Varför då?man kan i alla fall utesluta raklånga kolumn-linser på sensorn?
Alla Kodak svartvita sensorer jag har datablad på använder cylindriska mikrolinser även om dom sitter på rader i stället för kolumner som jag råkade skriva, i databladet för KAF-8300 finns inte typen av mikrolins angivet men Bengt som har bra kontakter med kameraleverantören kan väl skicka en fråga, vore intressant att veta. När det gäller KAF-3200 så är fenomenet med vertikala spikes runt starka stjärnor dokumenterat av flera och den har cylindriska mikrolinser som ligger horisontellt. Att det blir mer reflektion till närliggande pixlar från en cylindrisk mikrolins beror på att en sfärisk mikrolins sprider det reflekterad ljuset mer så att det blir jämt fördelat på de omgivande pixlarna och därmed inte syns lika bra.
Som jag skrev tidigare här så försvinner fenomenet normalt vid stackning om man har lite fältrotation vilket är det normala.Om det vore mikrolinserna så borde väl det dyka upp på alla ljusstarka stjärnor du plåtar
Jag kan då se en tydlig symetri i de två spiksen som går ca kl. 11 och kl 5 som jag antog att Bengt menade, gissningsvis så motsvarar den övre av dessa två spikes uppåt på kamerans sensor.och med symmetrisk utsträckning
Anders