M81 & M82 - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M81 & M82 - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 & M82
Exponering: 1x7 minuter
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Egentligen hade jag tänkt leka försöka stacka några exponeringar och \\\"leka\\\" lite mer med bildbehandling innan jag sätter ut bilden men det blev inte så...
Bilden togs under Lördagskvällen då jag testade mit nya stativ första gången.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M81 & M82 - Jonas Carlsson

Post by Bengt »

Härligt Jonas att det nu kanske kommer att dyka upp lite Carlsson bilder också. :D Gott att se en nygammal aktör .

Förutom de saker du nämt redan så märks det tyvärr att du också dras med en typiskt brunaktik bakgrund som man får pga det där eländiga ljusföroreningarna.
Läste de skulle köpa lampor ochbelysning för 100miljoner för att lysa upp Stockholm . Måtte denna trend inte drabba oss andra.

Märkligt diskussion i energispartider :?

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Kul att se lite bilder från dig Jonas.

Min monitor är inte lika ljus som Bengts så jag har inte tänkt på den brunaktiga bakgrunden direkt.

Helt ok bild för att vara 1 enda exponering. Hoppas du lär dig stacka snart :D
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Har du "moddat" din Canon kamera eller kör du med original? Tcker du lyckats bra med bilden. Härligt omfång och djup i den!

Angående lampor så förstår man ingenting! Men visst, tänd några till, bara elda på så får vi säkert fler skyfall och vägar som rasar ihopa. Det skapar ju arbete som i sin tur minskar arbetslösheten som i sin tur gör att statens utgifter blir mindre!

Måste vara någon sådan typ av "logik" som ligger bakom...

//Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

syns en brunaktig rundad gradient ned åt vänstra hörnet i bilden så det är säkert något köpcentra som ligger bakom, med blinkande tomtar som säger hohoho eller liknande
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Pojkar!

Roligt att ni tycker om den!
Jag tycker själv att den är ganska fin för att vara en enda exponering och med lite oskärpa.
att himmelsbakgrunden är röd-brun stämmer. Bilden är tagen hemifrån och det är numera praktiskt taget omöjligt att därifrån ta bilder med exponeringstid över två minuter utan att man får röd himmelsbakgrund. Jag tycker t.o.m. läget vad gäller ljusföroreningar har förändrats på bara ett par-tre år. Men det är kanske luftföroreningarna som ökat och som tillsammans med hög luftfuktighet i sin tur sprider ljuset mer.
Kvällen då jag tog bl.a. denna bild var relativt bra men hade hög luftfuktighet.

Apropå det; Jag vet inte om ni kommer ihåg att jag på Juaftonsnatten förra året var ute och astrofotograferade under nästan exceptionellt goda omständigheter. Luften var torr och klar och hade jag bestämt mig för att lägga ner jobb på att ta riktigt långa exponeringstider är jag säker på att de kunde ha blivit riktigt bra. De bilder jag då tog (från samma plats) led nästan inte alls av störande himmelsbakgrund.
I Måndags (18/12) kväll tror jag faktiskt att det var likartade förhållanden. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta ut grejerna då men efter att ha stått ute med fältkikaren en stund vid 24-tiden, insåg jag att det var exceptionellt klart. Jag kunde utan vidare se M33 med 12x50-kikare och M31 sträckte sig över hela bildfältet.

Stackning. Jag tycker i och för sig inte det är speciellt svårt att stacka bilder (i MaximDL). Det som är svårt är hur inställningarna ska vara. Om någon har tips på bra "utgångsläge" för stackning, tar jag gärna emot det.
Sedan är det ju den gamla vanliga visan att man måste ta sig tid och sätta sig ner och lära sig bildbehandla. man kan ju alltid hoppas att man får lite tid över för det i t.ex. mellandagarna.

Micke, jag har inte modifierat min 350D. Det är en standardversion. Samma kväll testade jag faktiskt att ta en exponering på Rosette. Visserligen tror jag inte jag körde längre än 4 minuter vid ISO 800 men det syntes inte ett spår av nebulositeten. Däremot är det ju väldigt lätt att få fram blå nebulositet. På M45 behöver man inte längre än ca. 1 minut (vid ISO 400) innan man börjar se nebulositet.
Nej, nästa inköp för mig blir med stor säkerhet en 350D som jag sedan ska få modifierad.

Terje, det ljusare parti nere i vänstra kanten är mycket riktigt kraftigare ljusföroreningar. De kommer dock inte från ett köpcentra utan ett område med flerbostadshus och en större genomfartsled som ligger några hundra meter bort.

Bästa Hälsningar

Jonas
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

0när jag och Robert stackar bilder använder vi normalt astrometric stackning i maxim, men det kräer att du först platesolvar alla delbilderna med pinpoint, därefter går stackningen som en dans och ger extremt bra resultat.

Return to “Bilder”