- Kenneth Blomstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
KennethB
Posts: 72
Joined: 2011-04-27 17:56:36
spamtest: JA

- Kenneth Blomstedt

Post by KennethB »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering:
Fotograf: Kenneth Blomstedt
Teleskop: Celestron Nexstar 6SE
Kamera: Philips Toucam
Kommentar: Ett av mina trevande försök att fotografera Jupiter mellan arbete och nattning av barn. En rätt beroendeframkallande och tidskrävande hobby det här. Tur att man har en förstående fru. :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by gunnar »

Hej. En fin bild tycker jag. Jag är också nyfiken på att prova fota någon planet så småningom.

Instämmer till fullo att det är beroendeframkallande och mest av allt tidskrävande. Jag har samma dilemma att klämma in fotograferingen mellan arbete, nattning av barnen mm.

1. kommer hem från jobbet. 2. Ut med tuben så den får kyla ner medan man tar en snabb matbit. 3. Ut igen och sätta upp all montering klart samt polinställa. 4. Komma igång med fotografering. 5. in och umgås med familjen och natta barnen samt helst även frugan. 6. Nu är det lugnt i huset och man kan gå ut och kolla lite igen så allt löper som det ska, det gör det inte för guidningen har lagt av eller nåt. 7. Nu följer ett evigt växlande mellan slumra en halvtimme på soffan ut och kolla lite och in och slumra igen. 8. Man upptäcker att flera bilder blev kass pga kvarglömd bathinovmask på tuben eller nåt.. :S

Hälsningar
Gunnar
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by Oortcloud »

Trevlig bild! Alltid roligt när röda fläcken dyker upp. Visst är det trevligt vad man kan göra med en "vanlig" web kamera? Hur har du lyckats trolla bort alla moln... det vill jag gärna lära mig. ;)

Martin
KennethB
Posts: 72
Joined: 2011-04-27 17:56:36
spamtest: JA

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by KennethB »

Just nu verkar min molnelimineringsutrustning vara ur funktion. ;) Börja nästan misströsta, det har till och med hunnit samlas damm på teleskoptuben.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by Lars L »

Är det en omoddad SPC900NC/00 du filmat med?
Vad använder du för olika program att filma med, stacka och bildbehandla?
Hur många bilder per sekund?
Ser ut som halvdan seeing, annars funkar bilden och kudos för att du inte drar
upp Hue/saturation.


Mvh Lars L
KennethB
Posts: 72
Joined: 2011-04-27 17:56:36
spamtest: JA

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by KennethB »

Kameran är en Philips ToUcam Pro II PCVC840K (tror det är den exakta benämningen). Annars så har jag använt wxAstroCapture där jag körde 10 fps samt Registax 6 för stackningen. Ingen bildbehandling är gjord efter Registax på denna. När det gäller bildhandling så brukar jag annars använda GIMP vilket jag tycker är ett rätt kompetent program för att vara gratis :-) När det gäller seeing så kan jag nog säga att bilden oftast brukar dansa rätt duktigt på skärmen. Jag är så pass färsk när det gäller det här med astrofoto att jag ännu inte hunnit uppleva en perfekt transparent himmelssfär. :-(
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by Lars L »

Det viktigaste när du filmar är att programmet har Live-histogram. Med 10b/s får du ihop mellan 900-1200 bilder, det är i minsta laget, men du har inte alternativen med den kameran. Så efter omständigheterna är bilden fullt O.K.

Mvh Lars L
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by Peter R »

Grattis till ditt "trevande försök", ett väldigt lyckat sådant :)
Bra med detaljer i molnbanden med tanke på diametern på tuben. Ser fram emot flera bilder.

/*Peter R
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by jwarell »

KennethB wrote:Kameran är en Philips ToUcam Pro II PCVC840K (tror det är den exakta benämningen). Annars så har jag använt wxAstroCapture där jag körde 10 fps samt Registax 6 för stackningen. Ingen bildbehandling är gjord efter Registax på denna. När det gäller bildhandling så brukar jag annars använda GIMP vilket jag tycker är ett rätt kompetent program för att vara gratis :-) När det gäller seeing så kan jag nog säga att bilden oftast brukar dansa rätt duktigt på skärmen. Jag är så pass färsk när det gäller det här med astrofoto att jag ännu inte hunnit uppleva en perfekt transparent himmelssfär. :-(

Hej Kenneth!

Kul att se din bild, fantastiskt resultat för att vara första försöket, och med en 6-tummare! Fina färger också. Jag kan tipsa om SharpCap (gratis) ett extremt kompetent AVI-upptagningsprogram som ger dig 60fps med ToUCamen, iaf om du har en III:a, men de har ju samma chip så det borde funka. SharpCap har livehistogram också (du kan separera kanalerna) som Lars tipsade om och dessutom liveindikering av saturering. Med två minuters exponering får du med 60 fps ihop drygt 7000 bilder, en bra bas att göra en skarp bild i Registax från. Lycka till!

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
KennethB
Posts: 72
Joined: 2011-04-27 17:56:36
spamtest: JA

Re: - Kenneth Blomstedt

Post by KennethB »

Kul att ni tycker att bilden blev bra. Då vet jag åtminstone att jag är på rätt väg :) Tackar för tipset om att använda SharpCap, det ska genast utforskas. Det ser ut att bli en fin kväll, åtminstone som läget ser ut just nu, så tuben är på kylning. Hoppas att jag kan återkomma med fler resultat inom en snar framtid. Börjar bli sugen på Saturnus nu, men tyvärr så har ju inte den planeten samma dygnsrytm som jag förtillfället.

Mvh.
Kenneth

Return to “Bilder”