart innan hösten. Då försvinner förhoppningsvis mycket av "oflytet".

Har skaffat Noels plugin men inte riktigt haft tid att "leka" med dem än. Först skall tröskeln till PS övervinnas :green: . Samtidigt skall man ju "leka" lite med sin hemsida så den blir presentabel.

Några små korta frågor :
  • - Vinjetteringen blir väl bättre när jag börjar använda flats ?
    - De avlånga stjärnorna i ytterkanterna - har de med SCT-konstruktionen att göra eller är det min guidning som är dålig ?
Canon EOS 400D, 650D
Bengt

Post by Bengt »

Du lär inte få rundare stjärnor med flattbilder i ytterkanten.
Du lär dock få ett bättre belyst synfält så den inte är mörk i ytterområdet med flattbilder

De flesta kör ju med reducerare på din typ av tub ,men är osäker på om du får bättre plant ända ut i kanterna med en sådan på din kamera.
Funderar på om du verkligen har rätt avstånd till chippet. Kör du verkligen med rätt t-adapter till den tuben? Men å andra sidan når du fokus. Märkligt det kan bli så stort fält den har svårt korrigera.Har inte sett det så tydligt innan på andras bilder på den tuben.
edit Aha såg nu att det är inbyggd flattener i reduceraren. Då lär du behöva en sådan.
tex denna . http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... -f6-3.html
Bengt
HanssonJ

Post by HanssonJ »

Bengt wrote:Du lär inte få rundare stjärnor med flattbilder i ytterkanten.
Du lär dock få ett bättre belyst synfält så den inte är mörk i ytterområdet med flattbilder

De flesta kör ju med reducerare på din typ av tub ,men är osäker på om du får bättre plant ända ut i kanterna med en sådan på din kamera.
Funderar på om du verkligen har rätt avstånd till chippet. Kör du verkligen med rätt t-adapter till den tuben? Men å andra sidan når du fokus. Märkligt det kan bli så stort fält den har svårt korrigera.Har inte sett det så tydligt innan på andras bilder på den tuben.
edit Aha såg nu att det är inbyggd flattener i reduceraren. Då lär du behöva en sådan.
tex denna . http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... -f6-3.html
Bengt
Hej Bengt.

Det som förbryllar mig är ju att jag kör med en sådan reducerare. Tror också att jag köpte rätt T-adapter. Inga andra bra ideér - jag har aldrig kollimerat teleskopet men det visar sig väl inte på detta viset ? Inget med dålig guidning i DEC ?

Mvh

Jörgen
Canon EOS 400D, 650D
Bengt

Post by Bengt »

Hade det varit guidning hade du haft bönstjärnorna åt samma håll. Detta är tydligt att ditt bildfält inte är plant nog till din din kamera eftersom dina stjärnor är cirkulärt orunda.

Förmodligen är det normalt på denna Celestron modell och de flesta croppar nog sina bilder som jag sett. Jag tror inte där är mycket mer göra åt detta om du har en reducerare/flattner.
Det är ganska stort chip idag på dagens kameror så det är inte jättekonstig. Numera säljer de ju Celestron dessutom sina EdgeHD tuber som är planare om man vill utnyttja hela bildfältet på en SCT tub.
Dina råbilder ser väl likadana ut så det inte är stackningen?

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Till att börja med grattis till en fin bild.

"Jordnötterna" ute i hörnen tror jag inte beror på guidningen utan som ni redan varit inne på, avståndet mellan reducerare och sensor.
Jag såg ganska lite av fenomenet när jag hade en C8 (det fanns lite av det, men jag hade mer problem med koma i min), men det är väldigt tydligt på min 9,25:a. Om fokus inte är perfekt så ser jordnötterna värre ut.

Vignetteringen är såpass kraftig i hörnen att det kan vara värt att prova med en kortare T-adapter eller ta bort ev mellanringar om du har såna. Då behöver du nog inte beskära något pga vignettering och funkar det lika bra som på min 9,25:a så minskar jordnötterna i storlek men synfältet blir bara aningen mindre.

Men en brasklapp för att jag som sagt att jag inte såg någon stor skillnad med C8:an jag ägde.
Kanske kan du fråga återförsäljaren du köpte din T-adapter av om du kan få prova med en kortare?

Ett annat trick någon föreslog var att ställa fokus mellan centrum och kant, men det tyckte jag inte fungerade något vidare. Jag fick marginell förbättring i hörnen, men i gengäld blev stjärnor i centrum något större och det tyckte jag såg sämre ut.

Edit: Jag såg att Bengt nämnde Edge HD tuberna i sitt sista svar och det är nog den enda säkra men dyra lösningen om man vill ha ett plant bildfält. Fast då är det betydligt billigare att prova med en kortare T-adapter först. Men kolla först om du inte kan få låna en gratis.

/Lasse
HanssonJ

Post by HanssonJ »

Tack för dessa goda förslag :good: . Det får nog bli "croppning" samt eventuell test med kortare T-adapter. En Edge får det nog bli senare i så fall. Först skall observatoriet upp, sedan blir det nog en annan montering (hoppas inte frun läser detta ;) ). Trodde dock inte när vi köpte teleskop + montering att det skulle gå och få så här fina bilder (subjektiv bedömning) med min vanliga systemkamera.

Fantastiskt utveckling det skett sedan vi stod och tittade i min kompis Newton-teleskop i början på 80-talet.

Bengt : Ja, råbilderna ser likadana ut.

Mvh

Jörgen
Canon EOS 400D, 650D
Terje

Post by Terje »

Som du själv nämnde så är ju steg ett att köra flatbilder, nu har du såpass mycket vinjettering att resultatet i hörnen väl inte blir riktigt bra hur du än gör, men med flatbilder kommer du iallafall att få en jämn bakgrund även om signal brus förhållandet i hörnen inte blir bra, plus att du ju blir av med andra artefakter från damm etc.
HanssonJ

Post by HanssonJ »

Terje wrote:Som du själv nämnde så är ju steg ett att köra flatbilder, nu har du såpass mycket vinjettering att resultatet i hörnen väl inte blir riktigt bra hur du än gör, men med flatbilder kommer du iallafall att få en jämn bakgrund även om signal brus förhållandet i hörnen inte blir bra, plus att du ju blir av med andra artefakter från damm etc.
Hej.

Håller precis på och fotar NGC 4618 och 4151. Tänkte ge mig på lite flatbilder idag också och se hur stor skillnad det blir. Men det är nog bara och bita ihop och inse att det får bli croppning.

Mvh

Jörgen
Canon EOS 400D, 650D

Return to “Bilder”