M51 Maströmsgalaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
skafar65

M51 Maströmsgalaxen - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Maströmsgalaxen
Exponering: L90min RGB20min
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: PlaneWave CDK 17" f 6/8
Kamera: SBIG STF8300M FW8
Kommentar: Fem minuters subbar! Det går framåt! Tror jag skulle kunna köra längre men tar små steg i taget. Har varit duktig och tagit alla kalibreringsbilder också! Dark, Flat och Bias. Flat var ett äventyr med denna tub! Hur gör man det enklast om man får fråga? Jag använde ett vitt badlakan men man får ju in ljus från sidorna också? Såg en tydlig förbättring när jag använde den i varje fall. Standarobjekt men enligt min filosofi bra att köra då jag har att jämföra med. Skulle kunna vrida kameran men det vill jag inte då den sitter monterad mellan gångerna för att jobba vidare med Driftaligmenten. Tycker jag fått fram fina detaljer i smågalaxer och i strukturen. Ser ni föresten så många galaxer det är på bilden?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M51 Maströmsgalaxen - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Nu blev jag förvånad M51 :D
Jag hade bara tänkt skriva för lätt men det hade låtit för taskigt :D

Skämt o sido denna blev betydligt bättre än ditt förra objekt tycker jag. Du har undvikt gå i fällan med slänga på massa rött som inte finns i infon. Bra!
Att den är mer försiktigt pressad jag gillar jag .Mycket + med andra ord.
Det som lite stör mitt öga är din bakgrund . Dina flats kan inte ha varit bra för så ojämn ska inte bakgrunden inte bli med en ljus sida och en mörk sida. Funderar vad det kan bero på. Såg din förra bild utan flats led av ganska kraftigt vad som såg ut som filtervinjetering. Frågan är om det är orsaken även här?

Bengt
jorand
spamtest: JA

Post by jorand »

Bra bild på M51 med många fina detaljer.

/Jörgen
Timo

Post by Timo »

Kul att du driftat ytterligare. Det blir bättre och bättre och det är ju inte så svårt när man väl vet hur man gör eller hur ?
Bildbehandlingen är också bra och teleskop med den öppningen levererar verkligen detaljer om allt annat bara stämmer.
Jag kan se på höger sida av bilden att det läckt in ströljus. Du kan kanske bygga en ram runt din "flatsduk" eller helt enkelt ta sky flats istället.
Får du tid över en gång så vore det spännande att se vad ett sånt teleskop kan göra av NGC3642 som jag tampas med just nu.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
skafar65

Post by skafar65 »

Hej på er!

Tack ska ni ha för tipps och råd och funderingar! Tror att den något ljusare högersidan på bilden kommer från Flat bilden. När jag tog den så var vänster sida mot observatorieväggen (målad svart). Den andra där ljuset kommer ifrån är ut mot öppen himmel. Frågan jag ställde syftade lite på det. Hur gör man? Ska man täcka in hella konstruktionen och då ha en vit yta framåt? Kan man tänka sig att man bara täcker strålgången (ingången till denna?) Men det blir nog inte bra för då får man inte med eskundären och eventuella optiska fenomen från denna på flaten? Jag måste nog täcka hela tuben? Tipps mottages med öppna armar :)

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Först och främst måste du täcka för teleskopsidorna med ex. svart duk. Annars fär du mycket ströljus med den öppna konstruktionen.
Sen är det bara att köra sky flats eller vad du nu vill använda via front öppningen. Då får du med alt även det som sekundär bidrar med.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Robert
Site Admin

Post by Robert »

:good: Fina detaljer i galaxen din stora apertur där gör verkligen skillnad på de detaljerna.

Skyflats skulle kunna vara lösningen för dig med att få till bra flats. Dock är de ju lite knepiga på ett bra sätt om man inte har något program som hjälper en. Detta då himmlen märknar/ljusnar snabbt så man får variera exponeringstiden mellan varje bild om det skall bli riktigt bra.

När jag tar Skyflats kör jag med ACP som löser detta galant.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

OK då förstår jag. Jag får fixa något som jag kan svepa in tuben i så den avskärmas. Att köpa ACP för ett antal tusenlappar för Flats känns sådär? Inget Maxim DL har? Eller det är som ett insticksprogram i Maxim DL?

