Månen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
spamtest: JA

Månen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: WO Zenithstar 80 ED APO
Kamera: DMK31AU03.AS
Kommentar: Mosaik av månen, 13 foton som är ihopslagna, varje foto ca 400 frames. Fotad genom WO Zenithstar 80 och barlow x2. Måste säga att använda en "filmkamera" ger betydligt skarpare bilder är en stillbildskamera. Min överlägset skarpaste månbild. Stackad med Avistack.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Månen - Cristofer Eriksson

Post by Peter R »

Det är otroligt mycket jobb med att få till stora månmosaiker så grattis till denna.
Men jag förstår inte varför du har beskurit den så snävt främst vid terminatorns södra del. Den blir klart snyggare om den får lite luft omkring.
Under flera år körde jag mosaiker med stillbilder från DSLR som jag stackade manuellt i Photoshop http://astronet.se/view_image.php?id=446&mode=large , detaljbild i skala 100% http://astronet.se/view_image.php?id=878&mode=large .
Jag tycker inte det blev så mycket skarpare med astrokameran men det blev lättare att hålla ner bruset och framförallt att stacka.

/*Peter R
Timo

Post by Timo »

Cristofer,
antar att du vet att du kan få fram mer i det mörka området med Photoshop om du markerar det och använder ex. 250 i feather och kör med curves.
Då får du förstås ingen naturlig terminator men du kan lyfta fram mer i bilden.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Post by Bengt »

Gav mig på ett sånt här mosaikarbete för några år sedan på månen och vet vilket hästjobb det är.Det slutade med ryggproblem efter 12 timmars bildbehandling.Mycket snyggt satt ihop.

Bengt
Cristofer

Post by Cristofer »

Tackar så mycket. Håller med om att det är för lite rymd runt omkring, det var mer när jag fotade men stackningsprogrammet tog bort lite, samt att photoshop även tog bort lite då jag rätade upp bilden. Jag kan dock inte ta åt mig äran åt mosaiken då photoshop fixade det automatiskt. Hoppas bara att den gjorde allt rätt, har inte fingranskat bilden.
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Riktigt fin månmosaik. Jag har själv märkt att de senare versionerna av PS är riktigt magiska på mosaik (gjorde en norrskensmosaik http://astronet.se/view_image.php?id=1105&gallery=12). Angående rymden omkring månen, jag skulle helt enkelt lägga till mer utrymme när jag presenterar bilden, det är ju bara svart ändå...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”