Norrsken på första parkett - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Norrsken på första parkett - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrsken på första parkett
Exponering: 10 sek @ ISO 6400
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Sigma 8/3,5 circular fisheye
Kamera: Nikon D3s
Kommentar: Jag och en kompis fick ikväll bevittna ännu ett vackert norrsken. Vi hade tagit med oss ett par stolar och satt mest och bara njöt av den fantastiska utsikten.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Re: Norrsken på första parkett - Göran Strand

Post by Juo »

Det är till att ha det bekvämt ;) Vilken elevation var det på det där norrskenet? Svårt att bedöma när det gäller fish eye. Jag antar att det är samma slinga som jag hade nästan mitt över mig och det är ju ca 50 mil fågelvägen mellan oss.
/ Juo
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Norrsken på första parkett - Göran Strand

Post by gost »

Juo wrote:Det är till att ha det bekvämt ;) Vilken elevation var det på det där norrskenet? Svårt att bedöma när det gäller fish eye. Jag antar att det är samma slinga som jag hade nästan mitt över mig och det är ju ca 50 mil fågelvägen mellan oss.
Ulf, här låg elevationen ungefär på 20 grader, den steg lite senare, efter att den här bilden togs, men inte med mycket. Dock nådde vissa pelare ända upp till zenit vid vissa tillfällen.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken på första parkett - Göran Strand

Post by Peter R »

Jag antar att det är samma slinga som jag hade nästan mitt över mig och det är ju ca 50 mil fågelvägen mellan oss.
Om ni har plåtat samma norrsken vid samma tidpunkt och kan identifiera en gemensam formation på någon av bilderna så kan ni kanske räkna fram norrskenets höjd med hjälp av Paul Schlyters online-kalkylator http://stjarnhimlen.se/calc/metnlcalt.html .
Jag använde den för att beräkna avståndet till en Perseid i augusti http://astronet.se/view_image.php?id=1293 och jag tror inte någon har använt den för att beräkna avståndet till ett norrsken.

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Norrsken på första parkett - Göran Strand

Post by gost »

Kul idé Peter, det måste vi testa.

Ulf, jag har en hel del bilder så det är egentligen bara att vi försöker hitta någon bild som har samma tidpunkt, vi kan höras på telefon senare ikväll och synka ihop oss.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Norrsken på första parkett - Göran Strand

Post by Robert »

Är pltaserna numrerade? :)
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Norrsken på första parkett - Göran Strand

Post by bjorne »

Allvarligt talat, är det bara jag som börjar bli rätt trött på norrskensbilder nu.
Och hur vackra de än är så kommer de aldrig någonsin komma ens i närheten av att uppleva det i verkligheten.
Inget elakt menat, men det kan bli för mycket av det goda ibland.

:S
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE

Return to “Bilder”