Detaljerna i bilden är jag väldigt nöjd med. De där stråken som går över NGC5195 har jag nog inte sett så tydligt innan på någon annan bild här på Astronet? Otroligt runt och fint tycker jag det är också, framförallt då det ju är oguidat! Kan nog trots allt finliras lite till då skillnaden på första och sista bilden är minst en cm i DEC vilket jag förmodar beror på oexakt aligment. Det går nog att kompensera via mjukvaran på monteringen som Grinde nämnde men jag tror att ju mindre man behöver kompensera och ju mer rätt det är ju bättre blir det.

Mvh //Micke
Grinde

Post by Grinde »

Bara att lyfta på hatten inför den mest detaljerade M51 jag nånsin sett fotat av en amatör, och oguidat dessutom, bra jobbat! Instämmer med Timo, sidorna bör täppas igen för att stoppa ströljuset (och även för att hjälpa till att hålla damm och annat lort borta). Manuella skyflats fixar du enkelt med din kamera, med tanke på hur snabbt den tankar ner subsen. Men jag tror ändå du skulle få rätt ok resultat med några vita lakan som diffusers

Ang polinställningen lär det helt klart vara bäst med en exakt sådan, även om handkontrollen skapar en grymt exakt modell som kompenserar för drift orsakat av polfel. Men jag menar fortfarande att det går mkt snabbare om man skapar en exakt pekmodell med extra stjärnor, för att sedan köra polar-align funktionen. Det monteringen gör då är att väldigt exakt beräkna polfelet, och antingen instruerar dig hur många varv du ska snurra på alt/az rattarna på monteringen för att korrigera ditt polfel, eller så gör den en slew mot valfri stjärna (utan pek-korrigering), och uppmanar dig därefter att centrera stjärnar på ccd'n, genom att använda alt/az skruvarna på monteringen. Jag har gjort det två ggr bara, och kom direkt under 1' polfel. Självklart blir det bättre om jag skulle köra en extra gång, men har inte behovet med min brännvidd och pekmodell. När jag jämförde första och sista subframen på en 5h foto session, så hade bilden roterat totalt 0.01 grader. Hur många stjärnor har du använt för align, och hur stort är ditt polfel? Du hittar det under - MENU / Alignment / Align info - i handkontrollen... Kan tex se ut så här:
Polar align error
00° 01' 20"
PA 232° 16'
To centre pol ax
move .04 Lf 0.2 Up

Efter att ha kikat på din bild på närmare håll + unshark mask, så blir jag faktiskt nyfiken på hur M51 skulle se ut obinnat. Bara att gratulera!
skafar65

Post by skafar65 »

Tack alla!

Alltid trevligt att få positiv feedback! :) Jag började faktiskt med handkontrollens polinställning och fick enligt instruktionsboken ganska bra värden. De räckte däremot inte då det kom till 3000mm brännvidd. Jag har nu fått monteringen att följa fint åt både söder och öster i 15 minuter. Under de tre timmar jag fotade så hade det trots allt blivit en liten förskjutning från första till sista bilden. Jag har gjort en minimal justering för att kompensera detta till nästa pass. Man kan nästan se det som en utökad driftaligmentmetod då man ju inte har varken lust eller tid att slösa tre timmars exponering på att se om det driver åt något håll. Kanske man sett en tendens efter en timme men, ja ni förstår min tanke? Driften är bara i DEC. RA verkar vara limmad och i symbios med Jordens rotation! Härligt och nästan overkligt att se!

Jag har nu gjort en redux på bilden, framför allt på skärpan som du Jonas tipsade mig om. Lite mer crisp i bilden nu! Det ser ut att bli fotoväder ute? Får nog ut och kolla :)

Mvh //Micke
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Fantastisk bra bild, grattis!

Ser fram emot fler "grymme" bilder, man blir rejält sugen på att fota men jag håller på med mitt obs för tillfället och har lovat mig själv att igångköra detta innan något fotande får förekomma, men sugen blir jag

M.v.h

Lars-Gunnar
pesa

Post by pesa »

Tjusig bild!
Vad är det för stativ (huvud)?
Är det verkligen oguidat (kan inte se den infon nånstans), isf sanslöst på 3m brännvid!

Vore tacknämligt om det fanns mer info i albumet,t.ex stativ och guidning (inte bara för skafars bilder förståss)
Magnus_Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Otroligt vacker bild, med mycket fina detaljer. Kul med alla galaxer i bakgrunden..

/Magnsu
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Mycket detaljer är alltid trevligt på astronomibilder :) Monteringen är en 10Micron GM2000HPS och jag håller med dig om att man skulle kunna öka informationsfälten på Astronet.

Mvh //Micke
Tompa

Post by Tompa »

Riktig häftig bild! Här kommer man ju hur nära som helst! Snyggt bearbetad, hatten avtages.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------