M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 1 Krabbnebulosan
Exponering: L20*3min
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 16" LX200GPS-SMT UHTC
Kamera: QHY8
Kommentar: Det blev en spontobservation i natt. Efter en stund av visuella observationer fick jag lust att ta fram kameran . Hade inte förberett några fotoobjekt så jagsiktade in mig på två välbekanta objekt, M42 och M1. Stackning och bildbehandling efter observationspasset. Nu är det dags att gå och lägga sig :-)

Jörgen


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Lazze »

Det var häftigt fina detaljer du fick med på bara en timme. Det ser ut på bildskalan som du använt fulla brännvidden?
Använder du darks till den kameran eller är det överflödigt?

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Skoj se räksalladen i sådan här brännvidd!
Fina detaljer har du fått fram.
Gillar luminansen du fått fram i bilden.Bra också du inte dragit fram den för hårt.
Lite mindre grön och lite ljusare svärta tror jag bilden hade vunnit på.


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by skafar65 »

Skoj se räksalladen i sådan här brännvidd!
Skojigt Bengt att du mins den benämningen! :) Kan bara hålla med Bengt! Snyggt fångad med fina detlajer och som vanligt, förvånansvärt bra skärpa och fina stjärnor med en så hög brännvidd!

Mvh //Micke
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej,

Tack för kommentarer och feedbacken på bildbehandlingen. Räksalladen, det var ett roligt namn på M1 :D . Ska kanske försöka bildbehandla den mer åt det rosa hållet :D Jag använde fulla brännvidden när jag fotograferade. Bilden på M42 har jag inte använt några kalibreringsbilder på. På M1 ville jag däremot testa att använda kalibreringsbilder. Innan jag stängde obset så fotograferade jag ett par kalibreringsbilder (dark, flat, bias). Använde dem sedan i bildbehandlingen av M1. Annars är råbilderna väldigt rena. Nästan som en DSLR bild. Jag använde även några av de skärpningsfunktioner och filter som finns i Nebulosity denna gång. Jämfört med M42 så ägnade jag mer tid att bildbehandla M1 då det var första gången jag gav mig på den. Den var också roligare då det fanns mer data att extrahera ur .fit bilderna. Efter den grundläggande bildbehandlingen så avslutade jag att göra slutjusteringen i PS. Lite kommentarer om kameran: Gränssnittet mellan kamera och Nebulosity fungerar klanderfritt när kontakt finns. Det som irriterar mig är kablarnas avsaknad av förmåga att sitta fast i sina fästen. Flyttas teleskopet eller att man av misstag vidrör kablarna med kabeln från teleskopets fjärrkontroll så är det väldigt lätt att de rubbas ur sina lägen och kontakten med datorn förloras. Jag ska på något sett försöka att modifiera kabeln eller fästet så att friktionen ökar. En sak jag upptäckt är att man bör stänga av fläkten som ventilerar ur luften i teleskoptuben. Gör man inte det är det lätt att den utströmmade luften kristalliseras när den träffar filtret som sitter framför CCD sensorn. Utöver irritationen över kabelfästena så har jag ännu inte hittat något som är negativt.
Hälsningar Jörgen
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Lazze »

När jag sneglade på den första generationen QHY8-kameror för ett par tre år sen så klagade en del på deras hemforum om någon glappande kontakt, men jag tror det var strömförsörjningen. Något om att man behövde skära bort lite plast i änden på kontakten mot kameran. Det är inte något sånt du råkat ut för? Fast det vore konstigt om de inte fixat det på den tiden.

Och Bengt,nu kommer jag aldrig mer att kunna se en bild på M1 utan att bli hungrig....Tur att det är så lite kalorier i räksallad :D

/Lasse
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Tack för tipset Lasse! När du säger det så är det nog strömförsörjningskabeln som brukar släppa. Jag ska prova att fila lite på plasten och se om det hjälper. Om det varit ett känt problem sedan tidigare är det ju skumt att man inte har åtgärdat det. Jag har dock inga belägg som säger att det är ett generellt problem, jag kan ju lika gärna fått ett måndagsexemplar av en kabel eller kontaktdon. Dock så är problemet inte oövervinnligt och jag gillar kameran så blir det inte värre än så här kommer jag inte att reklamera eller något dylikt. Det finns ju större problem än en glappande kabel...

/Jörgen
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Timo »

Kul att se en bild med lång brännvidd :good:
Som Bengt säger så kanske lite väl mörk bakgrund och lite mindre grönt så de turkosa stjärnorna blir blå eller vad de nu skall ha för färg.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Med era synpunkter i bakhuvudet angrep jag bildbehandlingen med en liten annan approach. Jag justerade ned den gröna kanalen och balanserade bort en del av det blåa runt stjärnorna. Jag drog även ett varv med laplacianfiltret men det resulterade i att stjärnorna tappade lite liv. Jag får fundera om jag ska jobba några varv till med stjärnorna.

/Jörgen
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Timo »

De turkosa stjärnorna är borta nu men som du säger så kan du kanske få mer liv dom.
Bakgrunden är mycket svart än men den vill du kanske inte ändra på ?
Brukar komma fram en del artefakter då om man har för kort totaltid men hellre det så man får fram den svaga nebulositeten också.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by hansg »

Jag gillar krabban, bra färger, jag är lite allergisk mot de flesta us-bilderna där DSO objekt ser ut som
amerikanska ljulgranar.
h-g
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: M 1 Krabbnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Lars L »

Ovanligt bra bild på M1 med bara en timmes exp! :good:

Return to “Bilder”