Jupiter - 3 veckor - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiter - 3 veckor - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter - 3 veckor
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: En animation mellan 2 bilder på Jupiter fotograferade med 24 dagars mellanrum eller ca 58 varv och som påvisar den differentierade rotationshastigheten i molnbanden. Vissa detaljer ligger på samma plats medan andra har glidit ifrån varandra.
Fotograferade den 11 januari respektive 4 februari.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Jupiter - 3 veckor - Peter Rosén

Post by Peter R »

Här är en fantastisk sekvens från 1979 tagen av Voyager under en period av 28 dagar, en bild nästan var 10:e timma.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:79010 ... educed.gif

Jag hade planerat att göra ett mer konsekvent fotograferande under hösten och vintern för att få till en långtidsanimation men vädret ville annorlunda så jag får nog vara nöjd med mina 2 bilder ;)
Nu blir det svårare att följa Jupiter så det får bli ett projekt för nästa år.

/*Peter R
Oortcloud
spamtest: JA

Post by Oortcloud »

Hej!

Kul idé!

"Bara" tio bilder skulle nog bli kanon. Hur tänker du dig att veta när en bild skall tas? På dina två bilder verkar du ha fått den högra "pricken" på samma ställe och man ser hur de andra rör sig. Men just den "pricken" kanske inte rör sig i synk med rotationen riktigt utan driver av lite. Enklast kanske är att ta då GRS är i transit.
Hur noga får man vara tror du? Om man missar med 5 min kan det kanske bli för mycket fel.

Martin
Peter R

Post by Peter R »

Hej Martin,
Jag tror att det behövs en riktigt noggrann planering och naturligtvis tur med vädret under en längre sammanhängande period.
2 bilder som gick att blinka var allt jag lyckades skrapa ihop den här säsongen men resultatet visar redan att det kan vara värt att testa vidare nästa Jupitersäsong. Det finns ytterligare en ytstruktur som har legat stilla och det är en lite orange formation precis under den övre vita bubblan.
Och jag tror som du skriver att man ska utgå från GRS för att ha en tydlig referenspunkt.
Kanske till och med ett projekt där flera kan delta och bidra med bilder om det finns intresse. Det skulle öka möjligheterna att få en mera kontinuerlig bevakning.

/*Peter R
Oortcloud
spamtest: JA

Post by Oortcloud »

Hej igen.

Ja eftersom det är mycket parametrar att ta hänsyn till så krävs det nog stor tur eller att man samlar ihop bilder från olika fotografer, vilket låter som en utmärkt idé. Jag minns din tidigare bild du visade, där man kunde se rotationen bara på en minut. Med tanke på det tycker jag det var bra av dig att få ihop 2 bilder...

Martin

Return to “Bilder”