Nybörjare - Min första bild på Jupiter

Bilder från galleriet
Post Reply
Ozgood
spamtest: JA

Nybörjare - Min första bild på Jupiter

Post by Ozgood »

Ikväll har jag krälat runt på marken och svurit, frusit och skakat av utmattning. Detta på grund av att jag jagat jupiter på natthimlen. Jag köpte min SkyWatcher Heritage 130P för kanske en månad sedan och insåg ganska snabbt att den inte var särskilt lämpad för att använda till fotografering av annat än månen.
Men tvi den som ger sig!
Här är Jupiter, om än suddig. Men jag är nöjd bara av att man kan urskilja några band.

http://imageshack.us/f/217/jupiter2dde.jpg/

Utrustning:
SkyWatcher Heritage 130P
2xBarlow
Celestron Neximage

8 bilder som stackats med registax
hansg

Re: Nybörjare - Min första bild på Jupiter

Post by hansg »

Bra försök, du kommer nog igång, försök att ta minst 2000 avi bildrutor gärna mer , 8 bilder är alldeles för lite ,så får du bättre resultat,
NextImage är en bra kamera.men som sagt ta längre avi filmer
h-g
Ozgood

Post by Ozgood »

hansg wrote:Bra försök, du kommer nog igång, försök att ta minst 2000 avi bildrutor gärna mer , 8 bilder är alldeles för lite ,så får du bättre resultat,
NextImage är en bra kamera.men som sagt ta längre avi filmer
h-g
Tack för tipset. Problemet är dock att det i princip är omöjligt att följa jupiter med skywatcher heritage, skakar så in norden och vips så är planeten långt utanför periferin.
Har redan planer på att uppgradera till något lite kraftigare med motorstyrning och bättre fokuserare.
Vad anser du att man bör ha för fps-inställning? Så högt som möjligt?
hansg

Post by hansg »

Fps bör du inte anv högsta på NextImage, 10-15fps är nog det du ska använda, de höga fps som anges för kameran klarar den inte riktigt av, och i regel brukar man tjäna på att gå ner något i fps.
h-g

Return to “Bilder”